מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האי צורבא מרבנן וע"ה דאית להו דינא בהדי הדדי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

האי צורבא מרבנן וע"ה דאית להו דינא בהדי הדדי

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' אוגוסט 04, 2017 2:11 pm

גרסי' בשבועות ל' ב':
אמר רבה בר רב הונא האי צורבא מרבנן ועם הארץ דאית להו דינא בהדי הדדי מותבינן ליה לצורבא מרבנן ולעם הארץ נמי אמרינן ליה תיב ואי קאי לית לן בה

ומבו' ברמב"ן וברשב"א שם שגם בשעת גמר דין שמדאו' צריך עמידה יכולים להושיב את שניהם.
וראיתי מובא בשם הגר"א גנחובסקי בשם "כתבי גאון אחד" (הגרד"ל?) שהקשה כך:
פנינים משולחן רבינו במדבר א.png
פנינים משולחן רבינו במדבר א.png (33.48 KiB) נצפה 1498 פעמים
פנינים משולחן רבינו במדבר ב.png
פנינים משולחן רבינו במדבר ב.png (19.17 KiB) נצפה 1498 פעמים

ולענ"ד הקושיא אינה מובנת כלל, הגע עצמך אם אותו הע"ה יודע דין זה שצריך לעמוד וישאל את הבי"ד: האם באמת מותר לי לעמוד? הרי בודאי יאמרו לו שמותר לו, דאל"כ הרי לא אמרו כלום. והיינו שיש כאן היתר אמיתי לשבת בשעת גמר דין. וא"כ מה שייך לדון כאן משום לפנ"ע?

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: האי צורבא מרבנן וע"ה דאית להו דינא בהדי הדדי

הודעהעל ידי בור ריק » א' אוגוסט 06, 2017 5:32 am

לכאורה מהא דמצינו דדוחה מצות כבוד ת"ח עשה דועמדו מבואר דהעשה של ועמדו הוא על הדיינים וא"כ אין מקום כלל לקושיא הנ"ל

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האי צורבא מרבנן וע"ה דאית להו דינא בהדי הדדי

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוגוסט 06, 2017 5:43 am

רמבם סנהדרין
לא יהיה אחד יושב ואחד עומד אלא שניהם עומדים. ואם רצו בית דין להושיב את שניהם מושיבין. ולא ישב אחד למעלה ואחד למטה אלא זה בצד זה. במה דברים אמורים בשעת משא ומתן. אבל בשעת גמר דין שניהם בעמידה שנאמר ויעמוד העם על משה. ואי זהו גמר דין איש פלוני אתה זכאי איש פלוני אתה חייב. במה דברים אמורים בבעלי דינין. אבל העדים לעולם בעמידה שנאמר ועמדו שני האנשים:


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 489 אורחים