תוכן כתב:בגיטין ומכות פירש"י מכה אותם יותר מדאי. וכנראה שכך צריך לפרש גם הכא.
יוסףלוי כתב:יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".
גם זו לטובה כתב:יוסףלוי כתב:יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".
גם לפירוש זה צ"ת היאך החזירו מלמד שגורם מיתה לתלמידיו.
איש גלילי כתב:מה שלא הבנתי מימי, זה מאיפה רש"י ידע שהילדים מתו.
מכון חכמי ספרד כתב:איש גלילי כתב:מה שלא הבנתי מימי, זה מאיפה רש"י ידע שהילדים מתו.
כל החינוך הוא לחיים, ואם מתים - מה התועלת לחיים בחינוך (כמובן שאי"ז מדוייק, תיקח את רוח הדברים).
ממילא הבין רש"י, שאם פשע ולא הועיל בחינוכו, כנראה שמתו.
דרומי כתב:יש להעיר מהא דרבה שחטיה לרב זירא, ואעפ"כ בשנה הבאה הזמין אותו שוב לסעודת פורים...
יוסףלוי כתב:יש לפרש שכוונתו שלא אמד את יכולת הסבל שלהם עד שהכה אותם ברמה כזאת שנפלו למשכב ומתו,
והטעם שפי' כך שהמיתם ושלא פירש סתם שהכם, דל' הגמ' "דפשע בינוקי", וכבר שאל הריטב"א על רש"י מה
פשיעה יש כאן, דהוא מזיק בידים ולא "פושע", ולפי דברינו א"ש דלהכות מותר, אבל לא אמד את יכולת
סבלם עד שמתו [או כנ"ל שנפלו למשכב ואח"כ מתו - דיותר מסתבר] בגלל המכות, וא"כ חטאו היה "פשיעה".
ביקורת תהיה כתב:דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.
ביקורת תהיה כתב:דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.
ביקורת תהיה כתב:דרדקי! כלום אין מחוור הדבר כשמלה שיש כאן חסר בדברי רש"י ותיבת 'ומתים' (מן הסתם צ"ל 'למתים') שייכת לפיסקא הסמוכה. אתמהה.
א. לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי. ולדוגמא בעלמא: פשע בינוקי. מלקה אותן [יותר מדי: הכא. גבי מטמא] למתים:עזריאל ברגר כתב:א. איך "למתים" שייך לפיסקא הסמוכה?
ב. הגהות כאלו - צריכות ראיה.
ביקורת תהיה כתב:א. לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי. ולדוגמא בעלמא: פשע בינוקי. מלקה אותן [יותר מדי: הכא. גבי מטמא] למתים:עזריאל ברגר כתב:א. איך "למתים" שייך לפיסקא הסמוכה?
ב. הגהות כאלו - צריכות ראיה.
ב. המופרכות אינן צריכות ראיה.
שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?
מה שנכון נכון כתב:שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?
בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.
מה שנכון נכון כתב:שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?
בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.
מלבב כתב:מה שנכון נכון כתב:שמואל דוד כתב:האם יש כת״י של רש״י עמ״ס בכורות?
בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.
ובכתב יד לא יכול להיות טעות?
ביקורת תהיה כתב:א. לא נביא אנכי ולא בן נביא אנכי. ולדוגמא בעלמא: פשע בינוקי. מלקה אותן [יותר מדי: הכא. גבי מטמא] למתים:
מה הולמים דברי רש"י בפרק בהמה המקשה את הנוסח המופיע בפירושו בשלהי פרק מומין אלו:מה שנכון נכון כתב:בדקתי בשני כת"י וכתוב בהם כלפנינו.
חֶלְבּוֹ דְּמַאי. אַף עַל פִּי שֶׁהוּא בְּכָל הַסְּפָרִים, אֱמֶת הַדָּבָר שֶׁהוּא שִׁבּוּשׁ, וְלֹא יֵשׁ חָכָם אֲשֶׁר יוֹשִׁיבֶנּוּ עַל כַּנּוֹ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים