מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אונס בתר התחלה או בתר הסוף

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבןטובה

אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' מאי 09, 2017 4:19 am

מי שעבר עבירה באונס כגון שהותיר נותר באונס ואח"כ היה בידו לתקן כגון בנותר לשרפו
ולא תיקנו במזיד ועתה הספק הוא אם העבירה נחשב לו לאונס או למזיד יחשב לו
והספק הוא אי בתר התחלה אזלינן או בתר סופו

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אש משמים » ג' מאי 09, 2017 2:52 pm

שמענו שדנים על "אונס ליום אחרון" אבל איפכא לא מסתברא.

אבןטובה

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' מאי 09, 2017 10:00 pm

למשל מי שהיה אנוס בדבר ועכשיו יכול לתקנו אי חייב לבזבז על כל ממונו כדין ל"ת או לקיים העשה בחומש או כיון שבעת חיובו היה אנוס שוב פטור הוא מלבזבז ע"ז ממון

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אש משמים » ג' מאי 09, 2017 10:17 pm

אבןטובה כתב:למשל מי שהיה אנוס בדבר ועכשיו יכול לתקנו אי חייב לבזבז על כל ממונו כדין ל"ת או לקיים העשה בחומש או כיון שבעת חיובו היה אנוס שוב פטור הוא מלבזבז ע"ז ממון


אם עדיין זה שעת חיוב עדיין אז יעשה את חיובו כרגיל.
אולי תתן דוגמא לבאר את הספק.

אבןטובה

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' מאי 10, 2017 8:13 am

שחט שחוטי חוץ
ועכשיו יכול לשאול על הקדישו
היה נזיר וועבר ויכול לישאל על נזרו
מעל בהקדש ויכול לישאל על הקדישו

שחרר עבדו ויכול שוב לקנותו??? אפשר כיון שכבר עבר על לא תחנם שוב ל"ש או סו"ס חזר ממתנתו ע"י שלקחו שוב
היה אנוס ולא קרא ק"ש בזמנה ויכול ליסע ע"י אוירון למקום שהוא קודם סוף זמן ק"ש
ומה אתה רוצה עוד דוגמאות?????
נערך לאחרונה על ידי אבןטובה ב ד' מאי 10, 2017 8:44 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 10, 2017 10:59 am

אני לא מבין למה עולה על דעתך שהמשחרר עבדו וקנה אח"כ אותו שוב תיקן את האיסור.

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אש משמים » ד' מאי 10, 2017 1:46 pm

אני לא זוכר כרגע מקורות אבל נראה לי שאין חיוב לבטל האיסור אך כדאי

אבןטובה

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' מאי 10, 2017 10:08 pm

לאוצר החכמה:
גיטין מד.
ולאש משמים:
הוריות יג:

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אש משמים » ד' מאי 10, 2017 11:03 pm

אבןטובה כתב:לאוצר החכמה:
גיטין מד.
ולאש משמים:
הוריות יג:


לא זכיתי להבין כוונתך

אבןטובה

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' מאי 11, 2017 2:27 am

איתא בהוריות יג: חמשה דברים משיבים את הלימוד וכו'
ומה אתה רוצה?

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ה' מאי 11, 2017 8:22 am

אבןטובה כתב:שחט שחוטי חוץ
ועכשיו יכול לשאול על הקדישו
היה נזיר וועבר ויכול לישאל על נזרו
מעל בהקדש ויכול לישאל על הקדישו

שחרר עבדו ויכול שוב לקנותו??? אפשר כיון שכבר עבר על לא תחנם שוב ל"ש או סו"ס חזר ממתנתו ע"י שלקחו שוב
היה אנוס ולא קרא ק"ש בזמנה ויכול ליסע ע"י אוירון למקום שהוא קודם סוף זמן ק"ש
ומה אתה רוצה עוד דוגמאות?????

לכאורה יש פה ג נידונים שונים
הא' לאוים-שנראה פשוט שאם יכול לבטל למפרע את הלאו שמחוייב בזה(ולפום ריהטא אפילו לאבד כל ממונו)
(לגבי משחרר עבדו גם אני לא זכיתי להבין איך קנייה מחדש תבטל את הלאו ואשמח אם תבאר שיחתך)
ולגבי עבר על עשה נראה פשוט שאינו מחוייב לייצר לעצמו חיוב חדש כדי לקיימו
הנידון הג' והמעניין ביותר האם מתחשבים באפשרות טכנולוגית לגבי קיום המצוות(שמעתי לא מכבר שהגרי"ש פסק על תינוק שלא מתו אחיו מחמת מילה רק מכיוון שמלו אותם בחדר ניתוח וישר טיפלו בבעיה שהייתה הורגת אותם בוודאות אם היו חיים בתקופה אחרת שאין מצווה למולו-לא מתחייב על הסיפור אבל הנידון ודאי קיים וכמו כן לגבי מצוות פריה ורביה שאפשר רק על ידי מבחנות וכדומה האם שייך לומר שהוא חייב או לא. ולכאורה הוא הדין מטוס)

אבןטובה

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' מאי 11, 2017 9:10 pm

איני מבין מה אתה סח?
אולי להיפוך
ל"ת שעבר באונס כאילו לא עבר מדינא דאנוס כמאן דל"ע דמי וכד' הירו' קדושין פ"א וכ"פ הש"ך חו"מ סי' כא
ואילו בעשה גם באנוס סו"ס לא קיים... עי' משך חכמה סו"פ בא

וקיום מצוה בדרך רפואה הוי טבעיי
ובדרך נס שלא כדרך הטבע כבר כ' הדרך פקודיך שלא קיים מצות פו"ר וילה"א ממנחות סט: חטים בעבים במח' רש"י ותוס' שם

אבןטובה

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' מאי 12, 2017 3:47 am

עדיין הספק בתוקפה
ומי שדעתו רחבה כאולם יבא ויפרוש הדבר כשמלה

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי ישנו » ו' מאי 12, 2017 11:48 am

כמדומה שמבואר בר"ן בתענית שמי שנדר נדרי תענית ועבר ואכל בצום אינו צריך להישאל על נדרו.
ומה אתה רוצה????

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ו' מאי 12, 2017 1:41 pm

אבןטובה כתב:איני מבין מה אתה סח?
אולי להיפוך
ל"ת שעבר באונס כאילו לא עבר מדינא דאנוס כמאן דל"ע דמי וכד' הירו' קדושין פ"א וכ"פ הש"ך חו"מ סי' כא
ואילו בעשה גם באנוס סו"ס לא קיים... עי' משך חכמה סו"פ בא

וקיום מצוה בדרך רפואה הוי טבעיי
ובדרך נס שלא כדרך הטבע כבר כ' הדרך פקודיך שלא קיים מצות פו"ר וילה"א ממנחות סט: חטים בעבים במח' רש"י ותוס' שם

לא נתתי לבי לזה שציינת בהתחלה שמדובר באונס וכל דברי היו בשוגג
לגבי אונס לכאורה יש עניין לבטל הלאו כי המעשה עבירה עדיין נמצא בעולם רק אין לו זיקה לאדם הזה(כמדומני תירוץ החמדת שלמה לקושיה על הרמבם מה החילוק בין מתרפא מג עבירות לעובר עליהם באונס) ויותר מזה ניתן לטעון שאנוס הוא פטור ולא שאין חיוב כלל.ואכמ"ל(אין לי גישה כרגע לירושלמי והשך.)
לגבי העשה ודאי אם יחייב את עצמו תבוא עליו ברכה אבל אין לומר שיש עליו חובה ליצור לעצמו חיוב (כמו שאין חיוב לאדם לבנות בית כדי להשים מזוזה או ללבוש בגד עם ד כנפות כדי להתחייב בציצית)

אבןטובה

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' מאי 12, 2017 7:35 pm

מצות עשה כיון שהיה מחוייב ולא עשאו מחמת אונס אולי י"ל לתקנו דאונסא כמאן דל"ע אמרינן.... ואינו דומה כלל למזוזה וציצית שאינו חייב בכלל
ואיני יודע מה אתה סח

לדעתי יש לפשוט הספק עפ"מ דאיתא קדושין מג. בשחוטי חוץ נאמר בפ' אחרי ונכרת האיש ההוא פרט לאנוס ושוגג וצ"ע דהא בכה"ת אנוס פטור
אלא כ' בס' משפט צדק להגה"ק רמ"מ מדעעש זצ"ל בסוגיא דשליחות דאתי למימר בשחוטי חוץ אע"פ שהיה אנוס מ"מ הרי אפשר לישאל עליו וע"ז אתי קרא דמ"מ פטור כיון שהיה אנוס בשעת שחיטה ע"ש.

ומינה יש ללמוד דבכה"ת שלא נאמר מיעוט זה ע"כ דאע"פ שהיה אונס בשעת העבירה אם אפשר לתקנו שוב נחשב למזיד אם אינו מתקנו
ישמע חכם ויוסיף לקח


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 406 אורחים