מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעלות על אש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליבא דאמת 11
הודעות: 8
הצטרף: ו' מאי 19, 2017 8:57 pm

בעלות על אש

הודעהעל ידי אליבא דאמת 11 » ו' יוני 09, 2017 12:53 am

האם יש בעלות ממונית על אש?
כשאדם הדליק אש בעציו של חבירו, שהמדליק חייב משום מזיק על העצים ששרף. במקרה הנ"ל מי הם הבעלים על האש? והאם יש חלות שם גזל על האש הזה? וכשאדם מדליק אש מעצים שלו, האם יש לו בעלות ממונית על האש?
והנפק"מ לענין מי שבישל ונהנה מהאש, האם הוי גזלן על האש הזה?
ועי' בב"ק דף כב ע"א, וביצה דף לט ע"א.

ספרים וועלט
הודעות: 1266
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: בעלות על אש

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ו' יוני 09, 2017 2:54 am

מדברי רש"י ותוספות בבא קמא כב משמע שיש בעלות, אלא שלפי תוספות חייבים משום נזקי אשו גם כאשר האש הוא לא שלו.

אש משמים
הודעות: 2486
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: בעלות על אש

הודעהעל ידי אש משמים » ו' יוני 09, 2017 1:56 pm

לגזול מהשני הוא לחסר לשני ובאש לא חיסרו דבר ומה יכול לתבוע ממנו ?
(מדין נהנה יש לדון, אך זהו כ'זה נהנה וזה לא חסר' שפטור)
לגבי מזיק מי אמר שצריך להיות בעלים על מה שגרם היזק? ובבור שהתורה עשתה כשלו משום שזה היזק בגרמא אך אי"צ שיהיה בעלים ממש על המזיק. כן צריך חיובי שמירה וזה כל הנידון שם אך אין זה קשור לבעלות. כן מבואר ברש"י ותוס' "אשו משום ממונו" שם כב.

אליבא דאמת 11
הודעות: 8
הצטרף: ו' מאי 19, 2017 8:57 pm

Re: בעלות על אש

הודעהעל ידי אליבא דאמת 11 » ו' יוני 09, 2017 6:27 pm

ארחיב את דבריי.
בחידושי הרשב"א בב"ק שם כתב על דברי רבי יוחנן ששלהבת אין בו ממשא "ואין בה ממון", והביא ראיה מביצה לט ע"א ששם מבואר שאין מועלין בשלהבת של הקדש. ולשיטת הגר"ח בהלכות מעילה שמעילה הוא משום גזל הקדש (וכך היא שיטת עוד כמה מהאחרונים), וא"כ מוכח שאין גזל בשלהבת שאין בה ממש.
אבל מדברי התוס' בב"ק שם שכתבו לגבי גץ היוצא מהפטיש והדליק שהגץ אינו שלו משום דאפקורי מפקר לה משמע שאם לא היה מפקיר היה הגץ שלו אע"פ שאין בו ממש. ויש לעיין איך יסבירו התוס' הדין שאין מועלין בשלהבת, ולכאורה צ"ל להתוס' דהטעם הוא לא משום שאינו ממון הקדש אלא דהוי דבר שאין בו ממש. ובתשובת הצפנ"ח מכת"י המובא במפענח צפונות פרק יא סימן ז, מבואר דאש הוי איכות בלי כמות.
ולכאורה משיטת ר"ל דאשו משום ממונו ולשיטת רש"י הכוונה בזה דהוי ממונו ממש, א"כ מוכח שכל האש הנוצר מהעצים הוא שלו, אבל ראה בחידושי הגר"ש שקופ בב"ק סימן כא סוף ס"ק א' שכתב דביאור דברי רש"י ד"גחלת ממונו שאח"כ האש הולך ממילא כיון שמקור האש נובע ממונו". ועיין בדברי הגרי"ז המובא באוהל ישעיהו בב"ק דף כב ע"א.
ומה שאני מסתפק הוא דאולי גם לגבי הגץ שמוכח מהתוס' דהוי ממון שלו אם לא היה מפקירו, האם זה דוקא באש שהבעלים יצרו אותו ע"י הפטיש שלהם, משא"כ כשמדליק אש בעציו של חבירו אולי יודו שהאש לא הוי של בעל העצים.

וברצוני לדעת האם ידוע להת"ח כאן מראה מקומות להרחבה בדברים הנ"ל.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: בעלות על אש

הודעהעל ידי איש טלז » ש' יוני 10, 2017 10:51 pm

אגב
ראיתי פעם בשם חכ"א של"ש לנדור הנאה מאש כיון דבאש ל"ל מששא וכהגמ' דביצה
מוסכם עליכם?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים