אבןטובה כתב:קבלת עדות בפני שותף א' הוי כבפני בע"ד או כיון שחסר שותף השני הוי כשלא בפני בע"ד?
אבןטובה כתב:נראה לי דזה תלוי בב' הטעמים דלשיטת רש"י ב"ב כח: דבעינן בפני הבעלים כדי שיוכלו לטעון ולהכחיש העדים, ובאמת טעם זה מפורש בגמ' ב"ק מה. בשלמא בעלים בני טענה נינהו. לפ"ז הכי נמי השותף השני יכול לומר אנא טעיננא טפי וכ"ה ברשב"ם בבא בתרא קכד. ד"ה ואם אמר שכ' אם הלכו למדה"י אין מורידין בע"ח בקרקע עד ששמעו ב"ד טענת האחין 'דמה ידעינן איזה טענה יש להן' וכו' ועד"ש כתובות צד. אצל תרי אחי ותרי שותפי דאית להו דינא בהדי חד ואזיל חד מינייהו בהדיה לדינא אם ליתיה במתא מצי מערער אנא הוי טעיננא טפי. אבל לפמ"ש בת' מהרש"ל סי' לג דהא דבעינן בפני הבעלים הוא מפני שייראו ויכספו להעיד בפני בעל דין ויסוגו אחור בראותם בעל הממון וכו' ע"ש. א"כ לזה מספיק אף שותף אחד וסברא זו של המהרש"ל מבואר בגמ' שבועות מז: פועלים נשבעין לבעה"ב במעמד חנוני 'כי היכי דליכספו מיניה' ובשבועות לא. רד"ה שמע שוא כ' שהמטעים דבריו שלא בפני בעל דינו אינו בוש מדברי שקר. וכ"ה בכתובות פה. ותשתבע במאתין אפשר דמיכספא. ונדרים סה. ר"ן ד"ה תניא דכל שלא בפניו ליכא בושה. וע"ע בס' צבי גאון יעקב סי' ג וכ"ה מפורש בב"ש אבה"ע סי' פה הובא בפ"ת חו"מ סי' כה דמועיל קבלת עדות בפני שותף א' יע"ש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים