מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גדר מסייע ולפני עור באופן דאין האיסור נעשה מיד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

גדר מסייע ולפני עור באופן דאין האיסור נעשה מיד

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » א' יוני 10, 2018 10:45 pm

בהרבה מקרים מצוי שיהודי נמצא במצב שיכול להכשיל חילוני באכילה בלי ברכה או בחילול שבת ע"י השכרת רכב לפני שבת או הזמנת כרטיס לנסוע בשבת וכדומה ומצינו בכמה פוסקים כמה צדדים להתיר כ"ז: א) אין האיסור נעשה מיד, ב) האיסור רק מדרבנן, ג) לפני עור למומר כמה פוסקים מתירים, ד) במכירה אין איסור לפני עור רק בנתינה, ה) אינו בתרי עברי דנהרא שהרי יכול להזמין כל הנ"ל במקום אחר - האם מי יודע בירור מקיף על כ"ז ומקורות על כל הנ"ל להלכה ולמעשה, דעל פי פשטות מסוגיא דע"ז (דף ב דף ז דף כ"ב) לא נראה כל התירים הנ"ל

החושב
הודעות: 1298
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: גדר מסייע ולפני עור באופן דאין האיסור נעשה מיד

הודעהעל ידי החושב » א' יוני 10, 2018 11:15 pm

האמת, שאני לא אוהב לדבר כמו איזה נכס ונודניק, אבל לפעמים פשוט מאוד קשה לי להתאפק. ובכן.
ממה נפשך, אם אתה צריך 'הלכה למעשה' - תשאל רב בר סמכא.
ואם אתה רוצה להיכנס לעניינים - תברר את הסוגיא לבד - הנאתך מובטחת.
לגבי הנקודות שציינת, לפי מה שעולה לי בעניותי כעת:
א) אין האיסור נעשה מיד, ב) האיסור רק מדרבנן, ג) לפני עור למומר כמה פוסקים מתירים, ד) במכירה אין איסור לפני עור רק בנתינה, ה) אינו בתרי עברי דנהרא שהרי יכול להזמין כל הנ"ל במקום אחר.

א) לא שמעתי סברא כזו. ועל פניו לא ברור מה ההיגיון בקביעה זו.
ב) מה זה משנה? אז שיהיה לפני עיור דרבנן. ולדעת מנחת חינוך (אם אני זוכר נכון) להכשיל באיסור דרבנן הוי לפני עיור דאורייתא. כי סוף סוף זה מכשול.
ג) נשמע תמוה מאד. מי האם הפוסקים? אולי כוונתך לאיסור 'מסייע' (ובמילים אחרות, כאשר מדובר בחד עברא). שבזה אכן כתב הנודע ביהודה (דגול מרבבה, אולי בסי' קנ"ז) שאין בזה איסור אם מדובר במומר. ולולא דבריו, כמדומה, לא מצאנו ידינו ורגלינו.
ד) מעניין למה. אולי כוונתך דווקא למקרה שאפשר לקנות במקום אחר.
ה) בהחלט. אבל הבעיה היא שגם בחד עברא אסור מדרבנן משום 'מסייע' (והיינו משום שחייב להפרישו מהאיסור, כמ"ש התוס' והרא"ש בשבת ג., וגם בע"ז).

יבנה
הודעות: 3869
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: גדר מסייע ולפני עור באופן דאין האיסור נעשה מיד

הודעהעל ידי יבנה » א' יוני 10, 2018 11:40 pm

החושב כתב:האמת, שאני לא אוהב לדבר כמו איזה נכס ונודניק, אבל לפעמים פשוט מאוד קשה לי להתאפק. ובכן.
ממה נפשך, אם אתה צריך 'הלכה למעשה' - תשאל רב בר סמכא.
ואם אתה רוצה להיכנס לעניינים - תברר את הסוגיא לבד - הנאתך מובטחת.
לגבי הנקודות שציינת, לפי מה שעולה לי בעניותי כעת:
א) אין האיסור נעשה מיד, ב) האיסור רק מדרבנן, ג) לפני עור למומר כמה פוסקים מתירים, ד) במכירה אין איסור לפני עור רק בנתינה, ה) אינו בתרי עברי דנהרא שהרי יכול להזמין כל הנ"ל במקום אחר.

א) לא שמעתי סברא כזו. ועל פניו לא ברור מה ההיגיון בקביעה זו.
ב) מה זה משנה? אז שיהיה לפני עיור דרבנן. ולדעת מנחת חינוך (אם אני זוכר נכון) להכשיל באיסור דרבנן הוי לפני עיור דאורייתא. כי סוף סוף זה מכשול.
ג) נשמע תמוה מאד. מי האם הפוסקים? אולי כוונתך לאיסור 'מסייע' (ובמילים אחרות, כאשר מדובר בחד עברא). שבזה אכן כתב הנודע ביהודה (דגול מרבבה, אולי בסי' קנ"ז) שאין בזה איסור אם מדובר במומר. ולולא דבריו, כמדומה, לא מצאנו ידינו ורגלינו.
ד) מעניין למה. אולי כוונתך דווקא למקרה שאפשר לקנות במקום אחר.
ה) בהחלט. אבל הבעיה היא שגם בחד עברא אסור מדרבנן משום 'מסייע' (והיינו משום שחייב להפרישו מהאיסור, כמ"ש התוס' והרא"ש בשבת ג., וגם בע"ז).

