עזריאל ברגר כתב:ותיבעי לך הלל דר"ח לקטנים...
צורב מתחיל כתב:בגוף הענין שמעתי שיש סימן באשר לשלמה מר' שלמה ברמן בענין זה, ושמעתי ג"כ שבביתו הקפידו לקנות ד"ת לקטנות מטעם זה.
צורב מתחיל כתב:עזריאל ברגר כתב:ותיבעי לך הלל דר"ח לקטנים...
לכאו' כוונתך לשאלה אם יש חינוך לקטנים על מנהג, או אם מברכים על מנהג?
צורב מתחיל כתב:כמדומ' שכוונת השאלה, קטן כעת אינו מצווה אבל הוא יהי' מצווה שיגדל ולכן אני מחנך אותו כבר עכשיו לברך וציונו. קטנה גם כשתגדל לא תהי' מצווה, אלא שאם תעשה תקיים מצוה ואף תוכל לברך ע"ז, אבל מה החינוך כעת?
ואת"ל שאינה צריכה לברך הרי יש כאן ברכה שאינה צריכה, וכשהאבא מברך איתה אולי זה גם ספי'.
בגוף הענין שמעתי שיש סימן באשר לשלמה מר' שלמה ברמן בענין זה, ושמעתי ג"כ שבביתו הקפידו לקנות ד"ת לקטנות מטעם זה.
אוצר החכמה כתב:צורב מתחיל כתב:כמדומ' שכוונת השאלה, קטן כעת אינו מצווה אבל הוא יהי' מצווה שיגדל ולכן אני מחנך אותו כבר עכשיו לברך וציונו. קטנה גם כשתגדל לא תהי' מצווה, אלא שאם תעשה תקיים מצוה ואף תוכל לברך ע"ז, אבל מה החינוך כעת?
ואת"ל שאינה צריכה לברך הרי יש כאן ברכה שאינה צריכה, וכשהאבא מברך איתה אולי זה גם ספי'.
בגוף הענין שמעתי שיש סימן באשר לשלמה מר' שלמה ברמן בענין זה, ושמעתי ג"כ שבביתו הקפידו לקנות ד"ת לקטנות מטעם זה.
לא הצלחתי להבין. בדיוק מאותה סיבה שאמא שלה יכולה לברך (להמשיך חיוב, לומר וצוונו כי הוא מעשה מצווה ..) גם היא יכולה לברך.
ואם כוונת השאלה אם יש חיוב לחנכן. ברור שלא. אא"כ נדון שנשים חייבות מכח מנהג ויש חינוך למנהג.
דרומי כתב:ראה בספר הליכות שלמה על הגרשז"א שביום הראשון לא היה נותן לבנותיו הקטנות לברך אלא מנענע אתן ביחד (ולבנים הקטנים היה קונה ד"מ משלהם)
צורב מתחיל כתב:דרומי כתב:ראה בספר הליכות שלמה על הגרשז"א שביום הראשון לא היה נותן לבנותיו הקטנות לברך אלא מנענע אתן ביחד (ולבנים הקטנים היה קונה ד"מ משלהם)
ומה עשה עם הברכה?
צורב מתחיל כתב:לאמא שלה הקניתי את הד"מ והיא עושה מעשה מצוה, הקטנה הזאת שלא קנתה (כי הקניתי קודם לאחיה או לאחותה הגדולים ממנה במעט) אינה עושה שום מעשה מצוה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 512 אורחים