בל כאן דנין על שם אחד בן שתי מילים-שמות, והשם הוא שניהם ביחד, כתובל קין.
קב עזר כתב:עי* רד"ק יהושע ט"ו י"ז
עתניאל בן קנז אחי כלב,אמרו רז"ל וכו* כי כלב בן יפונה היה ועתניאל בן קנז וכו*
ויתכן לפרש וכו* והיה שם אביו יפונה וקנז כי הרבה נמצאים שתי שמות לאדם אחד.
דראל כתב:למי שמתעקש לטעון שתובל קין הוא שם אחד, אין לו אלא לדפוק את ראשו בקיר.
למי שלא, ישים לב שתובל הוא לשון הבל (בדומה ליבל ויובל) וקין הוא כשם בנו השני של אדם. האם עדיין יש צורך לומר שתובל קין הוא שני שמות?!
תולעת ספרים07 כתב:ומה שהקשה בזה קב עזר:קב עזר כתב:עי* רד"ק יהושע ט"ו י"ז
עתניאל בן קנז אחי כלב,אמרו רז"ל וכו* כי כלב בן יפונה היה ועתניאל בן קנז וכו*
ויתכן לפרש וכו* והיה שם אביו יפונה וקנז כי הרבה נמצאים שתי שמות לאדם אחד.
לכאו' אין זה קשיא כל עיקר:
שהרי הרבה אישים בחז"ל ובנ"ך כינו אותם בשם אחר – ואביא כמה מהם.
נמרוד הוא כוש הוא נמרוד הוא אמרפל – ב"ר פרק מ"ב
חנוך הוא מט"ט
יסכה זו שרה – סנהדרין ס"ט עמוד א
כוש בן ימיני זה שאול - מו"ק ט"ז עמוד ב
אילת השחר זו אסתר - יומא כ"ט עמוד א
לפני אבימלך זה אכיש – מדרש שוחר טוב
דברי קהלת הוא שלמה - ריש קהלת רבה
התך זה דניאל - מגילה ט"ו עמוד ב
ועוד כהנה רבות אין ספור – והדבר ברור שכל זה כינויים שניתנו להם בהזדמנויות שונות לפי המקום והמעשים – אך בשום אופן אין הכוונה בזה שנקראו בשתי שמות – וכמו שלא יעלה על הדעת לומר שאסתר נקראת גם בשם אילת השחר.
והדברים פשוטים – עד מאוד.
שהרי לא יעלה על הדעת שבני האלוהיים שבפרשת בראשית שאמרו עליהם בגמ' יומא ס"ז עמוד ב זה עוזא ועזאל ע"ש שנקראו גם בני האלוהיים...
ובאמת שהמקור היחידי לשתי שמות הוא תובל קין וכדברי דראל – ויש לעיין היטב במפרשי רש"י כמו כן זכור לי על מדרש כל שהוא שדיבר מזה לגבי וילד לחבורתי – זה תובל קין – תנחומא בראשית י"א – וכן אצל אצל בנות האדם שאמרו שם זו נעמה אחות תובל קין – ולא מצאתי כעת איה מקומן...
דראל כתב:עיינתי בב"ר, משם לקח רש"י את פירושו. לאחר עיון ניתן לומר שאכן המבין פשט ברש"י שלדעת רש"י זהו שם אחד צודק, דא עקא שזה אינו פשט הכתובים! זהו עוד ביטוי למדרשי השמות הרבים יש בתנ"ך בכלל ובפרשת בראשית בפרט, ועליהם אומר רש"י: "דברי אגדה הם בב"ר" (בראשית ד כ)
ראו, למשל, את דברי הרד"ק (שם פסוק כב): "ובקראם אותו בשני שמות תובל קין, אפשר כי בהולדו קראו אותו תובל, ומת קין בעת ההיא וחברה לו שמו על שמו הראשון לזכרון קין".
ומכאן לשיטת האלה שאינם רואים בשם 'תובל קין' שם שכל אחד מחלקיו יכול לעמוד בצורה עצמאית. הרי אין עוררין על כך שהשם 'קין' יכול לעמוד בצורה עצמאית. באותה מידה ניתן לומר זאת על השם 'תובל', הדומה לאחיו יבל ויובל.
איסתרא בלגינא כתב:דראל כתב:עיינתי בב"ר, משם לקח רש"י את פירושו. לאחר עיון ניתן לומר שאכן המבין פשט ברש"י שלדעת רש"י זהו שם אחד צודק, דא עקא שזה אינו פשט הכתובים! זהו עוד ביטוי למדרשי השמות הרבים יש בתנ"ך בכלל ובפרשת בראשית בפרט, ועליהם אומר רש"י: "דברי אגדה הם בב"ר" (בראשית ד כ)
ראו, למשל, את דברי הרד"ק (שם פסוק כב): "ובקראם אותו בשני שמות תובל קין, אפשר כי בהולדו קראו אותו תובל, ומת קין בעת ההיא וחברה לו שמו על שמו הראשון לזכרון קין".
ומכאן לשיטת האלה שאינם רואים בשם 'תובל קין' שם שכל אחד מחלקיו יכול לעמוד בצורה עצמאית. הרי אין עוררין על כך שהשם 'קין' יכול לעמוד בצורה עצמאית. באותה מידה ניתן לומר זאת על השם 'תובל', הדומה לאחיו יבל ויובל.
ברוך שהביאך להודות במקצת,
ואין לי מושג למה פסקת שזה אינו פשט הכתובים,
ומ"מ להחליט שפשט הכתובים הוא דווקא כדבריך ועי"ז להביא ראיה - נו נו. אתה יודע למה קראו למגפיעש מגפיעש? ולמה קראו למכנדבי מכנדבי ולא פשחור?
אין אנו יודעים פירוש כל השמות שבתנ"ך, ואין ביד השערה כזו או אחרת להוות ראיה לדבר שלא מצאנו דוגמתו בשום מקום אחר בתנ"ך ולא בחז"ל ובבאים אחריהם עד לפני כמה מאות שנים.
אגב גם בדברי רד"ק אין הכרע אם פירושו שהיו לו שני שמות כנהוג בינינו או שהוסיפו לשמו את שם קין לזכרון קין והיה שמו - "תובל-קין", שם אחד משני מילים.
איסתרא בלגינא כתב:ומנין אנו יודעים שקראו שמו על שם קין? אין אלו אלא השערות בלבד כדי טענה ובודאי שלא כדי הוכחה.
דראל כתב:עיינתי בב"ר, משם לקח רש"י את פירושו. לאחר עיון ניתן לומר שאכן המבין פשט ברש"י שלדעת רש"י זהו שם אחד צודק, דא עקא שזה אינו פשט הכתובים! זהו עוד ביטוי למדרשי השמות הרבים יש בתנ"ך בכלל ובפרשת בראשית בפרט, ועליהם אומר רש"י: "דברי אגדה הם בב"ר" (בראשית ד כ)
ראו, למשל, את דברי הרד"ק (שם פסוק כב): "ובקראם אותו בשני שמות תובל קין, אפשר כי בהולדו קראו אותו תובל, ומת קין בעת ההיא וחברה לו שמו על שמו הראשון לזכרון קין".
ומכאן לשיטת האלה שאינם רואים בשם 'תובל קין' שם שכל אחד מחלקיו יכול לעמוד בצורה עצמאית. הרי אין עוררין על כך שהשם 'קין' יכול לעמוד בצורה עצמאית. באותה מידה ניתן לומר זאת על השם 'תובל', הדומה לאחיו יבל ויובל.
תולעת ספרים07 כתב:דיברתי היום עם ידען גדול והוא טען לי שהראשון שנקרא בשתי שמות הוא הרמ"ע מפאנו זי"ע [רבי מנחם עזריה מפאנו]
.
דראל כתב:הובא בקובץ שהעלית אתה
חכם באשי כתב:תולעת ספרים07 כתב:דיברתי היום עם ידען גדול והוא טען לי שהראשון שנקרא בשתי שמות הוא הרמ"ע מפאנו זי"ע [רבי מנחם עזריה מפאנו]
.
הנה לפניך מצבה מפרס, משנת ד'תתקנא (1191), בה הנפטר נקרא בשני שמות (או שלושה).
דראל כתב:לפעמים נתינת ההסבר לשם, מאוחרת מנתינת השם עצמו. למשל: "שם האחד פלג, כי בימיו נפלגה הארץ" (בראשית י כה). כאן נהנה המספר מיתרון טמפוראלי ויכול לפרש את השם על סמך אירוע שקרה מאוחר יותר.
א"ר יוסי נביא גדול היה עבר שקרא שם בנו פלג ברוח הקודש
כשנולד הרב עבדיה, נקרא שמו בישראל 'יוסף חיים' בן יעקב עבדיה. במהלך השנים השיל הרב עבדיה את שמו השני, והחליף בין שם המשפחה לשמו הפרטי.
בשורוק או בחולם?פלגינן כתב:אוריה
ירח בן יומו כתב:בשורוק או בחולם?פלגינן כתב:אוריה
פלגינן כתב:אבקש מהחברים היקרים, אנא התפללו להצלתו של קרוב משפחתי, אב לכמה ילדים, שהתגלה בראשו גידול ממאיר.
שמו לתפילה - אוריה חיים בן מרים
ניתן גם להצטרף כאן לספר תהלים: http://tehilimyahad.com/mr.jsp?r=wtP0ID2iC7
פלגינן כתב:אבקש מהחברים היקרים, אנא התפללו להצלתו של קרוב משפחתי, אב לכמה ילדים, שהתגלה בראשו גידול ממאיר.
שמו לתפילה - אוריה חיים בן מרים
פלגינן כתב:פלגינן כתב:אבקש מהחברים היקרים, אנא התפללו להצלתו של קרוב משפחתי, אב לכמה ילדים, שהתגלה בראשו גידול ממאיר.
שמו לתפילה - אוריה חיים בן מרים
אנא הוסיפו להעתיר בתפילה. מחר בבוקר ייערך ניתוח.
תודה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 374 אורחים