מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט בתוס בגיטין סוגיא דחורבן הבית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

פשט בתוס בגיטין סוגיא דחורבן הבית

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' יולי 19, 2011 7:01 pm

גיטין נ"ו עמוד ב
בתוס' אשרי אדם מפחד תמיד וכו'
והקשו התוס' שהרי אסור לפחד וכדאמרינן חזייה לההוא גברא דהוי מפחד אמר לו חוטא את...
ותירצו התוס' שכאן היה להם לפחד ולדאוג מן הפורענות שעלול לצאת מזה שייבשו את בר קמצא....
ולא הבנתי כוונת התוס' מדוע היה להם כאן לפחד מן הפורענות יותר מסתם דואג ומפחד שנקרא חוטא

וקשה לפרש בכוונת התוס' שהיה להם לקחת בחשבון את חורבן הבית כיון שדבר זה לא יתכן.... מה גם שאשרי אדם מפחד תמיד אינו משמע שעושה חשבון על גבי חשבון מה עלול לצוץ וכו' ומהכ"ת שצריך לחשוש ולבקש חשבונות רבים
וביותר קשיא דלכאו' כל מפחד הנקרא חוטא חושש מחשבונות רבים שהרי לא מדובר באיש בעל נערווין.
בקיצור איך שלא נפרש את דברי התוס' אין זה מסתדר לי.
כמו כן יש להקשות קצת מדוע אין הגמ' מציינת שעשו עבירה בזה שנתנו יד לבייש את בר קמצא וצ"ע לעת עתה.

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: פשט בתוס בגיטין סוגיא דחורבן הבית

הודעהעל ידי לחם_יומם » ד' יולי 20, 2011 4:31 pm

בזכרוני מלימוד התוס' בנערותי, שפי' המלמד בערך כך:
כאשר אדם עושה בדברי הרשות חשבונות ופחדים שמא תהיה תוצאה לא רצויה, זה מה שנאמר פחדו בציון חטאים. אבל כשבאים לעשות דבר שיש בו סרך איסור, כמו לבייש אדם, בזה צריך להביא בחשבון כל התוצאות הלא רצויות האפשריות ולהימנע מכך, וזהו הפסוק אשרי אדם מפחד תמיד. ופחד היינו להביא בחשבון דברים רחוקים.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: פשט בתוס בגיטין סוגיא דחורבן הבית

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' יולי 20, 2011 4:56 pm

לחם_יומם כתב:אבל כשבאים לעשות דבר שיש בו סרך איסור, כמו לבייש אדם, בזה צריך להביא בחשבון כל התוצאות הלא רצויות האפשריות ולהימנע מכך.


תולעת ספרים07 כתב:כמו כן יש להקשות קצת מדוע אין הגמ' מציינת שעשו עבירה בזה שנתנו יד לבייש את בר קמצא וצ"ע לעת עתה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 77 אורחים