מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' יוני 25, 2017 11:31 pm

הזמן: כ5 דקות אחרי השקיעה. המקום: אחד מבתי ההוראה בעיה"ק ירושלים ת"ו.
מתקשר שואל וז"ל (שלא בדקדוק): אני באמצע שמונה עשרה, והתחלתי שמו"ע 2 דקות לפני השקיעה על דעת התנאי של הביאור הלכה שיעלה לחובת מנחה או לחובת מעריב, ואח"כ אתפלל או מעריב או תשלומין למנחה. וכעת נזכרתי שראש חודש ואם אני מתפלל מנחה עליי לומר יעלה ויבוא ואם מעריב אז אין לומר יעלה ויבוא. מה עליי לעשות?

מה דעת הת"ח דפה?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 26, 2017 12:49 am

מיכאל1 כתב:הזמן: כ5 דקות אחרי השקיעה. המקום: אחד מבתי ההוראה בעיה"ק ירושלים ת"ו.
מתקשר שואל וז"ל (שלא בדקדוק): אני באמצע שמונה עשרה, והתחלתי שמו"ע 2 דקות לפני השקיעה על דעת התנאי של הביאור הלכה שיעלה לחובת מנחה או לחובת מעריב, ואח"כ אתפלל או מעריב או תשלומין למנחה. וכעת נזכרתי שראש חודש ואם אני מתפלל מנחה עליי לומר יעלה ויבוא ואם מעריב אז אין לומר יעלה ויבוא. מה עליי לעשות?

מה דעת הת"ח דפה?

קודם לפי עניות דעתי לא היה לו לדבר באמצע שמונה עשרה ולא דמי לגביל לתורי, לעומד לפני המלך שאפי' מלך שואל בשלומו אינו מפסיק, ואם רצה פתרון היה יכול לשאול בשמע קולנו שעכ"פ לדעת הנד' במחזור ווטרי מהני בדיעבד, ולכא' לא הוי הפסק.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 26, 2017 1:11 am

לענין לשאול הדין, יעויין מ"ב קד,ב בשם הח"א.
לומר יעו"י שלא בזמנו הוי הפסק לפסק המ"ב סו"ס קח.

לענין השאלה - הלא כ' המ"ב שבדיעבד אפשר להתפלל מנחה גם לאחר השקיעה.
ולהרבה דעות גם אין לבטל תפלה בצבור משום זה (ודלא כמ"ב).

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' יוני 26, 2017 6:02 am

מה שנכון נכון כתב:לענין לשאול הדין, יעויין מ"ב קד,ב בשם הח"א.
לומר יעו"י שלא בזמנו הוי הפסק לפסק המ"ב סו"ס קח.

על דברים אלו יש לומר מה שנכון נכון.
ואין לסמוך לומר יעו"י בשמע קולנו בכלל, ובפרט אם הוי מעריב הוי כדובר שקרים כשאומר ראש החודש הזה

מה שנכון נכון כתב:לענין השאלה - הלא כ' המ"ב שבדיעבד אפשר להתפלל מנחה גם לאחר השקיעה.
ולהרבה דעות גם אין לבטל תפלה בצבור משום זה (ודלא כמ"ב).


הביאור הלכה רלג כ' לעשות תנאי, וכן עשה השואל. רק לא זכר בשעת עשיית התנאי שסופו לבוא לידי ספק ביעו"י.

לכאורה אין עצה ואין תבונה אלא לומר לו שיגמור בלי יעו"י ויהיה לחובת מעריב ויתפלל אח"כ תשלומי מנחה. ונמצא שע"י זה הפסיד סמיכת גאול"ת והיה עדיף לו לא להתחיל להתפלל כלל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 26, 2017 6:13 am

מיכאל1 כתב:
מה שנכון נכון כתב:לענין השאלה - הלא כ' המ"ב שבדיעבד אפשר להתפלל מנחה גם לאחר השקיעה.
ולהרבה דעות גם אין לבטל תפלה בצבור משום זה (ודלא כמ"ב).


הביאור הלכה רלג כ' לעשות תנאי, וכן עשה השואל. רק לא זכר בשעת עשיית התנאי שסופו לבוא לידי ספק ביעו"י.

לכאורה אין עצה ואין תבונה אלא לומר לו שיגמור בלי יעו"י ויהיה לחובת מעריב ויתפלל אח"כ תשלומי מנחה. ונמצא שע"י זה הפסיד סמיכת גאול"ת והיה עדיף לו לא להתחיל להתפלל כלל.

מה בכך שעשה תנאי "שאם עכשיו זמן ערבית תהא התפלה לשם ערבית".
סוכ"ס, כעת שהבחין בבעיה באמצע התפלה, יכול לסמוך בדיעבד על הדעות שעכשיו זמן מנחה כמ"ש המ"ב שם ס"ק יד, (וכ"ש על החולקים על המ"ב), ולהתנהג בתפלה זו כתפלת מנחה גמורה עם יעו"י, וכך לא יבטל תפלת מנחה - ואין לך דיעבד גדול מזה.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' יוני 26, 2017 6:25 am

מה שנכון נכון כתב:
מיכאל1 כתב:
מה שנכון נכון כתב:לענין השאלה - הלא כ' המ"ב שבדיעבד אפשר להתפלל מנחה גם לאחר השקיעה.
ולהרבה דעות גם אין לבטל תפלה בצבור משום זה (ודלא כמ"ב).


הביאור הלכה רלג כ' לעשות תנאי, וכן עשה השואל. רק לא זכר בשעת עשיית התנאי שסופו לבוא לידי ספק ביעו"י.

לכאורה אין עצה ואין תבונה אלא לומר לו שיגמור בלי יעו"י ויהיה לחובת מעריב ויתפלל אח"כ תשלומי מנחה. ונמצא שע"י זה הפסיד סמיכת גאול"ת והיה עדיף לו לא להתחיל להתפלל כלל.

מה בכך שעשה תנאי "שאם עכשיו זמן ערבית תהא התפלה לשם ערבית".
סוכ"ס, כעת שהבחין בבעיה באמצע התפלה, יכול לסמוך בדיעבד על הדעות שעכשיו זמן מנחה כמ"ש המ"ב שם ס"ק יד, (וכ"ש על החולקים על המ"ב), ולהתנהג בתפלה זו כתפלת מנחה גמורה עם יעו"י, וכך לא יבטל תפלת מנחה - ואין לך דיעבד גדול מזה.


לכאורה גברא דידן לא רצה לסמוך על הבדיעבד, ולכן עשה תנאי כמו שהציע הביאור הלכה בשם הסדר זמנים, וממילא גילה דעתו בהתחלה שאם עכשיו אינו זמן הראוי למנחה אזי רוצה הוא דשתהיה תפילתו למעריב ועכשיו כת"ר מציע לו לחזור בו מתנאו ושיהיה מנחה אע"פ שאי"ז זה הזמן הראוי למנחה אלא בדיעבד.
האם זה אפשרי באמצע שמו"ע?

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 26, 2017 6:45 am

לכאורה אין כאן בעיה.
מכיון שנחלקו הפוסקים אם אפשר להתפלל מנחה לאחר השקיעה כתב הבה"ל שיעשה תנאי, ובזה הוא יוצא לכל הדעות. אמנם במ"ב פסק שבדיעבד אפשר לנהוג כהפוסקים שזהו זמן מנחה, ולעשות מעשה בפועל נגד הדעות האחרות, ומוכח שעיקר הדין כדעות המקילות, כי אם היה ספק גמור ושקול הוו ברכותיו ספק לבטלה (ובד"כ כ"ה בכל מקום שמקלים בדיעבד כמ"ש הפוסקים), ועכ"פ נקוט מיהא בידך שמותר לנהוג בקום עשה כדעות המקילות, ולא לחשוש לדעות האחרות.
ובנד"ד נכון שהתנה שאם האמת כהפוסקים שעבר זמן מנחה הרי תפלה זו לשם ערבית, אך משנתברר לו שאין עצה לצאת ידי כו"ע, יכול לנהוג למעשה כדעה השניה, וכאילו ברור שאין האמת כאותם פוסקים שס"ל שזמן מנחה עבר, וזה שחשש לדעתם בתנאי מתחלה אינו מעכבו מלנהוג כעת (גם באמצע התפלה) כאילו אין הלכה כדעה זו כלל, ואין התנאי מחייבו להמשיך לחשוש לאותן דעות יותר מבמקום שלא התנה, שבזה פסק המ"ב שבדיעבד יכול לנהוג כדעות המקילות.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' יוני 26, 2017 10:33 am

הסתפקתי בזה כי לפו"ר נוסח התנאי [שלא בדקדוק, ואלי יש נפק"מ וצריך לדקדק] הוא שאם תפילה זו ראוייה למנחה תהיה למנחה ואם לאו תהיה למעריב.
וא"כ בנידון דידן פשיטא לי שאם לא יאמר יעו"י הרי ע"כ אין תפילה זו ראויה למנחה כי אם למעריב ותעלה למעירב, אך מספקא לי אם רוצה כעת לסמוך על המקילים להתפלל מנחה אחר השקיעה ולהחליט שתפילתו תהיה למנחה האם יכול, וכי יכול לומר עכשיו קים לי שתפילה זו ראוייה למנחה ולגלות שהצד של מנחה בתנאי שעשה התקיים.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 26, 2017 11:56 pm

בשמע קולינו יכול לומר- שייזכר לטובה יום זה אם ראש חודש הוא ואם לא.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 27, 2017 12:27 pm

נ"ל תמוה שאפשר להזכיר מעין המאורע בספק

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' יוני 27, 2017 2:16 pm

פרי יהושע כתב:בשמע קולינו יכול לומר- שייזכר לטובה יום זה אם ראש חודש הוא ואם לא.


ומהני לצאת ככה ידי הזכרת ראש חודש? יש לכת"ר מקור לזה?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' יוני 28, 2017 12:48 am

לא, אבל מסברא למה לא ייחשב הזכרה, האם צריך להזכירו בתורת וודאי ואינו מהני תנאי כמו שאומרים גבי ספה"ע?.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » ד' יוני 28, 2017 9:04 am

הבעיה שלי היא לא התנאי אלא המקום, כיוון שתקנו חז"ל להזיכר של ר"ח בעבודה מנלן שמהני אם מזכירו במקום אחר?

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יוני 28, 2017 9:05 am

מיכאל1 כתב:הבעיה שלי היא לא התנאי אלא המקום, כיוון שתקנו חז"ל להזיכר של ר"ח בעבודה מנלן שמהני אם מזכירו במקום אחר?

מחלוקת אחרונים, ראה ברכ"י ומאמר מרדכי ושלמי חגיגה.

כמובן אין הם מדברים בתנאי, [שנ"פ מסברא דל"מ, וגם יש בזה חשש הפסק לצד שאי"ז ר"ח], אלא במי שמבקש בקשה בשומע תפלה, ומזכיר בכללה שהיום ר"ח.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 28, 2017 11:25 am

פרי יהושע כתב:לא, אבל מסברא למה לא ייחשב הזכרה, האם צריך להזכירו בתורת וודאי ואינו מהני תנאי כמו שאומרים גבי ספה"ע?.

כן

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » ד' יוני 28, 2017 8:36 pm

מיכאל1 כתב:הזמן: כ5 דקות אחרי השקיעה. המקום: אחד מבתי ההוראה בעיה"ק ירושלים ת"ו.
מתקשר שואל וז"ל (שלא בדקדוק): אני באמצע שמונה עשרה, והתחלתי שמו"ע 2 דקות לפני השקיעה על דעת התנאי של הביאור הלכה שיעלה לחובת מנחה או לחובת מעריב, ואח"כ אתפלל או מעריב או תשלומין למנחה. וכעת נזכרתי שראש חודש ואם אני מתפלל מנחה עליי לומר יעלה ויבוא ואם מעריב אז אין לומר יעלה ויבוא. מה עליי לעשות?

מה דעת הת"ח דפה?


יזכיר יעלה ויבוא ואולי אין הפסק אפי' אם מתפלל מעריב משום דהוא צורך התפילה.(ודובר שקר י"ל שאין בספק).

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » ד' יוני 28, 2017 10:52 pm

אש משמים כתב:
יזכיר יעלה ויבוא ואולי אין הפסק אפי' אם מתפלל מעריב משום דהוא צורך התפילה.(ודובר שקר י"ל שאין בספק).

מנלן???

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » ד' יוני 28, 2017 11:08 pm

מאי נפק"מ??

