איש_ספר כתב:"מקוה חזו"א" הוא מקוה שיש בו רק זריעה בלא השקה. יען כי החזו"א התנגד להשקה מאיזה טעם. מקוה רגיל יש בו גם השקה וגם זריעה. לצאת ידי הראב"ד.
בפועל אם מדובר במקוה העומד בפיקוח הדוק, הרי שטוב יותר לטבול במקוה רגיל מאשר במקוה חזו"א.
גם זו לטובה כתב:איש_ספר כתב:"מקוה חזו"א" הוא מקוה שיש בו רק זריעה בלא השקה. יען כי החזו"א התנגד להשקה מאיזה טעם. מקוה רגיל יש בו גם השקה וגם זריעה. לצאת ידי הראב"ד.
בפועל אם מדובר במקוה העומד בפיקוח הדוק, הרי שטוב יותר לטבול במקוה רגיל מאשר במקוה חזו"א.
א' יש מקוה חזו"א באיזה מקום?
ב' בזריעה בלא השקה, מפסידים את השיטות הסוברים שלדעת רי"ו לא רק השקה שנפסקה לא מהני, אלא ה"ה בזריעה.
ג' כבר העירו שמקווה השקה לא מהני לצאת ידי הראב"ד, משום שבזמן לא ארוך כל המים מתחלפים.
קו ירוק כתב:פעם מישהו ת"ח ובקי במקוואות העלה רעיון טכני מהפכני כדי לעשות מקווה שתתאים לדעת הראב"ד לאורך זמן,
והיות ובעיר המדוברת באו לשאול כל דבר את מרן הגריש"א זצ"ל, הוא השיב להם שהיות ונפסקה הלכה לא כהראב"ד, אל תבנו כך,
כדי לא יאמרו מקווה אחרת איננה מהודרת.
מקווה שהחזו"א עשה היא מקווה מהודרת, מי שבא להחמיר יותר ממנו, יש לו מה לבקש סליחה 'את אשר הקלת החמרתי'.
וזה לא קשור למקוואות חסידים/ליטאיים, לכולם תורה אחת... מלבד חב"ד שמתעקשים על זריעה והשקה כהגר"ז..
לא רק המקוואוות ברחוב אחיעזר בבני ברק הם כאלו, אלא גם מקווה חפץ חיים וגם שיכון ה'. ופעם הגר"ש וואזנר רצה לעשות במקווה חפץ חיים גם זריעה,
והגרח"ש קרליץ הרעיש עליו את העולם שהוא מעז לשנות, וחזר בו כמובן.
מעניין לציין ששמעתי בשנת תשנ"א מהגבאי של ביכ"נ חב"ד ברמת גן (רח' עוזיאל ליד רח' חיבת ציון) הר' גרוזמן ז"ל,
שם יש מקווה נשים הנמצא בשכונת רמת יצחק - מקום רבנותו של הג"ר שמואל אברמוביץ זצ"ל (אביו של הרה"ג ר' יצחק אברמוביץ זצ"ל שהמשיך רבנות אביו, ונפטר לפני 20 שנה בערך),
והרב הנזכר הביא בשעתו את מרן החזו"א לפקח על הוראת בניית המקווה. ולכן הגם שבשנת תשנ"א עשו שיפוץ כללי למקווה, הר' גרוזמן שכבר היה זקן ממש, עמד על דעתו שאת המקוואות שפיקח עליהם החזו"א לא ישנו במאומה, ורק הוסיפו בור שלישי של חב"ד זריעה והשקה.
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
עזריאל ברגר כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
למתירים פילטר, אפשר.
אליעזר בלוי כתב:עזריאל ברגר כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
למתירים פילטר, אפשר.
מה הקשר
אמיר כרמי כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)
לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.
אמיר כרמי כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)
לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.
בסדר כתב:אמיר כרמי כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)
לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.
אני מכיר כמה מקוואות בלי שניהם, כיון שמביאים את המים מאוצר הגשמים, בעיקר במחנות הקיץ פה בארה"ב, שם שוהים במשך שתי חודשים. במשך כמה חדשים טרם ימות הקיץ פותחים את הדרך המוביל לאוצר מי גשמים, ובכל גשם מתמלא האוצר יותר, כך כשמגיע ימות הגשמים יש אוצר גדול של מי גשמים, וממלאים בזה את בורות הטבילה, ובזה טובלים במשך ימות הקיץ, ולא מחליפים את המים במשך כל ימות הקיץ, כיון שמשתמשים עם מסנן שלא עוברים המים לתוכה, רק מושך אליה את הפסולת, דבזה כו"ע מודי שאין שום חשש, ונשאר המים נקיום עד סוף הקיץ.
מצפה כתב:אמיר כרמי כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)
לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.
למיטב ידיעתי טעמו של החזו"א הוא חשש שמא יסתם חור ההשקה ויהיה פחות משיעור ולא ישימו לב
אמיר כרמי כתב:בסדר כתב:אמיר כרמי כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)
לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.
אני מכיר כמה מקוואות בלי שניהם, כיון שמביאים את המים מאוצר הגשמים, בעיקר במחנות הקיץ פה בארה"ב, שם שוהים במשך שתי חודשים. במשך כמה חדשים טרם ימות הקיץ פותחים את הדרך המוביל לאוצר מי גשמים, ובכל גשם מתמלא האוצר יותר, כך כשמגיע ימות הגשמים יש אוצר גדול של מי גשמים, וממלאים בזה את בורות הטבילה, ובזה טובלים במשך ימות הקיץ, ולא מחליפים את המים במשך כל ימות הקיץ, כיון שמשתמשים עם מסנן שלא עוברים המים לתוכה, רק מושך אליה את הפסולת, דבזה כו"ע מודי שאין שום חשש, ונשאר המים נקיום עד סוף הקיץ.
שמעתי בשם הרב אלישיב שהחמיר גם בזה שמא יבואו להחליף במסנן אחר בעייתי
מצפה כתב:אמיר כרמי כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)
לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.
למיטב ידיעתי טעמו של החזו"א הוא חשש שמא יסתם חור ההשקה ויהיה פחות משיעור ולא ישימו לב
בסדר כתב:אמיר כרמי כתב:בסדר כתב:אמיר כרמי כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)
לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.
אני מכיר כמה מקוואות בלי שניהם, כיון שמביאים את המים מאוצר הגשמים, בעיקר במחנות הקיץ פה בארה"ב, שם שוהים במשך שתי חודשים. במשך כמה חדשים טרם ימות הקיץ פותחים את הדרך המוביל לאוצר מי גשמים, ובכל גשם מתמלא האוצר יותר, כך כשמגיע ימות הגשמים יש אוצר גדול של מי גשמים, וממלאים בזה את בורות הטבילה, ובזה טובלים במשך ימות הקיץ, ולא מחליפים את המים במשך כל ימות הקיץ, כיון שמשתמשים עם מסנן שלא עוברים המים לתוכה, רק מושך אליה את הפסולת, דבזה כו"ע מודי שאין שום חשש, ונשאר המים נקיום עד סוף הקיץ.
שמעתי בשם הרב אלישיב שהחמיר גם בזה שמא יבואו להחליף במסנן אחר בעייתי
אולי להביא מקור לזה. זה נראית כחומרא יתירה, כי אם זה תחת השגחת רבנים מובהקים א"כ למה לחשוש לזה. [רוב הגזירות המה בדברים הנוגעים לכלל הציבור, אבל דבר שהוא חתח פיקוח תמידי של רבנים וגאונים, למה לחשוש].
בסדר כתב:מצפה כתב:אמיר כרמי כתב:אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?
פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא
לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)
לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.
למיטב ידיעתי טעמו של החזו"א הוא חשש שמא יסתם חור ההשקה ויהיה פחות משיעור ולא ישימו לב
איזה השקה? אם המקוה מלאה עם מי גשמים, אין צריכין שום השקה. וסתם לחשוש שלא יהיה במקוה מ' סאה מעולם לא שמענו, הדין הוא שמ' סאה מטהר, ואפוא כתוב גזירה שמא לא יהיה מ' סאה?
אמיר כרמי כתב:יש כאן אי הבנה
החזון איש הצריך דווקא זריעה ולא השקה.
