מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אראל
הודעות: 3422
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 14, 2016 9:53 pm

החתם סופר בחידושיו לנדרים (דף צ' ע"ב) כותב 'וזה פשוט שע"י הפקעת הקידושין לא יחזר לאיתנם כל הנדרים שהפר לה בעלה כל ימיה מקדמת דנא לא נסתפק בזה אדם מעולם'
הנה חידוש נפלא, שאף שהכח ביד רבנן להפקיע הקידושין מיניה למפרע וכאילו לא היתה אשת איש מעולם, עם כל זה הנדרים - שכבר הפיר אותם הבעל - אינם חוזרים למפרע, והפרת הבעל במקומו עומדת
מה ההסבר? ואם יש עוד מראי מקומות בנידון?

עזריאל ברגר
הודעות: 13291
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 14, 2016 10:05 pm

יש בגמרא בכ"מ "כל הנודרת - על דעת בעלה היא נודרת" ועל סמך זה הקילו לפעמים שהנדר מופר למרות שהקידושין או הנישואין אינם מושלמים.

ואולי שייך גם לעניננו.

אראל
הודעות: 3422
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 14, 2016 10:21 pm

עזריאל ברגר כתב:יש בגמרא בכ"מ "כל הנודרת - על דעת בעלה היא נודרת" ועל סמך זה הקילו לפעמים שהנדר מופר למרות שהקידושין או הנישואין אינם מושלמים.

ואולי שייך גם לעניננו.

שכוח
ובנודרת 'נטולה אני מן היהודים' שרוצית לאסור בעלה עליה, גם כן אומרים 'שנודרת על דעת בעלה'?,

בטור סי' רל"ד איתא באומרת נטולה אני מן היהודים, יפר הבעל לחלקו, ואם נתגרשה אסורה שוב לבעלה, ומה בין גירושין להפקעת קידושין?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' ספטמבר 14, 2016 10:55 pm

אראל כתב:
עזריאל ברגר כתב:יש בגמרא בכ"מ "כל הנודרת - על דעת בעלה היא נודרת" ועל סמך זה הקילו לפעמים שהנדר מופר למרות שהקידושין או הנישואין אינם מושלמים.

ואולי שייך גם לעניננו.

שכוח
ובנודרת 'נטולה אני מן היהודים' שרוצית לאסור בעלה עליה, גם כן אומרים 'שנודרת על דעת בעלה'?,

בטור סי' רל"ד איתא באומרת נטולה אני מן היהודים, יפר הבעל לחלקו, ואם נתגרשה אסורה שוב לבעלה, ומה בין גירושין להפקעת קידושין?

שם זה לא מצד דהוי נדרים שבינו לבינה שאין מפר אלא כל שהיא תחתיו?.

אראל
הודעות: 3422
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 14, 2016 10:59 pm

ומאי שנא הפקעה דחשיב עדיין תחתיו גם אחר ההפקעה?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' ספטמבר 14, 2016 11:05 pm

אראל כתב:ומאי שנא הפקעה דחשיב עדיין תחתיו גם אחר ההפקעה?

הלא מדובר על הפקעה למפרע כשהייתה תחתיו, ואמרינן דעיקר דין הפרה אינו תלוי בקידושין אלא בהיותם יחד חיים כזוג ע"פ הגדר של נודרת ע"ד בעלה, ועכ"פ הקידושין בשעתו בודאי יכולים להועיל לזה.

אראל
הודעות: 3422
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 14, 2016 11:10 pm

פרי יהושע כתב:
אראל כתב:ומאי שנא הפקעה דחשיב עדיין תחתיו גם אחר ההפקעה?

הלא מדובר על הפקעה למפרע כשהייתה תחתיו, ואמרינן דעיקר דין הפרה אינו תלוי בקידושין אלא בהיותם יחד חיים כזוג ע"פ הגדר של נודרת ע"ד בעלה, ועכ"פ הקידושין בשעתו בודאי יכולים להועיל לזה.

הבנתי, שכוח
עוד איזה מ"מ בענין?

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי בן הרב » ה' ספטמבר 15, 2016 12:10 am

עזריאל ברגר כתב:יש בגמרא בכ"מ "כל הנודרת - על דעת בעלה היא נודרת" ועל סמך זה הקילו לפעמים שהנדר מופר למרות שהקידושין או הנישואין אינם מושלמים.
ואולי שייך גם לעניננו.

