עבד הזמן כתב:וכ' באבן השוהם (להגאון ר' משה פרלמוטר דומ"צ בלודז', נד' בהסכמותיהם של השדי חמד ומהרש"ם, חו"מ סי' קי"ג)
שכבר כתבו בעלי הכללים דהיכא שאמרו על עובר דרבנן שחייב מיתה הוא חמור עוד מדאורייתא, ואילו הייתי מופנה הייתי מציין מקומותיהם.
מה המקור לזה שדרבנן חמור יותר מדאורייתא היכא דאמרינן ביה שחייב מיתה, ובגמ' עירובין כא,ב משמע שבכל דברי סופרים איכא חיוב מיתה באופן כללי, וע"ש במהרש"א משכ"ב.
אולי מישהו יורני דעה?
איני יודע מקור לכך שדרבנן חמור מדאורייתא, ובפשטות אין זה כך, אבל מצאנו לרבינו יונה בשע"ת ש"ג המחלק את המצוות לעשר מדרגות לפי סדר עולה, זו חמורה מזו. המדרגה הראשונה היא דברי סופרים, ואע"פ שלפי מיקומה היא קלה מכל התשע שאחריה (שהם מדאורייתא), מ"מ הוא מסביר שם (אות ה)
ועתה הלא לך לדעת, מפני מה העובר על דברי חכמים חייב מיתה יותר מן העובר על מצות עשה ועל מצות לא תעשה, וכו'.בנוסף, יש מקומות שחז"ל "המציאו" דין מיוחד של חיוב מיתה בידי שמים לאיסורים דרבנן (מו"ק כד. ותוס' וריטב"א שם, נדה יג.) ואולי לזה התכוון אבן השוהם.
ועוד יש לציין (וקצת לתמוה) לר"י בשע"ת ש"ג הנ"ל, שבמדרגה השישית, העוסקת בחייבי מיתה בידי שמים, מנה כו"כ איסורים דרבנן שלא נתפרשה בהם מיתה בתורה, ובפשטות מיתה שאמרו בהם חז"ל זו אגדה ולא הלכה.