מעשה באשה אחת שהזקינה הרבה ובאת לפני רבי יוסי בן חלפתא אמרה ליה רבי הזקנתי יותר מדאי ומעכשיו חיים של נוול הם שאיני טועמת לא מאכל ולא משקה ואני מבקשת להפטר מן העולם, א"ל מה מצוה את למודה לעשות בכל יום, א"ל למודה אני אפילו יש לי דבר חביב אני מנחת אותו ומשכמת לבית הכנסת בכל יום, א"ל מנעי עצמך מבית הכנסת שלשה ימים זה אחר זה, הלכה ועשתה כן וביום השלישי חלתה ומתה, לכך אמר שלמה אשרי אדם שומע לי וגו'
זקנים שבה בזמן שדעתן קצה עליהן יוצאין חוץ לחומה והן מתים.
דרך אמונה - ביאור ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק א -
והנה בעירובין מ"ג א' בעי אם יש תחומין למעלה מי' ומייתי ראי' מהני שב שמעתתא דאיתאמרן בצפרא בשבתא קמי דר"ח בסורא ובפניא בשבתא קמי דרבה בפומבדיתא מאן אמרה לאו אליהו אמרינהו אלמא אין תחומין למעלה מי' ומובא בשם החת"ס שהקשה איך אליהו בא לכל הבריתות בשבת ותירץ דכשבא בתורת מלאך אין קפידא שאז אין חייב במצות אבל כשבא לומר הלכה אין יכול לבא בתורת מלאך דלא בשמים היא ומוכרח להתלבש בגופו שנשאר בעננים [עי' זוה"ק ויקהל קצ"ז א'] ולבא בתורת בנ"א ואז מצווה במצוות ובזכרוני ששאלתי למרן החזו"א זצ"ל א"כ מה ראיית הגמ' מאליהו דילמא אחר שאמר ההלכות בסורא נהפך למלאך והלך לפומבדיתא ואח"כ נהפך שוב לאדם ואמר ההלכות שם והשיב בבדיחותא שאם הי' בנ"א הי' אסור לו שיהפך למלאך דהוי נטילת נשמה ונראה שלא אמר כן אלא לבדיחותא בעלמא דרחוק לומר דזה שנהפך למלאך מקרי מעשה וא"כ אין בזה איסור שאין זה נטילת נשמה טבעי וכנ"ל
אש משמים כתב:השאלה היא איך היה מותר לה לגרום לעצמה למות??
ועוד יש לשאול האם גם ע"י פעולה חיובית מותר לגרום למוות סגולי או רק ע"י אי עשיה??
יזל מדליו כתב:דבר שבא ע"י תפילה הוא מאת הקב"ה.
קראקובער כתב:אש משמים כתב:השאלה היא איך היה מותר לה לגרום לעצמה למות??
ועוד יש לשאול האם גם ע"י פעולה חיובית מותר לגרום למוות סגולי או רק ע"י אי עשיה??
מאיפה יש חיוב להאריך חיים? אסור לקצר ימים, הרי אין כל חיוב לעשות כל הסגולות לאריכת ימים שיש במסכת מגילה רק עצה טובה קמ"ל.
יזל מדליו כתב:דבר שבא ע"י תפילה הוא מאת הקב"ה.
אגרו"מ אבה"ע ח"א סי' צ"א כתב:אבל אין זה ראיה משם דלפעמים זוכה אדם מאיזה טעם שהשי"ת יקבל תפלתו אף שמבקש דבר שלא היה ראוי לבקש ודרכי השי"ת נעלמו מאתנו.
בינוני כתב:יזל מדליו כתב:דבר שבא ע"י תפילה הוא מאת הקב"ה.אגרו"מ אבה"ע ח"א סי' צ"א כתב:אבל אין זה ראיה משם דלפעמים זוכה אדם מאיזה טעם שהשי"ת יקבל תפלתו אף שמבקש דבר שלא היה ראוי לבקש ודרכי השי"ת נעלמו מאתנו.
קראקובער כתב:לא להשכים לבית הכנסת זה שב ואל תעשה.
...כיון דחזאי כמה זימני דעייל לבית הכסא וחלץ תפילין ומנח להו וקמצטער אמרה יהי רצון שיכופו עליונים את התחתונים ולא הוו שתקי רבנן מלמיבעי רחמי שקלה כוזא שדייא מאיגרא [לארעא] אישתיקו מרחמי ונח נפשיה דרבי...
אש משמים כתב:קראקובער כתב:לא להשכים לבית הכנסת זה שב ואל תעשה.
זה ששאלתי האם רק כאשר אינו פועל ועי"ז מת מותר או גם לפעול בצורה חיובית מותר אם זה ע"י סגולה.
אדם שיפסיק לנשום הרי הוא רוצח לכו"ע הגם שלא פעל מעשה חיובי אלא ישב ולא עשה.
אש משמים כתב:
השאלה היא איך היה מותר לה לגרום לעצמה למות??
אבןטובה כתב:שבת ל. אמות בערב שבת
אבןטובה כתב:שבת ל. אמות בערב שבת
אבןטובה כתב:סליחה!
תקח גמרא ותעיין שם
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 221 אורחים