מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת כהנים:השפע נמסר לכהן לחלקו לישראל או דילמא במקום שבו בירך הכהן יהיה שפע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

ברכת כהנים:השפע נמסר לכהן לחלקו לישראל או דילמא במקום שבו בירך הכהן יהיה שפע

הודעהעל ידי הגרח » ד' יוני 07, 2017 1:47 am

שורשה של חקירה זו נעוץ בחידושו של העיקרים שברכת האבות וכן הצדיק כל כוחה לאפשר לשפע שנגזר לרדת בפועל ולא לייצר שפע חדש שלא קיים על אותו משקל אפשר לחקור בכל ברכת כהנים מחיפוש קל שעשיתי אז יש כאלה שטוענים שזו מחלוקת רע ורי בחולין מט עייש
בביאור המילים ואני אברכם רשי מביא את ב הפירושים
זאת ועוד בפרשני הפשט כמו הרשבם והאברבנאל וכן הרב הירש ישנו ויכוח בזה
ראוי לציין את המהרשא בסוטה לח שביאר שזהו תוכן הברכה לברך באהבה שכפי הרצון וטוב ליבו של הכהן יחול השפע על הכלל....

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ברכת כהנים:השפע נמסר לכהן לחלקו לישראל או דילמא במקום שבו בירך הכהן יהיה שפע

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יוני 07, 2017 3:14 am

הגרח כתב:ראוי לציין את המהרשא בסוטה לח שביאר שזהו תוכן הברכה לברך באהבה שכפי הרצון וטוב ליבו של הכהן יחול השפע על הכלל....

מענין לענין כתב השפת אמת - פרשת נשא - [תרמ"א] וזה ענין ברכת כהנים כי העובד ה' יש לו להכיר מעלת בנ"י הפשוטים כי הם ראוים לברכה דכ' כה תברכו משמע שיודע ה' כי כל רצון הכהן צדק לברך את בנ"י ומורה לו דרך איך לברכם כאשר ראינו באהרן וישא כו' ידיו כו'. והוסיף בנו האמרי אמת לפרש דזהו לשון הברכה באהבה, היינו אהבת הכהנים לעם ישראל

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכת כהנים:השפע נמסר לכהן לחלקו לישראל או דילמא במקום שבו בירך הכהן יהיה שפע

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 07, 2017 8:19 am

הגרח כתב:שורשה של חקירה זו נעוץ בחידושו של העיקרים שברכת האבות וכן הצדיק כל כוחה לאפשר לשפע שנגזר לרדת בפועל ולא לייצר שפע חדש שלא קיים על אותו משקל אפשר לחקור בכל ברכת כהנים מחיפוש קל שעשיתי אז יש כאלה שטוענים שזו מחלוקת רע ורי בחולין מט עייש
בביאור המילים ואני אברכם רשי מביא את ב הפירושים
זאת ועוד בפרשני הפשט כמו הרשבם והאברבנאל וכן הרב הירש ישנו ויכוח בזה
ראוי לציין את המהרשא בסוטה לח שביאר שזהו תוכן הברכה לברך באהבה שכפי הרצון וטוב ליבו של הכהן יחול השפע על הכלל....


סליחה על ההערה הנוקדנית, אבל למאי נפק"מ (ולפי פשוטה, אין זו המחלוקת בין ר"ע לר"י)

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: ברכת כהנים:השפע נמסר לכהן לחלקו לישראל או דילמא במקום שבו בירך הכהן יהיה שפע

הודעהעל ידי הגרח » ד' יוני 07, 2017 1:43 pm

לכבוד הרב כשתמצא את הנפקא מינא במחלוקת רי ורע אז אמצא לך נפמ גם בחקירה ישיבתית קלאסית זו......
אמנם מכיון שהינך אני מניח צמא דעת אז הרי לך נפמ
אקדים בשאלה אנושית כאשר אבא מברך את בנו האם הוא משקיע באופן רגשי בברכה או שהוא מברך אותו כקורא בתורה...כוונתי שאם הכהן מחלק בעצמו שפע אז נדרשת כוונת נתינה....וכן כתב המהרשא שלפי ערך כוונת הכהן יחול השפע וזו "באהבה"האמורה בברכה אלא שיש לי משמעות בתוך דבריו שהוא דיבר לפי ריבל שם דקאי בשיטת רע כדפרשי שם סוטה לח עייש
הבוקר פתחתי את העיקרים מאמר ד פיט ושם כתב שברכת צדיק וכהן חד הם ורק מי שמוכן לו שפע ש"תקוע"משלל סיבות יכול הצדיק או הכהן "לחלץ" לו את אותו השפע...ונעשה הצדיק או הכהן כמו צינור לאותו השפע וכך מסביר שם את ברכת יצחק ליעקב וכן שיכול ידיו של יעקב על אפרים ומנשה....שו"מ שכן כתב ב"דרך מצוותיך"ערך ברכת כהנים
אמנם ברמבם יש תימא שמחד פסק כמו ר'ע ומאידך פרק קודם הוא אומר שגם בכהן עם הארץ ורשע יחול השפע כי הכהן רק שם את שמו של הקל והברכה היא מקוב"ה....
נערך לאחרונה על ידי הגרח ב ה' יוני 08, 2017 5:35 am, נערך פעם 1 בסך הכל.


בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכת כהנים:השפע נמסר לכהן לחלקו לישראל או דילמא במקום שבו בירך הכהן יהיה שפע

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 07, 2017 5:16 pm

הגרח כתב:לכבוד הרב כשתמצא את הנפקא מינא במחלוקת רי ורע אז אמצא לך נפמ גם בחקירה ישיבתית קלאסית זו......
אמנם מכיון שהינך אני מניח צמא דעת אז הרי לך נפמ
אקדים בשאלה אנושית כאשר אבא מברך את בנו האם הוא משקיע באופן רגשי בברכה או שהוא מברך אותו כקורא בתורה...כוונתי שאם הכהן מחלק בעצמו שפע אז נדרשת כוונת נתינה....וכן כתב המהרשא שלפי ערך כוונת הכהן יחול השפע וזו "באהבה"האמורה בברכה אלא שיש לי משמעות בתוך דבריו שהוא דיבר לפי ריבל שם דקאי בשיטת רע כדפרשי שם סוטה לח עייש
הבוקר פתחתי את העיקרים מאמר ד פיט ושם כתב שברכת צדיק וכהן חד הם ורק מי שמוכן לו שפע ש"תקוע"משלל סיבות יכול הצדיק או הכהן "לחלץ" לו את אותו השפע...ונעשה הצדיק או הכהן כמו צינור לאותו השפע וכך מסביר שם את ברכת יצחק ליעקב וכן שיכול ידיו של יעקב על אפרים ומנשה....
אמנם ברמבם יש תימא שמחד פסק כמו ר'ע ומאידך פרק קודם הוא אומר שגם בכהן עם הארץ ורשע יחול השפע כי הכהן רק שם את שמו של הקל והברכה היא מקוב"ה....



עכשיו הבנתי את כוונת כתר"ה.
הכוונה הרגילה הידועה לי בברכת כהנים היא אכן להיות צינור לשפע של ברכת ה', מתוך אהבה גדולה לעם ישראל והזדהות עמוקה עם הברכה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: פלוריש ו־ 529 אורחים