ואחת שהיתה סבורה [בטעות] שפלוני הוא בעלה, וכי על סמך דינא דכל הנודרת יוכל להפר לה, הדבר פשוט שזה אינו.
ואולי יש להמליץ בזה את יסוד האחרונים דמכאן ולהבא ולמפרע.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' ספטמבר 15, 2016 12:26 am

בן הרב כתב:
עזריאל ברגר כתב:יש בגמרא בכ"מ "כל הנודרת - על דעת בעלה היא נודרת" ועל סמך זה הקילו לפעמים שהנדר מופר למרות שהקידושין או הנישואין אינם מושלמים.
ואולי שייך גם לעניננו.

ואחת שהיתה סבורה [בטעות] שפלוני הוא בעלה, וכי על סמך דינא דכל הנודרת יוכל להפר לה, הדבר פשוט שזה אינו.
ואולי יש להמליץ בזה את יסוד האחרונים דמכאן ולהבא ולמפרע.

בשביל נא' שזה רק בגדר של התורה של נשואין אבל הפקעה למפרע עכ"פ הייתה בגדר הנשואין [וזה גם בלי להזדקק למכאן ולהבא ולמפרע].

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי יתן חן » ה' ספטמבר 15, 2016 3:52 am

פלאי פלאים!
רבינו החת"ס כותב "לא נסתפק בזה אדם מעולם", וחתנו הגאון רעק"א נסתפק בזה, וז"ל בכתובות קא, א תד"ה ובהפרת נדריה כו':
מסתפקנא אם אחר שהפיר לה מיאנה אם חוזרת ונאסרת כיון דהמיאון עוקר הנשואין מעיקרו בטל ההפרה למפרע ולא מהני בזה ע"ד בעלה נודרת דהוא רק בסוף דהוי בעל מדרבנן אף בזה למפרע לא הוי בעל כלל, ויהיה באמת הדין דעד שתגדל צריכה ליזהר בנדרה דשמא תמאן ובטלה ההפרה למפרע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13291
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 15, 2016 5:12 am

אראל כתב:
פרי יהושע כתב:
אראל כתב:ומאי שנא הפקעה דחשיב עדיין תחתיו גם אחר ההפקעה?

הלא מדובר על הפקעה למפרע כשהייתה תחתיו, ואמרינן דעיקר דין הפרה אינו תלוי בקידושין אלא בהיותם יחד חיים כזוג ע"פ הגדר של נודרת ע"ד בעלה, ועכ"פ הקידושין בשעתו בודאי יכולים להועיל לזה.

הבנתי, שכוח
עוד איזה מ"מ בענין?

אולי יש להמליץ על זה לשון הכתוב "ואם בית אישה נדרה", ולומר שכל שהיא בבית אישה - יש לו כוח להפר.
ברור שזה לא פשט, כי קדם לזה "ואם היו תהיה לאיש" והווייה היינו קידושין.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' ספטמבר 15, 2016 5:56 am

יתן חן כתב:פלאי פלאים!
רבינו החת"ס כותב "לא נסתפק בזה אדם מעולם", וחתנו הגאון רעק"א נסתפק בזה, וז"ל בכתובות קא, א תד"ה ובהפרת נדריה כו':
מסתפקנא אם אחר שהפיר לה מיאנה אם חוזרת ונאסרת כיון דהמיאון עוקר הנשואין מעיקרו בטל ההפרה למפרע ולא מהני בזה ע"ד בעלה נודרת דהוא רק בסוף דהוי בעל מדרבנן אף בזה למפרע לא הוי בעל כלל, ויהיה באמת הדין דעד שתגדל צריכה ליזהר בנדרה דשמא תמאן ובטלה ההפרה למפרע.

ורבינו החת"ס היה פשוט לו להתר?, יתכן שיש לחלק בין מיאון שהוא מלכתחילה קדושין מדרבנן וההפקעה היא באמת מלכתחילה, משא"כ באפקינהו רבנן לקידושין לא הוי אלא מכאן ולהבא ולמפרע.

לוי יצחק
הודעות: 28
הצטרף: ד' אפריל 20, 2016 5:35 pm

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי לוי יצחק » ו' ספטמבר 16, 2016 4:21 pm

הנה בנדה מ"ו ב' מבו' דבכח נשואין דאו' לעקור הנדר, כלומר הבעל מפר אף שאינו בעלה מן התורה [ויהיה הבי' בזה אשר יהי'], ומשכך נראה לומר לפי מה שכ' התומים ועוד דבאפקעינהו נעקרים הקדושין מהתורה, אך מדרבנן יש כאן נשואין מדבריהם ועקירתם, א"כ נדרים שהפר שפיר נעקרו.

עושה חדשות
הודעות: 12748
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 23, 2017 2:13 pm

בן הרב כתב:ואולי יש להמליץ בזה את יסוד האחרונים דמכאן ולהבא ולמפרע.

כמדומני שיש מקורות לכך, (אולי בשטמ"ק כתובות?), דהפקעת הקידושין אינה למפרע לגמרי.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי ישנו » ו' יוני 23, 2017 2:15 pm

לעניין ממאנת (שע"ז כת' הגר"ח את היסוד של מכאן ולהבא ולמפרע) כת' הרמב"ן בנדה שהפרת הבעל מתבטלת למפרע במיאון.

בינוני
הודעות: 694
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי בינוני » ו' יוני 23, 2017 2:21 pm

ישנו כתב:לעניין ממאנת (שע"ז כת' הגר"ח את היסוד של מכאן ולהבא ולמפרע) כת' הרמב"ן בנדה שהפרת הבעל מתבטלת למפרע במיאון.

איני מכיר כלל את הסוגיא, אבל מעניין, איך הסתפק הגרעק"א אם יש רמב"ן מפורש?

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי ישנו » ו' יוני 23, 2017 2:50 pm

הרמב"ן בנדה מ"ו:
ברש"ש נדרים צ: כת' שבאפקעינהו אין ההפרות מתבטלות כדברי החת"ס שהובאו לעיל.

אבןטובה

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' יוני 23, 2017 8:28 pm

עי' כתובות נג: בממאנת אי יש לה מזונות כיון דנעקרה הקדושין למפרע.
ועי' ח"ס יו"ד סי' רנג בגר בנתגייר בעודו קטן אם הגדילו יכולין למחות אם מיחו בגדלותן מהו עד זמן המחאתן אי הגירות נעקר למפרע ובמנ"ח מצוה תקלב

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי רון » ש' יוני 24, 2017 11:39 pm

הלא ידוע מה שחידש מרן הגרש"ש ויסודו הוא להדיא בדברי הרא"ש דעקירת נדר למפרע אינה למפרע כלא היתה, רק מכאן ולהבא דנים הדבר כאילו לא היה מעולם, וזה אותו הגדר שחידש מרן הגר"ח בדין ממאנת שהקידושין נעקרים מכאן ולהבא למפרע.

ורשום אצלי שר' שלמה איגר דן בגליון שו"ע שלו לענין מי שהיפר את התענית שקיבל על עצמו, שלכאורה מה שאמר עננו בתפילה הרי הוא הפסק למפרע, ולפי הגרש"ש ודאי שאינו כן.

אש משמים
הודעות: 2475
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: נדרים שכבר הפיר הבעל, מה דינם אחר הפקעת קידושין למפרע

הודעהעל ידי אש משמים » ש' יוני 24, 2017 11:51 pm

אראל כתב:החתם סופר בחידושיו לנדרים (דף צ' ע"ב) כותב 'וזה פשוט שע"י הפקעת הקידושין לא יחזר לאיתנם כל הנדרים שהפר לה בעלה כל ימיה מקדמת דנא לא נסתפק בזה אדם מעולם'
הנה חידוש נפלא, שאף שהכח ביד רבנן להפקיע הקידושין מיניה למפרע וכאילו לא היתה אשת איש מעולם, עם כל זה הנדרים - שכבר הפיר אותם הבעל - אינם חוזרים למפרע, והפרת הבעל במקומו עומדת
מה ההסבר? ואם יש עוד מראי מקומות בנידון?

פשוט וברור כשמש בצהריים שהפקעת הקידושין הם מכאן ולהבא למפרע וכמו שכתבו קודמי. וזה מוכרח מסברא, שלא יתכן שכל ילדיו יהיו פגומים ועבר עבירות חמורות כל חייו !


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים