מלחמתה של תורה כתב:אם זה מטעם עוסק במצוה וכו', אז טעם זה חל - לא רק על אשה - אלא גם על איש (וכגון שאשתו נפטרה ומטפל לבדו בילדיו). לא מבין למה אתה קושר את זה לאשה דווקא, אחרי שנפסק להדיא שלעניין תפילה אין הבדל בין איש לאשה.
שמר כתב:מלחמתה של תורה כתב:אם זה מטעם עוסק במצוה וכו', אז טעם זה חל - לא רק על אשה - אלא גם על איש (וכגון שאשתו נפטרה ומטפל לבדו בילדיו). לא מבין למה אתה קושר את זה לאשה דווקא, אחרי שנפסק להדיא שלעניין תפילה אין הבדל בין איש לאשה.
אה"נ.
מלחמתה של תורה כתב:שמר כתב:מלחמתה של תורה כתב:אם זה מטעם עוסק במצוה וכו', אז טעם זה חל - לא רק על אשה - אלא גם על איש (וכגון שאשתו נפטרה ומטפל לבדו בילדיו). לא מבין למה אתה קושר את זה לאשה דווקא, אחרי שנפסק להדיא שלעניין תפילה אין הבדל בין איש לאשה.
אה"נ.
אז למה אתה קושר את זה דווקא למצוה של טיפול בילדיו? תשאל על כל מצוה. למשל, האם אני פטור כעת מלהתפלל מנחה, אם אני עוסק כעת בלחפש את הארנק כדי לתת פרוטה לעני שכעת דופק על הדלת (מצות ל"ת של "לא תוכל להתעלם").
שמא גם על זה תגיד "אה"נ"?
שמר כתב:מלחמתה של תורה כתב:שמר כתב:אה"נ.
אז למה אתה קושר את זה דווקא למצוה של טיפול בילדיו? תשאל על כל מצוה. למשל, האם אני פטור כעת מלהתפלל מנחה, אם אני עוסק כעת בלחפש את הארנק כדי לתת פרוטה לעני שכעת דופק על הדלת (מצות ל"ת של "לא תוכל להתעלם").
שמא גם על זה תגיד "אה"נ"?
אה"נ, אה"נ, אה"נ (תשובות מראש לשאלותך שבדרך)
תורף השאלה היא:
א. מה המקור שטיפול בילדים הוא מצוה.
ב. וא"כ איזו מצוה היא.
ג. והאם יש מישהו שכותב ע"ז במפורש,
פרי יהושע כתב: אולם זה הטעם שפטרוה כלל ממצות עשה שהז"ג, כי יש לה תפקידים אחרים, ופעם ביום לרמב"ם יכולה לצאת בכל זמן אחר.
מלחמתה של תורה כתב:פרי יהושע כתב: אולם זה הטעם שפטרוה כלל ממצות עשה שהז"ג, כי יש לה תפקידים אחרים, ופעם ביום לרמב"ם יכולה לצאת בכל זמן אחר.
תפילה לא מוגדרת כמצות עשה שהז"ג, כי האשה רשאית להתפלל בכל זמן שתרצה (גם רבע שעה אחרי חצות היום), וכאן שואל פותח האשכול: אם ביום כלשהו (נניח יום שלישי) היא צריכה להיות צמודה 24 שעות לילדיה (כמובן בלי לישון במשך אותה יממה), אז תפילה מה תהא עליה? והרי הטיפול בילדים הוא מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך (כפי שביארתי בתגובתי הקודמת), מצד שני גם התפילה (לפחות פעם ביום) היא מצוה (מדאורייתא לרמב"ן - ואפילו לרמב"ם אם זו שעת צרה), לכן נזקקים כאן לכלל של העוסק במצוה וכו', שכמובן תקף גם לאיש ולא רק לאשה, וכדברי האור לציון המובא בתגובה שמעליך.
פרי יהושע כתב:מלחמתה של תורה כתב:פרי יהושע כתב: אולם זה הטעם שפטרוה כלל ממצות עשה שהז"ג, כי יש לה תפקידים אחרים, ופעם ביום לרמב"ם יכולה לצאת בכל זמן אחר.
תפילה לא מוגדרת כמצות עשה שהז"ג, כי האשה רשאית להתפלל בכל זמן שתרצה (גם רבע שעה אחרי חצות היום), וכאן שואל פותח האשכול: אם ביום כלשהו (נניח יום שלישי) היא צריכה להיות צמודה 24 שעות לילדיה (כמובן בלי לישון במשך אותה יממה), אז תפילה מה תהא עליה? והרי הטיפול בילדים הוא מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך (כפי שביארתי בתגובתי הקודמת), מצד שני גם התפילה (לפחות פעם ביום) היא מצוה (מדאורייתא לרמב"ן - ואפילו לרמב"ם אם זו שעת צרה), לכן נזקקים כאן לכלל של העוסק במצוה וכו', שכמובן תקף גם לאיש ולא רק לאשה, וכדברי האור לציון המובא בתגובה שמעליך.
ייש"כ, הדוגמא הזו היא קצת הזויה, פשיטא אם הילדים נזקקים לה 24 שעות אולי כבר הוי פקו"נ נמי, אולם ככלל, על אף כבוד דברי האו"ל זצ"ל הנ"ל, חושבני שאין "ואהבת" בכל מצב ועניין בכלל עוסק במצווה, כי א"כ נהיה פטורים לעולם מתפילה, דהלא כל מעשינו לש"ש, ואם אני עובד לשם פרנסה של ילדי אשתי, ואפי' עצמי, אינני עוסק במצווה?, על המדוכה הזו כבר ישבנו באתרא הדין בעבר, אני עכ"פ הגעתי למסקנא, שכל דבר שהייתי עושה גם לולי המצווה, יתכן שאינה נכנסת להגדרה זו, אף שקשה מהסוגי' בברכות וסוכה דילפ' פטורא לחתן, שמא שם הלא הוא טרוד במחשבת בעילה, ורק ילפ' דאינו צריך להסיר הטירדא משום דחשיב טירדא דמצוה, הפוך בה וזיל גמור. ואם יש לך מהלך אחר אשמח לשמוע.
שמר כתב:
אם אכן ולא שייך כמעט אישה שנמצאת בגדר הזה של עוסק במצוה, א"כ מה ראה רבי ב"צ אבא שאול זצ"ל (הובא ציטוט לעיל) לדון בגוונא דלא שכיח?.
שמר כתב:מחפש מקור לפטור אשה מתפלה אם עסוקה בילדיה מדין עוסק במצוה וכו'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 647 אורחים