יאיר כתב:"אתמר קטן מאימתי בא לעוה"ב ר' חייא ור"ש בר ר' חד אמר משעה שנולד וחד אמר משעה שסיפר מ"ד משעה שנולד שנא' (תהלים כב, לב) יבואו ויגידו צדקתו לעם נולד כי עשה ומ"ד משעה שסיפר דכתיב (תהלים כב, לא) זרע יעבדנו יסופר לה' לדור אתמר רבינא אמר משעה שנזרע דכתיב זרע יעבדנו ר"נ בר יצחק אמר משעה שנימול דכתיב (תהלים פח, טז) עני אני וגוע מנוער נשאתי אימיך אפונה תנא משום ר"מ משעה שיאמר אמן שנא' (ישעיהו כו, ב) פתחו שערים ויבא גוי צדיק שומר אמוני' אל תקרי שומר אמונים אלא שאומר אמן" סנהדרין קי:
עזריאל ברגר כתב:ודילמא מתרחיש ליה ניסא?
אפילו חרב חדה וכו' - אל ימנע עצמו מן הרחמים.
היכלי שן כתב:עזריאל ברגר כתב:ודילמא מתרחיש ליה ניסא?
אפילו חרב חדה וכו' - אל ימנע עצמו מן הרחמים.
ומה יהא באופן שיבוא אליהו ויאמר דלאו מיתרחש ליה ניסא?
כמובן, הנידון הוא תיאורטי.
היכלי שן כתב:נשאלתי, ילד בן 11 שברור הדבר שלא יגיע לגיל מצוות עקב חולי מסוכן וכדו', האם חייב במצוות מדין חינוך? שמכיוון שלא יגיע לכלל חיוב דאורייתא, למה יש לנו לחנכו?
איבעי קרא איבעי סברא!
חלמישצור כתב:שייף, תודה רבה על ההפנייה! עיי' חשבונות של מצוה, יגדיל תורה, סי' קכג, ירושלים תשס"ה, עמ' תטז-תיז
מיכאל1 כתב:כמדומה שהטורי אבן ריש חגיגה דן בקטן חיגר האם יש חובת חינוך בעלייה לרגל אף שייפטר ממנה בגדלותו.
ויש לדמות לכאן (אע"פ שאפשר לחלק)
עזריאל ברגר כתב:חלמישצור כתב:שייף, תודה רבה על ההפנייה! עיי' חשבונות של מצוה, יגדיל תורה, סי' קכג, ירושלים תשס"ה, עמ' תטז-תיז
נשמח אם תוכל להביא את (עיקרי) דבריו.
אש משמים כתב:לכאורה תלוי (בחקירה הידועה) האם דין חינוך הוא על האב שבנו יקיים מצוות ויתרגל בהם לעתיד או חיוב דרבנן על הבן לקיים את המצוות למען יהיה לו קל כשיגיע לזמן חיוב ורק חובת האב לדאוג שבנו מקיים את חובתו.
אם הוא חיוב על הבן אין זה נפק"מ מה יהיה בעתיד (דרבנן לא חילקו) ואם הוא חיוב על האב יתכן לומר שאין על האב חיוב לדאוג לעתידו במקרה כזה והקטן מעצמו ודאי פטור. וצ"ע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 290 אורחים