quote]
באר שבע מסכת כריתות דף ו עמוד ב
אחד עשר סממנים נאמרו לו למשה בסיני. לאו למימרא הלכה למשה מסיני, דאם כן קשה מאי פריך רב הונא מאי קראה הלא כל הלכה למשה מסיני לא בעי קרא, ואדרבה בכל דוכתא שכתוב בקרא פריך הגמרא למה אמרת הלכה למשה מסיני והלא קרא כתיב, כדפריך הגמרא בפרק קמא דסוכה (ה, ב) ובפרק קמא דעירובין (ד, א) גבי הא דקאמר שיעורין חציצין ומחיצין הלכה למשה מסיני שעורין דאורייתא נינהו דכתיב ארץ חטה ושעורה כו', ומסיק דקרא אסמכתא בעלמא הוא. וכן בפרק קמא דמועד קטן (ג, ב) גבי כי גמירי הלכתא ל' יום לפני ראש השנה כו', וכן בפרק בתרא דיומא (פ, א) גבי הא דא"ר יוחנן שיעורין ועונשין הלכה למשה מסיני עונשין מכתב כתיבי, ומשני אלא הכי קאמר רבי יוחנן שיעורין של עונשין הלכה למשה מסיני. ועוד דא"כ הוה א"ר יוחנן בהדיא אחד עשר סמנין הלכה למשה מסיני. וכי תימא שלא רצה לומר כן בשביל שכתוב בהדיא בקרא ארבע סמנין, והן נטף ושחלת חלבנה ולבונה, אכתי הוה מצי למימר ז' סמנין הלכה למשה מסיני. אלא על כרחך כדאמרן:
ולכן תמיה אני טובא על הרמב"ם ז"ל שכתב בריש פרק ב' מהלכות כלי המקדש (הלכה א' ב') דשאר סמנים שלא נתפרשו בתורה הלכה למשה מסיני הן, ונגררין אחריו האחרונים ז"ל נושאי כליו. ועוד שהרי הרמב"ם גופיה מנה כל הלכה למשה מסיני דבכולי גמרא בהקדמתו לפירוש המשניות ולא מנה הך בהדייהו. ואפשר לדחוק וליישב, דהא דכתב הרמב"ם דשאר סמנים הלכה למשה מסיני לאו אמנין קאמר, אלא על השמות והמשקל של הסמנים, מפני דמקרא לא ילפינן אלא מנין י"א סמנין, אבל השמות של ז' סמנין לא כתיבא ולא רמיזא בקרא, וכן המשקל של כל הסממנין, ואי לאו דהלכה למשה מסיני הן מנא ידעינן מה הם וכמה הם, וכן דייק לשונו דוק ותשכח:[/quote]
ערוך לנר מסכת כריתות דף ו עמוד ב
לכן מקשה רב הונא מאי קראה פי' כיון דר' יוחנן השוה לכל י"א סמנים וד' כתיבי בפי' א"כ משמע דגם הז' אחרים כתיבי והיכן כתיבי ומתרץ דאתו מסמים ודרשינן בכלל ופרט וכלל לרבות ז' אחרים שריחן נודף וקוטרין ועולי
ן: