מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מראה מקום בהלכות נדרים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

מראה מקום בהלכות נדרים

הודעהעל ידי פעלעד » ה' יוני 01, 2017 1:38 am

מאחר ואיני בקי בהלכות נדרים, וב"ה כמעט שלא נוגע לי, כעת נתעורר אצלי שאלה, ואשמח לקבל מראה מקומות מהתלמידי חכמים דפה.

א. נדר שהוציא בפיו אבל במחשבתו כיוון שיחול רק באופן מסויים, כגון שנדר שאם יפסיק מלימודו יקנוס עצמו באיזה דבר, ובמחשבתו חשב שרק באופנים מסויימים הוא רוצה לקנוס עצמו, אבל כגון אם ישאלו אותו אם רוצה קפה וישיב בהן אז לא יחול וכדו', האם חל הנדר עם הפרטים שהיו במחשבתו או כמו שהוציא בפיו.

ב. מה הדין במסתפק איך נדר, בדוגמא הנ"ל מסתפק אם נדר שלא יפסיק בדיבור ארוך או אפילו בדיבור קצר.
והאם יש נפק"מ מה היה כוונתו בעשית הנדר, כגון שאם ברור לו שהשורה התחתונה של הנדר היה שילמד היטב ולא יבטל זמנו, וכדי להגיע לתכלית הזאת בעצם מספיק הנדר שלא יפסיק בדיבור ארוך, וממילא יש צד לומר שאכן כך היה הנדר ולא שלא יפסיק אפילו בדיבור קצר.

אשמח לקבל מראה מקום ברור.
בתודה מראש!

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מראה מקום בהלכות נדרים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יוני 02, 2017 1:56 am

יש כלל בסיסי של "האדם בשבועה". ולכן כל שלא כיוון לנדור באופן מסויים לאו נדר הוא.
בספק כמדומה יש להחמיר כדין ספק דאו'.
ובאשר לשאלה הג' זה דומה לשאלה הא' אם כוונתו היא לא כמו שהוציא מפיו אין הוא מחוייב.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מראה מקום בהלכות נדרים

הודעהעל ידי פעלעד » ו' יוני 02, 2017 2:02 am

פרי יהושע כתב:יש כלל בסיסי של "האדם בשבועה". ולכן כל שלא כיוון לנדור באופן מסויים לאו נדר הוא.
בספק כמדומה יש להחמיר כדין ספק דאו'.
ובאשר לשאלה הג' זה דומה לשאלה הא' אם כוונתו היא לא כמו שהוציא מפיו אין הוא מחוייב.

ייש"כ
השאלה השלישית היתה באופן של ספק אבל יש לו סיבה או סברה לומר שהיה בכוונתו לאחד מצדדי הספק, אבל זה לא ברור אצלו.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מראה מקום בהלכות נדרים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יוני 02, 2017 8:31 am

פעלעד כתב:
פרי יהושע כתב:יש כלל בסיסי של "האדם בשבועה". ולכן כל שלא כיוון לנדור באופן מסויים לאו נדר הוא.
בספק כמדומה יש להחמיר כדין ספק דאו'.
ובאשר לשאלה הג' זה דומה לשאלה הא' אם כוונתו היא לא כמו שהוציא מפיו אין הוא מחוייב.

ייש"כ
השאלה השלישית היתה באופן של ספק אבל יש לו סיבה או סברה לומר שהיה בכוונתו לאחד מצדדי הספק, אבל זה לא ברור אצלו.

אז זה ספק!.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 449 אורחים