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 29, 2017 10:54 am

מה זאת אומרת "מאי נפק"מ"? הבאת חידוש דין שדובר שקר אין בספק. כשמחדשים משהו צריך לדעת מה מקורו כדי לראות אם לקבל אותו

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יוני 29, 2017 11:16 am

כתבתי זה ע"פ היסוד הידוע בהגדרת 'שקר', שקר אינו לספר דבר שאינו נכון אלא לספר דבר שאסור לספר, וממילא כאשר יש צורך אמיתי לספר דבר שאינו נכון אין זה שקר אלא אמת. (נאמר במקור על השאלה איך יעקב שיקר לאביו ועל הגמ' דמותר לשנות מפני השלום).

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' יוני 29, 2017 3:16 pm

אש משמים כתב:כתבתי זה ע"פ היסוד הידוע בהגדרת 'שקר', שקר אינו לספר דבר שאינו נכון אלא לספר דבר שאסור לספר, וממילא כאשר יש צורך אמיתי לספר דבר שאינו נכון אין זה שקר אלא אמת. (נאמר במקור על השאלה איך יעקב שיקר לאביו ועל הגמ' דמותר לשנות מפני השלום).


אפשר שיש לחשוש בחידוש זה משום כלאיים...

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יוני 29, 2017 3:22 pm

מיכאל1 כתב:
אש משמים כתב:כתבתי זה ע"פ היסוד הידוע בהגדרת 'שקר', שקר אינו לספר דבר שאינו נכון אלא לספר דבר שאסור לספר, וממילא כאשר יש צורך אמיתי לספר דבר שאינו נכון אין זה שקר אלא אמת. (נאמר במקור על השאלה איך יעקב שיקר לאביו ועל הגמ' דמותר לשנות מפני השלום).


אפשר שיש לחשוש בחידוש זה משום כלאיים...

הייתי מעדיף תשובה עניינית.
יש משהו לא נכון או סתירה למה שכתבתי?

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 29, 2017 6:08 pm

התבססת על יסוד ידוע בהגדרת "שקר" כאשר אין (לענ"ד לפחות) מקור ברור ליסוד זה. מה שאמרו שמותר לשנות מפני השלום ולא שמותר לשקר אין זה משום ששינוי מפני השלום אינו שקר אלא משום ששקר כזה מותר אך העדיפו להתבטא בלשון נקיה.
יתכן שמה שהזכיר המגיב הקודם איסור כלאים (אע"פ שגם אני כמוך מסתייג מתגובות שאינן עניניות) הוא משום שערבבת בין ענין השקר של בין אדם לחברו לבין הלכות תפלה.
ועוד, מה שהוזכר בהלכה שאמירת דבר שאינו מתאים באמצע התפלה נחשבת הפסק אם זה שקר אין פרושו בגדרי שקר ואמת בין אדם לחברו, אלא פרושו שכשאומרים דבר שאינו נכון ואינו מתאים בתוך התפלה אז זה נחשב כשיחה בטלה המקלקלת את התפלה.
דבר שלישי שהזכירו כבר באשכול זה הוא שהזכרת מעין המאורע צ"ל בצורה ודאית ווהחלטית ולא מסופקת.
דבר רביעי, שגם אם כל מה שכתבתי בשלש הקודות הקודמות אינו נכון ואתה צודק בחידושך - זה נראה לי חידוש גדול מדי בשביל שנוכל לאמרו מעצמנו

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יוני 29, 2017 9:05 pm

כדכד כתב:התבססת על יסוד ידוע בהגדרת "שקר" כאשר אין (לענ"ד לפחות) מקור ברור ליסוד זה. מה שאמרו שמותר לשנות מפני השלום ולא שמותר לשקר אין זה משום ששינוי מפני השלום אינו שקר אלא משום ששקר כזה מותר אך העדיפו להתבטא בלשון נקיה.

איני זוכר כרגע את המקור למה שכתבתי, אך לתרץ שזו לשון נקיה ?? מה מלוכלך כ"כ במילה שקר?

כדכד כתב:יתכן שמה שהזכיר המגיב הקודם איסור כלאים (אע"פ שגם אני כמוך מסתייג מתגובות שאינן עניניות) הוא משום שערבבת בין ענין השקר של בין אדם לחברו לבין הלכות תפלה.

אם היסוד הוא אמת מה לי הלכות שקר ומה לי הלכות תפלה?? (שקר הוא בין אדם לחבירו??)

כדכד כתב:ועוד, מה שהוזכר בהלכה שאמירת דבר שאינו מתאים באמצע התפלה נחשבת הפסק אם זה שקר אין פרושו בגדרי שקר ואמת בין אדם לחברו(?), אלא פרושו שכשאומרים דבר שאינו נכון ואינו מתאים בתוך התפלה אז זה נחשב כשיחה בטלה המקלקלת את התפלה.

מדוע אינו נכון ואינו מתאים?? זה גופא מה שטענתי שזה נכון ונצרך כדי לצאת יד"ח התפילה לכתחילה.

כדכד כתב:דבר שלישי שהזכירו כבר באשכול זה הוא שהזכרת מעין המאורע צ"ל בצורה ודאית ווהחלטית ולא מסופקת.

לא אמרתי שיגיד בצורה מסופקת אלא יגיד בצורת ודאי וכדלעיל.

כדכד כתב:דבר רביעי, שגם אם כל מה שכתבתי בשלש הקודות הקודמות אינו נכון ואתה צודק בחידושך - זה נראה לי חידוש גדול מדי בשביל שנוכל לאמרו מעצמנו

אינו גדול אלא מידי אלא טוב מידי...

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' יוני 29, 2017 10:36 pm

נזכרתי שצריך לעיין במפרשי המשנה בעירובין לט,א אם היום אם מחר שלכאורה משמע שיש מקום להזכיר אזכרה מספק, אך לא זכור לי שהוזכר כזה דבר בשום מקום בפוסקים.
ומדשתקו רבנן ש"מ לא ניחא להו בעצה זו.

ולעצם הדברים שקר שנצרך מותר וראוי וצריך לאומרו אך האם ייחשב כאמת?? ולכאורה יש להוכיח מרוחו של נבות לא כן.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 02, 2017 11:10 am

הרב מיכאל 1! כת"ר תקף את הרב אש משמים והאשימו בכלאים ואחר כך מביא ראיות להלכה מרוחו של נבות?

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 02, 2017 11:28 am

אש משמים כתב:
כדכד כתב:התבססת על יסוד ידוע בהגדרת "שקר" כאשר אין (לענ"ד לפחות) מקור ברור ליסוד זה. מה שאמרו שמותר לשנות מפני השלום ולא שמותר לשקר אין זה משום ששינוי מפני השלום אינו שקר אלא משום ששקר כזה מותר אך העדיפו להתבטא בלשון נקיה.

איני זוכר כרגע את המקור למה שכתבתי, אך לתרץ שזו לשון נקיה ?? מה מלוכלך כ"כ במילה שקר?

כדכד כתב:יתכן שמה שהזכיר המגיב הקודם איסור כלאים (אע"פ שגם אני כמוך מסתייג מתגובות שאינן עניניות) הוא משום שערבבת בין ענין השקר של בין אדם לחברו לבין הלכות תפלה.
אם היסוד הוא אמת מה לי הלכות שקר ומה לי הלכות תפלה?? (שקר הוא בין אדם לחבירו??)
דנו בזה, האם לספר שקר שאין לו שום נפקא מינה ממונית וכיוצא מותר או לא. בכל מקרה, היסוד לדברי הוא שבהלכות בין אדם לחברו לפעמים יש שיקולים שגוברים על האמת כמו השלוםאבל בהלכות תפלה הפרמטר הוא אם הדבר שמזכיר נכון או לא
כדכד כתב:ועוד, מה שהוזכר בהלכה שאמירת דבר שאינו מתאים באמצע התפלה נ
חשבת הפסק אם זה שקר אין פרושו בגדרי שקר ואמת בין אדם לחברו([b]?), אלא פרושו שכשאומרים דבר שאינו נכון ואינו מתאים בתוך התפלה אז זה נחשב כשיחה בטלה המקלקלת את התפלה.

מדוע אינו נכון ואינו מתאים?? זה גופא מה שטענתי שזה נכון ונצרך כדי לצאת יד"ח התפילה לכתחילה.
"אינו נכון ואינו מתאים" אם זה לא ראש חודש להזכיר "ביום ראש החודש הזה". אתה אמנם טענת שזה נכון ונצרך, אך מה לעשות שאם זה לא ראש חודש אז זה לא נכון ולא נצרך

כדכד כתב:דבר שלישי שהזכירו כבר באשכול זה ה
וא שהזכרת מעין המאורע צ"ל בצורה ודאית ווהחלטית ולא מסופקת.

לא אמרתי שיגיד בצורה מסופקת אלא יגיד בצורת ודאי וכדלעיל
. נכון, עכשו בדקתי וראיתי שזה מה שאמרת ולא הבנתי אותך נכון מקודם. לפי זה הקושיה הזו לא קשה עליך אבל קשה ביתר שאת מדוע לא הזכירו זאת הפוסקים - מדוע לא אמרו שבכל ספק יזכיר מספק ואין זה דובר שקרים?

כדכד כתב:דבר רביעי, שגם אם כל מה שכתבתי בשלש הנקודות הקודמות אינו נכון ואתה צודק בחידושך - זה נראה לי חידוש גדול מדי בשביל שנוכל לאמרו מעצמנו

אינו גדול אלא מידי אלא טוב מידי...
יהללך זר ולא פיך... אבל גם לשיטתך לדעתי צריך מקור לדברים

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » א' יולי 02, 2017 11:33 am

לא ראיתי שאלה גדולה שיש לישב ע"פ מה שכתבתי.
יהללך זר ולא פיך...

"אם אין אני לי מי לי..."

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 02, 2017 4:54 pm

]השאלות ששאלתי שלא יישבת (אמנם נוסחו בלשון דחייה ולא בלשון שאלה)[/b
א. היסוד לדברי הוא שבהלכות בין אדם לחברו לפעמים יש שיקולים שגוברים על האמת כמו השלום אבל בהלכות תפלה הפרמטר הוא אם הדבר שמזכיר נכון או לא ,
מה שהוזכר בהלכה שאמירת דבר שאינו מתאים באמצע התפלה נחשבת הפסק אם זה שקר אין פרושו בגדרי שקר ואמת בין אדם לחברו אלא פרושו שכשאומרים דבר שאינו נכון ואינו מתאים בתוך התפלה אז זה נחשב כשיחה בטלה המקלקלת את התפלה.

ב. מדוע אינו נכון ואינו מתאים?? זה גופא מה שטענתי שזה נכון ונצרך כדי לצאת יד"ח התפילה לכתחילה
.[/quote]"[b]אינו נכון ואינו מתאים" אם זה לא ראש חודש להזכיר "ביום ראש החודש הזה". אתה אמנם טענת שזה נכון ונצרך, אך מה לעשות שאם זה לא ראש חודש אז זה לא נכון ולא נצרך
ג. קשה ביתר שאת מדוע לא הזכירו זאת הפוסקים - מדוע לא אמרו שבכל ספק יזכיר מספק ואין זה דובר שקרים[/b]?
ד. אבל גם לשיטתך לדעתי צריך מקור לדברים[/quote]

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » א' יולי 02, 2017 7:15 pm

כדכד כתב:]השאלות ששאלתי שלא יישבת (אמנם נוסחו בלשון דחייה ולא בלשון שאלה)[/b
א. היסוד לדברי הוא שבהלכות בין אדם לחברו לפעמים יש שיקולים שגוברים על האמת כמו השלום אבל בהלכות תפלה הפרמטר הוא אם הדבר שמזכיר נכון או לא ,
מה שהוזכר בהלכה שאמירת דבר שאינו מתאים באמצע התפלה נחשבת הפסק אם זה שקר אין פרושו בגדרי שקר ואמת בין אדם לחברו אלא פרושו שכשאומרים דבר שאינו נכון ואינו מתאים בתוך התפלה אז זה נחשב כשיחה בטלה המקלקלת את התפלה.

ב. מדוע אינו נכון ואינו מתאים?? זה גופא מה שטענתי שזה נכון ונצרך כדי לצאת יד"ח התפילה לכתחילה
.
"[b]אינו נכון ואינו מתאים" אם זה לא ראש חודש להזכיר "ביום ראש החודש הזה". אתה אמנם טענת שזה נכון ונצרך, אך מה לעשות שאם זה לא ראש חודש אז זה לא נכון ולא נצרך
ג. קשה ביתר שאת מדוע לא הזכירו זאת הפוסקים - מדוע לא אמרו שבכל ספק יזכיר מספק ואין זה דובר שקרים[/b]?
ד. אבל גם לשיטתך לדעתי צריך מקור לדברים[quote]

תשובתי להלן:
א. איני יודע מניין לך דיש חילוק בין שקר המותר מפני השלום שאינו שקר לבין שקר בתפילה מפני הספק שהוא כן שקר??

ב. זה שקר שמותר לאומרו והוא נצרך כדי לצאת ידי חובת התפילה לכתחילה.

ג. אין זה ראיה.

ד. איני זוכר בדיוק היכן מקור היסוד אך הוא ידוע ומובן מאוד מסברא, ועצם החיבור שלו לדין תפילה אינו מופרך בעיני.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' יולי 02, 2017 11:01 pm

לכאורה שקר שנצרך מפני השלום איננו הופך אותו לאמת אלא הוא אינו באיסור שקר, וצריך ואף מצווה לאומרו, אולם האמת נשארת האמת כמות שהיא.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 03, 2017 11:43 am

[color=#0040FF]תשוב
תי להלן:
א. איני יודע מניין לך דיש חילוק בין שקר המותר מפני השלום שאינו שקר לבין שקר בתפילה מפני הספק שהוא כן שקר??

ב. זה שקר שמותר לאומרו והוא נצרך כדי לצאת ידי חובת התפילה לכתחילה.

ג. אין זה ראיה.

ד. איני זוכר בדיוק היכן מקור היסוד אך הוא ידוע ומובן מאוד מסברא, ועצם החיבור שלו לדין תפילה אינו מופרך בעיני.[
/color][/quote]
א. לא כתבתי שזה שקר וזה לא. כתבתי ששניהם שקר, אלא שבענין לשנות מפני השלום מותר לשקר ואילו שקר בתפלה נחשב הפסק
ב. אם תכתוב אלף פעם שמותר לומר שקר מפני הספק זה עדיין לא יהפוך את ב' בחודש לא' בחודש וממילא אם זה אכן ב' בחודש אז אמירת "ביום ראש החודש הזה" מהווה הפסק בתפלה כי היא דבר שאיננו נכון.
ג. לא הבנתי למה אם הפוסקים לא הזכירו את זה זה לא ראיה שזה לא נכון. הרי המציאות של ספק היא מאד שכיחה ואם היינו אומרים שכל ספק אפשר לפתור בדרך של מר היו צריכים לומר זאת.

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » ב' יולי 03, 2017 11:56 am

כדכד כתב:א. לא כתבתי שזה שקר וזה לא. כתבתי ששניהם שקר, אלא שבענין לשנות מפני השלום מותר לשקר ואילו שקר בתפלה נחשב הפסק
ב. אם תכתוב אלף פעם שמותר לומר שקר מפני הספק זה עדיין לא יהפוך את ב' בחודש לא' בחודש וממילא אם זה אכן ב' בחודש אז אמירת "ביום ראש החודש הזה" מהווה הפסק בתפלה כי היא דבר שאיננו נכון.
ג. לא הבנתי למה אם הפוסקים לא הזכירו את זה זה לא ראיה שזה לא נכון. הרי המציאות של ספק היא מאד שכיחה ואם היינו אומרים שכל ספק אפשר לפתור בדרך של מר היו צריכים לומר זאת.


א. אז אינך מסכים עם הנחת היסוד ששקר המותר אינו שקר??
ב. מותר לומר בב' לחודש משפט שיהפוך את התפילה לתפילה לכתחילה כל עוד אינו משקר, הפסק הוא עצירה מקיום המצווה ועיסוק בדברים אחרים, כמו שאם אין מלח על השולחן מותר לומר 'הביאו מלח' קודם הברכה ואין זה הפסק משום שהוא צורך הסעודה כן הוא בתפילה הרי הוא כאומר 'הביאו מלח' כדי לקיים מצוות התפילה כתיקונה, (וכן הא דמותר למי שאינו יודע דינו ללכת ולעיין בספרים ולבדוק כיצד ינהג באמצע שמו"ע ואין זה הפסק) וזה פשוט.
ג. לא שמענו אינה ראיה, ואולי אין הנחת היסוד מקובלת על כל הפוסקים.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 03, 2017 12:26 pm

א. כתבתי כבר לעיל באשכול זה (יום חמישי בשעה 6.08 אחה"צ) שאינני מסכים עם הנחת היסוד הזו.
ב. זה לא יהפוך את התפלה ל"לכתחלה". אם זה א' בחודש אז גם בדיעבד אינו יוצא אם לא הזכיר ראש חודש ואם היום ב' לא יצא ידי חובה אם יזכיר ביום ראש החודש הזה ואין זה דומה לכל הדברים האחרים שהזכרת שהם באמת צורך התפלה או הסעודה אבל כאן הוא מזכיר דבר לא נכון אם זה לא ראש חודש

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » ב' יולי 03, 2017 12:37 pm

בקיצור, הנידון הוא על הנחת היסוד ששקר המותר אינו שקר ותו לא.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 03, 2017 12:45 pm

לא
הנידון הוא גם את"ל שזה לא שקר האם זה נחשב הפסק בתפלה
נידון נוסף הוא האם ועד כמה אנחנו יכולים לחדש חדושים מעצמנו

אש משמים
הודעות: 2473
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי אש משמים » ב' יולי 03, 2017 12:49 pm

כדכד כתב:לא
הנידון הוא גם את"ל שזה לא שקר האם זה נחשב הפסק בתפלה
נידון נוסף הוא האם ועד כמה אנחנו יכולים לחדש חדושים מעצמנו


כבר ביארתי לעיל בטוב טעם מדוע אין זה הפסק ומה לא מוסכם בזה??
הנידון השני ראוי לאשכול אחר ואינו מעיקר הנד"ד.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 03, 2017 4:53 pm

ביארת את דעתך והיא אינה מוסכמת עלי.
אסביר: נידון אחד הוא האם לקרוא שקר לדברים שאינם נכונים אך מותר בכל זאת לאמרם כגון שינוי מפני השלום.
נידון שני הוא אם אמירת דברים בלתי נכונים או בלתי נכונים בודאי מוגדרת כהפסק בתפלה או לא (אתה החלטת שמותר לומר וכיוון שזה נצרך לתפלה אינו הפסק אך עיקר הקביעה שמותר לומר אינה ברורה).
נידון שלישי שהוא מרכזי ביותר ואמנם הוא ראוי לאשכול בפני עצמו אך כיוון שהכנסת באשכול הזה את החידוש שלך ושאלו אותך: מנא לך הא ואני שאלתי מדוע הפוסקים לא כתבו כעצתך אז אני חושב שהוא כן שייך באופן מהותי לאשכול הזה: עד כמה מותר לנו לחדש הלכה למעשה מדעתנו.
חשבתי על ראיה נוספת ששינוי מהאמת גם כשמותר אינו אמת מהמעשה באותה עיר שהתישב שם אחד האמוראים ולא נפטר אדם טרם זמנו והיו מדברים רק אמת וכששכנה חיפשה את אשתו כשעסקה בדברים שבצנעה אמר שאינה בבית ונענש על כך ואמרו ששם היו זהירים באמת

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 04, 2017 10:32 am

מצאתי אתמול בבה"ל סי' ק"ח ד"ה "הטועה" סייעתא לדברי הרב אש משמים שכשאינו שקר גמור אינו נחשב הפסק בתפלה.
הבה"ל שם אומר שהמתפלל במוצאי ר"ח פעמים ערבית כשהשניה היא לתשלומי מנחה של ר"ח ובתפלה השניה שהיא לשם תשלומין של ר"ח אמר יעלה ויבוא ביום ר"ח הזה - אע"פ שלא היה צריך להזכיר ר"ח כי כעת כבר לא ר"ח - כיוון שהתפלה לתשלומי ר"ח שבו היה צריך להזכיר את זה אין זה נחשב הפסק וא"צ לחזור.
אמנם אני חושב שאין מכאן ראיה גמורה ללכתחלה כשמתפלל בספק, אבל לפחות בדיעבד מוכח שכשיש צד של תפלת ר"ח למרות שעכשיו ודאי לא ר"ח אם הזכיר ר"ח א"צ לחזור. אם כך - כאשר ספק לו אם בשעה שמתפלל עדיין ר"ח יש בהחלט מקום לומר שהזכרת ר"ח אינה נחשבת הפסק (בדיעבד ודאי שאינה ויש מקום לדון על לכתחלה בכה"ג)

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל מנחה בתנאי ונזכר שהיום ראש חודש

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 05, 2017 4:44 pm

למעשה, גם לפי מש"כ הרב מה שנכון נכון לעיל באשכול זה עולה שהמתחיל להתפלל לפני השקיעה יאמר יעלה ויבוא משום שיכול לסמוך על הפוסקים שעדיין זמן מנחה ועדין ראש חודש ולכן יאמר יעלה ויבוא אלא שלשיטתו יאמר זאת כודאי ולשיטת הרב אש משמים יאמר מספק ואינו נחשב לדובר שקר


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 501 אורחים