הודעהעל ידי אבןטובה » ד' יוני 21, 2017 10:51 pm
מחמת מצות ושננתם שיהיו מחודדין בפיך כקדושין ל. ובתוס' ב"מ כג: ד"ה במסכתא אשיב תומ"י בקיצור:
עי' גיטין כט. אל תגרשה אלא בימין וגירשה בשמאל. ומשמע דבסתמא אין קפידא באיזה יד לתת, [ועי' אבה"ע סי' קמא סמ"ה] ואפשר משום דל"ה מצות חובה עי' מנחות לד. תוד"ה נאמר. וכמו דליכא בכתיבת גט משום זה אלי ואנוהו כדמוכח גיטין כ.
ואולי י"ל דמש"ה לא בעי' זא"ו כי אינו לקיום, ולא נשמר אלא לראי' שניתן לה גט, וכמו שלא מצינו על מצוה שיהא מצה נאה כמו טלית נאה ס"ת נאה בשבת קלג: כי המצה עשוי לאכול. וי"ל
ועי' ברכות סב. מפני"מ אין מקנחין בימין אלא בשמאל מפני שהתורה ניתנה בימין ובשבת פח. רד"ה למיימינין כאדם המשתמש בימינו שהיא עיקר ועוד שם סג. רד"ה למיימינין ובסוטה לד: רד"ה מיומן כ' גבור שבהם כמו שהיד הימין חשובה מן השמאל וברכות כח: רד"ה עמוד הימיני ועי' יומא נג: דלא רק אורחא דמילתא הוא להשתמש בימין אלא שיש בו חשיבות מיוחדת ולכך ניתנה הלוחות בימין. ומנחות ז. בשמ"ק אות טז שכ' ומסתברא דהכל נעשה בימין כו' ויבמות קב. תוד"ה ואע"ג שכ' שלא מצינו שפוסל בשמאל אלא ברגל אבל ביד כשר לחלוץ אפילו בשמאל
ובמצוה שיש לעשותו בימין אין לעשות ב' ידיו עי תוספתא דקרבנות פ"א דאם עבד בימין ובשמאל כאחת עבודתו פסולה דהוי כעובד בשמאל ועי' כף החיים או"ח סי' כב וברכות נא. שמאל מהו שתסייע לימין
נערך לאחרונה על ידי אבןטובה ב ה' יוני 22, 2017 3:46 am, נערך פעם 1 בסך הכל.