א. שמא יצא בטעות ממה שאמרו בע"ז כא. דאלפני דלפני לא מפקדינן?
ב. נחלקו הראשונים בכך, עי' אינציקלופדיה תלמודית ערך לפני עור טור ש"ל.
ג. התכוון ליו"ד סי' קנ"א ש"ך ס"ק ו', ודגול מרבבה שעליו.
ד. האם יצא כך מסוגיא דע"ז ט"ו?

לענין הבאת אוכל ומשקין למי שלא יברך, עי' מנחת שלמה ח"א סי' ל"ה אות א'.
ולענין השכרת רכב עי' כאן http://din.org.il/2012/11/22/%D7%94%D7% ... %91%D7%AA/

דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

Re: גדר מסייע ולפני עור באופן דאין האיסור נעשה מיד

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ב' יוני 11, 2018 4:31 am

דעת הכתב סופר בחיו"ד (סימן פ"ג) שכותב לחלק דאיסור מסייע הוא כשמסייע בשעת עבירה, אבל בנותן איסור שלו למומר הגם שידוע שיאכל מ"מ בשעת נתינה עדיין ליכא כאן שום אתחלתא דאיסור ואינו מסייע לו כלום בשעה שעושה האיסור ליכא בזה משום מסייע, ורק בנותן לו דבר תועלת שאי אפשר לעבור על האיסור בלי הדבר הזה אסור אפילו שלא בשעת מעשה ע"ש. ובעקבותיו הולכים עוד כמה מגדולי האחרונים, עיין בשו"ת משיב דבר בח"ב (סימנים ל"א ל"ב) בדבר מכירת טריפה לישראל פושע, ובדבר זיווג אשה לאיש אשר ידועים המה לעוברי עבירה ויעברו על איסור נדה, שדן שם בכלל זה עיין שם, ועיין גם בשו"ת מהרש"ם ח"ב (סימן צ"ג) שסובר ג"כ כן למעשה להתיר משום מסייע היכא דליכא איסור בשעת מעשה, וכן בסי' קפ"ד שמביא שכדברי הכתב סופר הנ"ל דבאינו עושה האיסור מיד שרי, העלה גם בשו"ת בנין ציון (סימן ט"ו), וכותב שם לחזק יסוד היתר זה, והעלה עפי"ז בנידונו להתיר להשכיר ביתו ליהודי ספר שמגלח ביום ש"ק בפרהסיא ואינו עובר בזה משום מסייע ידי עוברי עבירה כשהעבריין ישיג לשכור גם במקום אחר עיין שם, וזה דלא כמו שהעלה בספר ערוגת הבושם מחוסט חאו"ח (סימן נ"ב), גם עיקר יסוד איסורו של הערוגת הבושם שם הוא משום הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע עיין שם ויש להאריך, ועיין בספר פרי השדה ח"ג (סימן צ"ג) שהשיב ג"כ להתיר השכרת בית למחלל שבת באפשר לו להשיג גם במקום אחר, ורק כמובן אם יכול למחות מחויב למחות עיין שם. והרי בנידוננו אין סיוע בשעת עבירה. כמובן.

יבנה
הודעות: 3869
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: גדר מסייע ולפני עור באופן דאין האיסור נעשה מיד

הודעהעל ידי יבנה » ב' יוני 11, 2018 7:25 am

דיוניםבהלכה כתב:דעת הכתב סופר בחיו"ד (סימן פ"ג) שכותב לחלק דאיסור מסייע הוא כשמסייע בשעת עבירה, אבל בנותן איסור שלו למומר הגם שידוע שיאכל מ"מ בשעת נתינה עדיין ליכא כאן שום אתחלתא דאיסור ואינו מסייע לו כלום בשעה שעושה האיסור ליכא בזה משום מסייע, ורק בנותן לו דבר תועלת שאי אפשר לעבור על האיסור בלי הדבר הזה אסור אפילו שלא בשעת מעשה ע"ש. ובעקבותיו הולכים עוד כמה מגדולי האחרונים, עיין בשו"ת משיב דבר בח"ב (סימנים ל"א ל"ב) בדבר מכירת טריפה לישראל פושע, ובדבר זיווג אשה לאיש אשר ידועים המה לעוברי עבירה ויעברו על איסור נדה, שדן שם בכלל זה עיין שם, ועיין גם בשו"ת מהרש"ם ח"ב (סימן צ"ג) שסובר ג"כ כן למעשה להתיר משום מסייע היכא דליכא איסור בשעת מעשה, וכן בסי' קפ"ד שמביא שכדברי הכתב סופר הנ"ל דבאינו עושה האיסור מיד שרי, העלה גם בשו"ת בנין ציון (סימן ט"ו), וכותב שם לחזק יסוד היתר זה, והעלה עפי"ז בנידונו להתיר להשכיר ביתו ליהודי ספר שמגלח ביום ש"ק בפרהסיא ואינו עובר בזה משום מסייע ידי עוברי עבירה כשהעבריין ישיג לשכור גם במקום אחר עיין שם, וזה דלא כמו שהעלה בספר ערוגת הבושם מחוסט חאו"ח (סימן נ"ב), גם עיקר יסוד איסורו של הערוגת הבושם שם הוא משום הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע עיין שם ויש להאריך, ועיין בספר פרי השדה ח"ג (סימן צ"ג) שהשיב ג"כ להתיר השכרת בית למחלל שבת באפשר לו להשיג גם במקום אחר, ורק כמובן אם יכול למחות מחויב למחות עיין שם. והרי בנידוננו אין סיוע בשעת עבירה. כמובן.

כ"ז הוא להתיר איסור מסייע שהוא מדרבנן, ולא להתיר את האיסור דאורייתא של לפני עיוור.
ומה עם ההיתר הד'?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 405 אורחים