הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 06, 2017 2:34 pm
יש לדון אם מותר לכרוע בתיבות מגן אברהם, או שהו"ל ככורע בחתימת ברכה שלא תקנו חכמים.
אמנם נראה שמותר, כי דין זוקף בשם למג"א (סי' קכז) הוא רק כשבלא"ה צריך לזקוף (וכ"ה בד"כ בחתימה שצריך לזקוף כדי שלא יהיה כורע בתחלת הברכה הבאה), אך בלא"ה אין בו דין זקיפה, וממילא יתכן שכל חתימת הברכה עד התיבות מגן אברהם היא מקום כריעה.
וגם י"א שבכל הברכות מותר לכרוע לאחר התיבות 'בא"י' (ראה א"ר קיג,ג בדעת המהרי"ל).
וא"כ יש להסתפק אם יתקן בזה את חסרון כריעתו, אך עכ"פ אין איסור.
בעוי"ח בשלח ס"ד כתב דמי שלא כרע במגן אברהם יכרע בסוף האל הקדוש דג' ברכות חשיבן כאחת.