פשוט שיש להימנע מכל חשש שקר ואפילו קל
צביב כתב:יש שם הגליל ושם ביהודה,
לא חציף אינש לשויי לשמא דאבוה סימנא
לא שביק אינש שמיה וחתים שמא דאבוה.
( יש בקול התור שבע שמות לאדם,
ובנדה לו: אנא איסי בן יהודה דהוא איסי וכו')
הוה אמינא כתב:אונאה זה בין אדם לחבירו, אבל האיסור של שקר עומד גם בלי אונאה. מדבר שקר תרחק, ויש הרבה דרגות של שקר, כפי שמפרט רבינו יונה בסוף שער שלישי בשע"ת, מהם שנכלל בכת שקרים שאינו רואה פני שכינה, ומהם קלים יותר מהחומרה הנ"ל ועדיין אסור מדאורייתא.
ולחלקים הקלים יש שמהם מותר לשנות מפני השלום וכדומה, יעוי"ש. לכן היה היתר כדי להיפטר מהצבא וכדו'.
יאיר כתב:אונאה = צער
הונאה = רמאות
פשוט שיש להימנע מכל חשש שקר ואפילו קל אם לא לדברים המותרים, דרכי שלום (י"א לשנות אך לא לשקר לגמרי) , מסכתא, אושפיזא, פוריא (ומסתמא גם לצורך חינוך הקטנים מישהו דיבר בזה?) ידוע לי שיש ספר 'ניב שפתים' ושם מבאר מה מותר ומה אסור (עוד לא למדתיהו אך שם כתוב שמותר גם לשנות/לשקר כדי להעמיד האמת על תילה יעו"ש).
צביב כתב:( יש בקול התור שבע שמות לאדם,
ובנדה לו: אנא איסי בן יהודה דהוא איסי וכו')
יאיר כתב:פשוט שיש להימנע מכל חשש שקר ואפילו קל
ושמא צ"ל "פשוט שאסור לומר/לכתוב חשש שקר ואפילו קל"
אמנם מצינו 'שם עט' ויש לעיין בזה.
הוה אמינא כתב:שם עט וכינוי וניק וכל שום וחניכה דאית להון, אינם בכלל התחזות, דכולי עלמא ידעי שזה שמו הספרותי האמיתי, ולא שמו האמיתי.
לענין כתב:ולגוף הדברים, הנה כתוב בגמ' שאנשים שפחדו שיגנבו להם את הקרקע היו כותבים אותה בשם הנשיא, כדי שיחשבו שהיא שלו, או שהיו כותבים על החבית של חולין 'תרומה', וא"כ חזינן דשרי.
דרומי כתב:בהאי ענינא מצוי שכותבים על השירותים (ראיתי בבתי אבלים ל"ע) 'השירותים מקולקלים'... ולפי הנ"ל יש לעיין אם מותר.
אוצר החכמה כתב:א. לא ברור לי מה האיסור בדבר אא"כ מונה את האנשים.
ב. אם בגמרא מובא שעשו משהו זה קצת ראיה שמותר ואם אלו שעשו הם האמוראים זו ראיה ממש שמותר אא"כ יש לנו תירוץ שעשו מפני סיבה.
ג. המקרה שהבאת של רב אחא מרכיב ליה אכתפיה הוא ראיה לסתור. שהרי מבואר שם בגמרא כתובות יז א ששאלו רבנן אנן מהו למיעבד הכי ואמר להם אי דמיא עלייכו ככשורא לחיי ואי לא לא. ואין אצלנו מי שיכול לומר שדמיא עליו ככשורא ולכן אסור.
עד שכתבתי כתב גם לענין בעניין לעניין.
אוצר החכמה כתב:לכן כתבתי אלא אם כן מונה את האנשים.
ניקח דוגמה אחרת בא אדם לגור במקום ושמו הרצל ומאוס בעיניהם מאיזה סיבה ואומר להם ששמו אברהם האם יש בזה איסור?
לענין כתב:אנצל מקום זה להעלות קושיא שנתקשיתי בצעירותי בב"מ צ"ב א' שרב אומר מצאתי מגילת סתרים בי רבי חייא וכתוב בה איסי בן יהודה אומר וכו', ויל"ע דאם איסי בן יהודה היינו רב אסי, א"כ יפלא כיצד מצא רב אצל רבי חייא, מגילת סתרים בשם רב אסי.
שלחתי זה למרן הגרח"ק שליט"א והשיב לי 'אי"ז רב אסי', עכלה"ק.
זאב ערבות כתב:זה היה בכדי להשמר מהרומיים שרדפו אחריו. כך לפחות מהמובא בספר אישים ותקופות מר' מרדכי הכהן (ירושלים תשל"ז עמ' 122) לתולדות התנא איסי בן יהודה.
מענה איש כתב:רבנו יוסף חיים בעל הבן איש חי בספרו שו''ת תורה לשמה שינה שמו ליחזקאל כחלי (עכ''פ לשיטה שאוחזת שהוא המחבר)
קאצ'קלה כתב:זאב ערבות כתב:זה היה בכדי להשמר מהרומיים שרדפו אחריו. כך לפחות מהמובא בספר אישים ותקופות מר' מרדכי הכהן (ירושלים תשל"ז עמ' 122) לתולדות התנא איסי בן יהודה.
כן הוא בשו"ת הלכות קטנות חלק ב סי' שח.
מענה איש כתב:רבנו יוסף חיים בעל הבן איש חי בספרו שו''ת תורה לשמה שינה שמו ליחזקאל כחלי (עכ''פ לשיטה שאוחזת שהוא המחבר)
משולש כתב:ארחות חיים, כל בו, וספר החינוך, הסתירו זהותם.
קראקובער כתב:ר' זאב, אחרי כל המתקפות שקבלת השבוע אתה חושב לפתוח ניק חדש ובגלל זה אתה שואל?
לעצם הענין אם אין נפק"מ למעשה כמו במקרה בתחילת האשכול יש אומרים שאין זה בכלל איסור שקר אלא מצד למוד לשונך דבר אמת.
משולש כתב:משה החזיק עשר שמות, יתרו שבע, שלמה גם כמה (שבע?)
בפורומים שמקובל שמסתירים את השם ואף אחד לא יטעה בגלל שקראתי לי משולש שזהו שמי האמיתי, לכן אין בעיה לכנות את עצמי בכל כינוי שאבחר.
וכי המתחפש בפורים לכהן גדול או מרדכי היהודי זה שקר?
גם כאן בפורום זה חגיגת תחפושות...
זאב ערבות כתב:ולעצם הענין אני ממש לא מבין מה אתה אומר, אין בזה לשון שקר? אתה שואל אותי מה שמי ואני עונה לך משה בוזגלו? זה לא שקר? אז מה זה שקר? להרשם לישיבה כאברך בכדי לקבל מילגה ואח"כ ללכת לעבוד בזהות או אחרת או מתחת לשולחן? ואיני בא להוציא לעז אך זה דבר שלצערינו נעשה ולא משנה מה הסיבה כמו שזה הצלת נפשות, אז שילך לעבוד בשתי משרות.
שייף נפיק כתב:כבוד הרב זאב שליט"א
מבין ריסי קולמוסך ניכר שאתה חפץ להוציא ספר על הפורום, אולי אתה צריך עורך?
פנה באישי..
בידידות
ואגב, קראתי את מאמרך, אתה כותב יפה מאוד, מי יתן ותמשיך להשפיע מאור תורתך, אנו זקוקים לכתיבה בהירה כל כך!
זאב ערבות כתב:אוצר החכמה כתב:לכן כתבתי אלא אם כן מונה את האנשים.
ניקח דוגמה אחרת בא אדם לגור במקום ושמו הרצל ומאוס בעיניהם מאיזה סיבה ואומר להם ששמו אברהם האם יש בזה איסור?
כששרתתי בשנת 75 במוצב תצפית בסיני !
זאב ערבות כתב:יאיר כתב:אונאה = צער
הונאה = רמאות
פשוט שיש להימנע מכל חשש שקר ואפילו קל אם לא לדברים המותרים, דרכי שלום (י"א לשנות אך לא לשקר לגמרי) , מסכתא, אושפיזא, פוריא (ומסתמא גם לצורך חינוך הקטנים מישהו דיבר בזה?) ידוע לי שיש ספר 'ניב שפתים' ושם מבאר מה מותר ומה אסור (עוד לא למדתיהו אך שם כתוב שמותר גם לשנות/לשקר כדי להעמיד האמת על תילה יעו"ש).
האם זה התירוץ של אלו המתחבאים בפורום תחת ניקים שונים ומביעים בכל ניק דעות שונות בכדי שתצא האמת הצרופה?!
ש. ספראי כתב:זאב ערבות כתב:אוצר החכמה כתב:לכן כתבתי אלא אם כן מונה את האנשים.
ניקח דוגמה אחרת בא אדם לגור במקום ושמו הרצל ומאוס בעיניהם מאיזה סיבה ואומר להם ששמו אברהם האם יש בזה איסור?
כששרתתי בשנת 75 במוצב תצפית בסיני !
מעניין לגלות שיש כאן כותבים כה מבוגרים, בלי עין הרע...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 344 אורחים