מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אפי תלתא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

אפי תלתא

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' ספטמבר 25, 2015 6:09 am

על פי ההיתר של אפי תלתא [ראה עין יצחק ח"א עמ' שס"א\שס"ג] מבואר שלאדם שמספר אין איסור לשון הרע, אבל האם השומע עובר על איסור שמיעת לשון הרע?
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב א' ספטמבר 25, 2016 10:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אפי תלתא

הודעהעל ידי יאיר » ו' ספטמבר 25, 2015 8:49 am

אם היה עובר על איסור לה"ר שוב היה אסור גם לספר דעובר על 'לפני עיוור'.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אפי תלתא

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 25, 2015 8:53 am

בחפץ חיים הלכות לשון הרע כלל ב' מבאר שאין היתר של אפי תלתא לספר לשון הרע, אלא בדבר שאינו גנאי גמור ומשתמע לתרי לישנא, ולכן התירו באופן שודאי יתפרסם ויגיע לאזניו ולכן הוא שומר שלא ישתמע גנאי, יעויי"ש.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אפי תלתא

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' ספטמבר 28, 2016 12:44 am

יאיר כתב:אם היה עובר על איסור לה"ר שוב היה אסור גם לספר דעובר על 'לפני עיוור'.

אכן אם יודע שהאדם שמספר לו את הלשון הרע יקבל את הדברים כאמת גמור עובר על איסור. ראה חפץ חיים כלל שני סעיף י'.

שוב מצאתי שבחפץ חיים [כלל ב' באר מים חיים סק"ג ד"ה ולקבל] כתב במפורש שלכולי עלמא כל ההיתר הוא מצד האומר, אבל השומע אסור לו לקבל.
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב ה' ספטמבר 29, 2016 12:24 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אבןטובה

Re: אפי תלתא

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' ספטמבר 28, 2016 2:26 am

ההיתר של אפי תלתא הוא מחמת שהדבר מפורסם בתלתא וכמה פעמים מצינו שהדבר מתפרסם אלא בעשרה ראה כתובות ז: ויש בזה תשובה נפלאה מהדברי יעקב להג"ר יעקב שור מקיטוב להג"ר צבי יחזקאל מיכלזוהן ז"ל
מ"מ כיון שהדבר מפוסם לא מקרי כלל לשהנ"ר ומה שייך שומע ומספר ולא מובן הדבר המוזר הזה
גם איכא חידוש לרבי בנימין זילבר דמי שהוא מחבר ספר או שנעשה משפיע לרבים מותר לבקרו ואין בזה משום לשה"ר כיון שהוא העמיד עצמו לתוך רשות הרבים

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אפי תלתא

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' ספטמבר 28, 2016 3:33 am

אבןטובה כתב:ההיתר של אפי תלתא הוא מחמת שהדבר מפורסם בתלתא וכמה פעמים מצינו שהדבר מתפרסם אלא בעשרה ראה כתובות ז: ויש בזה תשובה נפלאה מהדברי יעקב להג"ר יעקב שור מקיטוב להג"ר צבי יחזקאל מיכלזוהן ז"ל
מ"מ כיון שהדבר מפוסם לא מקרי כלל לשהנ"ר ומה שייך שומע ומספר ולא מובן הדבר המוזר הזה
גם איכא חידוש לרבי בנימין זילבר דמי שהוא מחבר ספר או שנעשה משפיע לרבים מותר לבקרו ואין בזה משום לשה"ר כיון שהוא העמיד עצמו לתוך רשות הרבים

יש"כ
אפי תלתא הוא פחות ממפורסם, והוא משום חברא חברא אית ליה. כמבואר בח"ח הנ"ל. וגם בדבר המפורסם אסור לאדם לקבלו כאמת.
נא לציין מראה מקומות מדוייקים. היכן התשבות של הרב מיכלזהון והרב זילבר?
בעניין חידושו של הרב זילבר הח"ח חולק על דבריו ראה ח"ח כלל שני סעיף יב.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אפי תלתא

הודעהעל ידי יאיר » ד' ספטמבר 28, 2016 10:11 am

נהר שלום כתב:
יאיר כתב:אם היה עובר על איסור לה"ר שוב היה אסור גם לספר דעובר על 'לפני עיוור'.

אכן אם יודע שהאדם שמספר לו את הלשון הרע יקבל את הדברים כאמת גמור עובר על איסור. ראה חפץ חיים כלל שני סעיף י'.

שוב מצאתי שבחפץ חיים [כלל ב' באר מים חיים סק"ג ד"ה ולקבל] כתב במפורש שלכולי עלמא כל ההיתר הוא מצד האומר, אבל השומע אסור לא לקבל.

לו*

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אפי תלתא

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 25, 2017 8:52 pm

האם יש מקום לחלק בגודל העיר וכד', שבמקום קטן ידיעה של ג' אנשים עשויה להתפרסם, אבל בעיר או קהילה ענקית, ג' אנשים זה עדיין סוד כמוס. או דנימא כל מידות חכמים כך הם.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: אפי תלתא

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' יוני 25, 2017 10:42 pm

עושה חדשות כתב:האם יש מקום לחלק בגודל העיר וכד', שבמקום קטן ידיעה של ג' אנשים עשויה להתפרסם, אבל בעיר או קהילה ענקית, ג' אנשים זה עדיין סוד כמוס. או דנימא כל מידות חכמים כך הם.

מבואר בבא בתרא גבי מחאה שמהני אפילו מעיר לעיר וממדינה למדינה אם שיירות מצויות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים