מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משחק הקפלה בשבת, ועוד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אש משמים
הודעות: 2486
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: משחק הקפלה בשבת, ועוד

הודעהעל ידי אש משמים » א' מאי 14, 2017 6:49 pm

זה לא מחלוקת ראב"ד וסמ"ג ?
גבורה ואומנות אין הגדר ברור בו ואדרבה אשמח לברר העניין.

גביר
הודעות: 2990
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: התגלתה חומרא חדשה

הודעהעל ידי גביר » א' ספטמבר 02, 2018 11:39 am

עזריאל ברגר כתב:
אש משמים כתב:
גביר כתב:לפעמים הילדים שיחיו מעמידים כסאות ופורשים עליהם סדינים ושמיכות, לכאורה זהו אהל ואסור לפרק אותו בשב"ק, דבר המכביד כמובן על ההתנהלות, בייחוד בשעת סעודה שלישית [בדרך כלל הדברים נעשים בצהריים ואחר הצהריים], לעת עתה אמרתי להם שלא לעשות כך, ואם כבר הקטנים שיחיו שאינם בני חינוך עשו שלא לפרק, עם כל הקושי שבכך, אשמח לדעת חו"ר אתרא קדישא הדין.


בפשטות זו בעיה גדולה אך יש שרצו להתיר מחמת זה שאין שימוש של משחק נחשב שימוש וכן יש לדון מדין אין אדם אוסר של חבירו. ודוחק.

מה הקשר?!
וכי אם אדם אחר בנה אוהל מרכושך בניגוד לרצונך - יהיה מותר לך לסתור את האוהל בשבת?!

להמחשה הוספתי כאן תמונה [מיום חול]
קבצים מצורפים
DSCF9394.JPG
DSCF9394.JPG (1.89 MiB) נצפה 1980 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5868
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משחק הקפלה בשבת, ועוד

הודעהעל ידי קו ירוק » א' ספטמבר 02, 2018 12:43 pm

אם נניח שזה נקרא אהל ארעי (אף על שבעצמותו אינו מחזיק מעמד), זה לא משום שזה 'קפלה', שהרי כך הוא בכל משחק אחר, כיו"ב ושאינו כיו"ב.
כך שהנושא הוא לא משחק ה'קפלה' עצמו בשבת, שמותר לכל הדעות, אלא עשיית אהל בכה"ג, מכל מוצר שהוא. השימוש בקפלה לצורך בניית אהל אינו מעיקרי המשחק.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: התגלתה חומרא חדשה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ספטמבר 03, 2018 2:17 am

פרנקל תאומים כתב:האם סטנדר רחב ד'? אפי' אי תימא שהלוח עליו מניחים את הסידור רחב ד', הלא הרגליים לכל אורכם אינם רחבים ד'.

לשיטת רש"י בפרק הזורק לגבי עמוד גבוה עשרה ורחב ארבעה ואין בעיקרו ארבעה, יתכן כי סטנדר הרי הוא מחיצה המפסקת, אולם להלכה נקטינן (שו"ע הרב סימן שמה סעיף ג) כי עמוד שאין בעיקרו ארבעה אין הוא רשות לעצמו רק אם יש בעובי עיקרו שלשה על שלשה.

מלבב
הודעות: 3524
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: משחק הקפלה בשבת, ועוד

הודעהעל ידי מלבב » ב' ספטמבר 03, 2018 9:16 am

פלא על הספרים שדנו במשחקים משום בנין ולא משום אהל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4590
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: התגלתה חומרא חדשה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' ספטמבר 03, 2018 1:53 pm

ביקורת תהיה כתב:
פרנקל תאומים כתב:האם סטנדר רחב ד'? אפי' אי תימא שהלוח עליו מניחים את הסידור רחב ד', הלא הרגליים לכל אורכם אינם רחבים ד'.

לשיטת רש"י בפרק הזורק לגבי עמוד גבוה עשרה ורחב ארבעה ואין בעיקרו ארבעה, יתכן כי סטנדר הרי הוא מחיצה המפסקת, אולם להלכה נקטינן (שו"ע הרב סימן שמה סעיף ג) כי עמוד שאין בעיקרו ארבעה אין הוא רשות לעצמו רק אם יש בעובי עיקרו שלשה על שלשה.

יש"כ גדול.
באמת היה תמוה בעיניי מדוע עוד אף אחד לא התייחס לשאלתי זאת. אם כי גם לגבי הטענות האחרות שכתבתי, אינני מקבל את תשובותיו של ידידינו הרב אש, ולענ"ד ממ"נ פשוט וברור שלדעת המשנ"ב[סימן ק"ב] סטנדר לא חוצץ בפני המתפלל. משום שאינו דבר קבוע, ובנוסף, גם אינו חוצץ בפני עיניי המתפלל. ועוד, כדבריך, שאין בעיקרו ארבעה ואף לא שלושה על שלושה, ורק הלוח שלו רחב ד'.
ודברי מרן בעל 'חוט השני' שליט"א שהובאו כנראה קאי על מי שרוצה לסמוך להקל בזה דלא המשנ"ב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 382 אורחים