מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לאו משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ספרים וועלט
הודעות: 1241
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

לאו משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' יוני 21, 2017 2:15 am

אני רוצה ללקט את כל הנפק"מ אם עדים קרובים פסולים משום חשש משקר או משום גזירת הכתוב.
(לכאורה בין כך ובין כך אין מאמינים להם. אז מה הנפק"מ אם זה בגלל שאנחנו חוששים שהוא משקר או משום שהתורה חששה שהוא לא אומר את האמת. זוהי הערה צדדית, אבל לצורך אשכול זה אני מבקש רשימה של נפקא מינה)

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לאו משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 21, 2017 2:26 am

ליכא חשש משקר במשה ואהרן

ספרים וועלט
הודעות: 1241
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: לאו משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' יוני 21, 2017 2:30 am

שמואל דוד כתב:ליכא חשש משקר במשה ואהרן

כמובן. אך אני רוצה לידע איזו הלכה מתשנה לאור זה. האם כוונתך לומר שהנפק"מ הראשונה היא:

א) אפילו משה ואהרן אינם נאמנים

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לאו משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 21, 2017 2:44 am

מצאתי סיכום יפה בענין
http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.ph ... 7%95%D7%AA

ספרים וועלט
הודעות: 1241
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: לאו משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' יוני 21, 2017 3:11 am

יישר כוח! אני רואה שם נפק"מ נוספת:
ב) אם הוציאו ממון בדיעבד, אם מחזירים. (קובץ הערות)

(לענ"ד צע"ג, שהלא משה ואהרן אין נאמנים אף לא להחזיק!)

אבןטובה

Re: לאו משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' יוני 21, 2017 4:18 am

נפק"מ במעיד לחוב
עי' ש"ך סי' קכג סקכ"ו שער משפט סי' קכג סק"י

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: לאו משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב

הודעהעל ידי בור ריק » ד' יוני 21, 2017 7:03 am

ב"ב קנט. מחלק הש"ס בין חתם בשטר עד שלא נעשה חתנו ונעשה חתנו שיכולים אחרים להעיד על חתמ"י אבל גזלן אינם יכולים להעיד כיון דמחשש שקר הוא.

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: לאו משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב

הודעהעל ידי אש משמים » ד' יוני 21, 2017 9:49 am

קרוב שאינו יודע בקירבתו. (קוב"ש בב"ב תכד כמדומה)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 471 אורחים