כדכד כתב:ׁואני שמעתי בשם רב אלמוני שפסק שאף כשהדלת פתוחה מותר לדבר בדברים שבקדושה ׁ[כנראה כשאין ריחׂׂׂׂ] משום שצורת הפתח חשיבא מחיצה והפסק
ברמן כתב:כדכד כתב:ׁואני שמעתי בשם רב אלמוני שפסק שאף כשהדלת פתוחה מותר לדבר בדברים שבקדושה ׁ[כנראה כשאין ריחׂׂׂׂ] משום שצורת הפתח חשיבא מחיצה והפסק
איני יודע מיהו הרב האלמוני שפסק לך כן. בספר וזאת הברכה הביא בכך דברים אחרים בשם "אחד מגדולי ההוראה" (שכפי המבואר בהקדמה, אלו הן השמועות שהביא בשם מרן הגרי"ש אלישיב), יעו"ש.
בערל כתב:ואני שמעתי שכל האיסור לומר דברים שבקדושה היא רק בבית הכסא שבימיהם שהיה שם צואה ממש, אבל בימינו שהמקום נקי אין שום איסור.
דרומי כתב:לא בכל הבתים יש עוזרת צמודה ולא תמיד המקום נקי לגמרי, בפרט כשיש ילדים קטנים ממש.
דרומי כתב:ידוע כי 'בית הכסא' העומד בפני עצמו יש להרחיק ממנו וכו' לאמירת והרהור דברי תורה. אולם 'בית הכסא' העומד בתוך הבית כחלק מהבית, אין צורך להרחיק ממנו מאומה (אלא אם כן יש ריח רע), ואפשר לומר דברי תורה כנגד המחיצות שלו.
והנה שמעתי לרב פלוני שחידש, כי כל זה הוא כנגד הקירות של בית הכסא, אבל כנגד הדלת שלו אסור, כי הדלת מיוחדת לבית הכסא בלבד, בשונה מהקירות שהם משותפים גם לבית.
ובעניי לא הבנתי סברא זו מה טיבה, הרי גם הדלת היא משותפת.
ואולי הכוונה היא שכאשר עומדים מול הדלת יש חשש שהיא תיפתח ואז יראה את בית הכסא עצמו?
עכ"פ אשמח למראי מקומות והבהרות בענין זה.
הוה אמינא כתב:אכן יש מחמירים לעשות וילון לפני חדר השירותים,
אבל מצד המבואר בשו"ע, יש להדגיש שבי"כ שלנו הוא בי"כ דפרסאי שבגמרא. והלכותיו שונות יעוי"ש.
לענין כתב:ברמן וכדכד - הרבנים הגאונים שליט''א
צורת הפתח כשהדלת פתוחה, זה מחלוקת רא''ש ורשב''א!!!!!!!
דרומי כתב:והנה שמעתי לרב פלוני שחידש, כי כל זה הוא כנגד הקירות של בית הכסא, אבל כנגד הדלת שלו אסור, כי הדלת מיוחדת לבית הכסא בלבד, בשונה מהקירות שהם משותפים גם לבית.
ובעניי לא הבנתי סברא זו מה טיבה, הרי גם הדלת היא משותפת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 287 אורחים