מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שכח תתקבל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

שכח תתקבל

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 10, 2018 11:35 pm

בתפילת מנחה שכח הש״ץ לומר תתקבל בקדיש שלאחר תחנון. מה לעשות בקדיש שלאחר עלינו -קדיש תתקבל או קדיש יתום?

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: שכח תתקבל

הודעהעל ידי מיני ומינך » ב' יוני 11, 2018 4:00 am

לגבי מעריב
ודון מינה ואוקי באתרי'
קבצים מצורפים
פסקי תשובות.PDF
(182.31 KiB) הורד 205 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מיני ומינך ב ב' יוני 11, 2018 12:54 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שכח תתקבל

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 11, 2018 5:45 am

לא מצאתי שום דבר הנוגע לשאלתי...

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: שכח תתקבל

הודעהעל ידי יתן חן » ב' יוני 11, 2018 6:02 am

ראה בהערה בשם ספר אשי ישראל

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שכח תתקבל

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 11, 2018 7:16 am

יישר כח!

עזריאל ברגר
הודעות: 13264
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שכח תתקבל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 11, 2018 11:52 am

מעשה שהיה אצלי לפני כמה שנים:
הש"צ במנחה היה מבולבל, והתלבט אם אמר תתקבל בקדיש, או שמא דילג ואמר כמו קדיש יתום. לא היתה שהות לעיין, אז אמרתי לו שיוסיף "תתקבל" בקדיש שאחרי עלינו.

לאחר מכן שאלתי רב (החפץ בעילום שמו, לצערי), וכתב לי:
שאלה כזאת לא רשומה בזכרוני שראיתי אי פעם, ויתכן מהסיבה הפשוטה שקשה למצוא מצב שהספק הוא לא רק לחזן אלא לכל הציבור שהיה בבית הכנסת. עכ"פ למעשה נראה לי לומר מסברא, שכיון שקדיש תתקבל הוא דבר חשוב ומהותי בתפילת הציבור (ראה שוע"ר סי' קכג ס"ז) ואין מקום להחסיר אותו, ומכיון שיש דעה בהלכה שיש מקום לומר עוד פעם "תתקבל" אחרי בקשה נוספת שאמרו אחרי שמונה עשרה (אליה רבה סי' תרצג ס"ק ה), יש לצרף זאת ולומר שגם המג"א שחולק (שם) לא דיבר אלא כשבוודאי אמרו תתקבל אחרי שמונה עשרה שאז לדעתו אין לומר שוב על בקשה נוספת, אבל בנידון דידן שיש ספק שמא לא אמרו אפילו פעם אחת יתכן שאף הוא מודה שמותר לומר מספק אחרי בקשה נוספת. והרי בעלינו לשבח יש בקשה "ועל כן נקוה לך וכו'".

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שכח תתקבל

הודעהעל ידי לענין » ב' יוני 11, 2018 10:42 pm

ומה תאמרו על עובדא שבאה לפנינו
באדם מבוגר שניגש כש"ץ, סיים 'שומר עמו ישראל עד', וכששמע את הציבור עונה עליו אמן, היה בטוח במאה אחוז שהוא כבר אמר את הקדיש, ואמן זו - של דאמירן בעלמא היא.
רמזו לו, דפקו לו, גערו בו, אך הוא בשלו, מסמן לציבור בסידורו שכבר אמר קדיש, והם אלו שטועים...
מה היה עליהם לעשות?
האם היה אחד מהציבור צריך לומר חצי קדיש, או שמא קשה הלבנת פנים וחמורה היא לדחות מחמתה את הקדיש.
מעשה שהיה באמת

עזריאל ברגר
הודעות: 13264
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שכח תתקבל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 12, 2018 9:49 am

לענין כתב:ומה תאמרו על עובדא שבאה לפנינו
באדם מבוגר שניגש כש"ץ, סיים 'שומר עמו ישראל עד', וכששמע את הציבור עונה עליו אמן, היה בטוח במאה אחוז שהוא כבר אמר את הקדיש, ואמן זו - של דאמירן בעלמא היא.
רמזו לו, דפקו לו, גערו בו, אך הוא בשלו, מסמן לציבור בסידורו שכבר אמר קדיש, והם אלו שטועים...
מה היה עליהם לעשות?
האם היה אחד מהציבור צריך לומר חצי קדיש, או שמא קשה הלבנת פנים וחמורה היא לדחות מחמתה את הקדיש.
מעשה שהיה באמת

לפענ"ד יש מקום לומר שאחד מהציבור ייגש אליו ויאמר לו בפה מלא אבל בשקט: טעית. לא אמרת קדיש, אלא ענינו אמן על הברכה שסיימת.

ואם כי לכתחילה אין להפסיק כאן, אבל מפני כבוד הבריות וצורך התפילה ומניעת מריבה נלפענ"ד שאפשר לסמוך על הדעות המקילות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 645 אורחים