כי בהשקה יש חשש שמא לא יהיו ארבעים סאה(כך על פי הבנתו לי זה חדש)
בסדר כתב:עכשיו ראיתי בספר מקוה מים חיים, וז"ל: שמעתי מהגאון הגדול רבי מאיר סלאווייציק בנו של מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל, ששמע מר' אברהם וילהלם, עסקן במקוואות, בעת שסיפר למרן הגרי"ז זצ"ל בטעם הדבר דמרן החזו"א התקיע את עצמו דוקא בתיקון בור זריעה לבד ללא השקה אפי נוסף, על אשר בערי רוסלאנד הסגירו הקאמוניסטן את כל המקוואות לבטל במכוון טהרתן של ישראל, ומענה בפיהם דמימי המקוה מזיק לבריאות האדם ע"י ריבוי הטובלים, שנתרבה בהם הבאצילן בלע"ז [חיידקים] מבורות השקה, שהמים שוהים ימים ושנים. אי לזאת חשש החזו"א דגם בארץ ישראל שנתפשט שם מלכות הרשעה מדינה הציונות, שכל מטרתה לעקירת הדת, ועלולים לבוא במטמוניות לסגירת מקוה טהרה, ותירוצם עמהם דמזיק לבריאות הטובלים, ע"כ עמד והתקין בור זריעה דוקא, דאין להמים המכשירים קשר ע"י נקב לבור הטבילה בעת הטבילה, וממילא לעולם ישארו המים בבור זריעה נקיים, דרך עליהם יעברו המים השאובים בהמשכה למקוה בור הטבילה בכל עת שמחליפים המים בבור הטבילה".
קאצק כתב:בסדר כתב:עכשיו ראיתי בספר מקוה מים חיים, וז"ל: שמעתי מהגאון הגדול רבי מאיר סלאווייציק בנו של מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל, ששמע מר' אברהם וילהלם, עסקן במקוואות, בעת שסיפר למרן הגרי"ז זצ"ל בטעם הדבר דמרן החזו"א התקיע את עצמו דוקא בתיקון בור זריעה לבד ללא השקה אפי נוסף, על אשר בערי רוסלאנד הסגירו הקאמוניסטן את כל המקוואות לבטל במכוון טהרתן של ישראל, ומענה בפיהם דמימי המקוה מזיק לבריאות האדם ע"י ריבוי הטובלים, שנתרבה בהם הבאצילן בלע"ז [חיידקים] מבורות השקה, שהמים שוהים ימים ושנים. אי לזאת חשש החזו"א דגם בארץ ישראל שנתפשט שם מלכות הרשעה מדינה הציונות, שכל מטרתה לעקירת הדת, ועלולים לבוא במטמוניות לסגירת מקוה טהרה, ותירוצם עמהם דמזיק לבריאות הטובלים, ע"כ עמד והתקין בור זריעה דוקא, דאין להמים המכשירים קשר ע"י נקב לבור הטבילה בעת הטבילה, וממילא לעולם ישארו המים בבור זריעה נקיים, דרך עליהם יעברו המים השאובים בהמשכה למקוה בור הטבילה בכל עת שמחליפים המים בבור הטבילה".
האם בבית בריסק נוהגים כחוז"א
יואל שילה כתב:
במקוה שתכננתי - יצקו בטון מתחת למפלס המים באוצר ההשקה, והשאירו רק פתח קטן להשקה, ובכך נגרם שבכל טבילה או ריקון נכנסים לאוצר רק כחצי ליטר מים מבור הטבילה, ולא עשרים ליטר, ו'חיי המדף' של מי הגשם מתארכים לכמה חודשים, וגם הנקיון נשמר כי אין ללכלוך גישה לאוצר.
יציקה זו נעשתה לאחר אישור מרנן הגרש"ה זצ"ל ויבלח"ט הגרנ"ק שליט"א, ועוד כמה רבנים חשובים - שראו את היתרון שבזה.
עד כאן על קצה המזלג, ואידך הוספתי בספרי 'מקוה טהרה'.
יואל שילה כתב:בפילטר יש שני סוגים: פילטר שיושב מחוץ למקוה ומוציא מים מהמקוה - הרי גורם לזחילת המים החוצה, ומותר להשתמש בו רק שלא בזמן הטבילה, ופילטר שיושב בתוך המים - שמצד אחד אין בו חשש שאובין, אך אם עובד בעת הטבילה - יש שחששו שכניסת המים לתוכו נחשבת כזחילה, כי מחשיבים אותו כמקום חשוב בפני עצמו - וממילא איננו טפל למקוה, ויש שחששו לזה אף כשהוא כבוי - כי סוף סוף המים נכנסים בעת הטבילה למקום שאיננו טפל למקוה, ולכן היראים בארץ לא מניחים פילטר במים.
אמיר כרמי כתב:יואל שילה כתב:
במקוה שתכננתי - יצקו בטון מתחת למפלס המים באוצר ההשקה, והשאירו רק פתח קטן להשקה, ובכך נגרם שבכל טבילה או ריקון נכנסים לאוצר רק כחצי ליטר מים מבור הטבילה, ולא עשרים ליטר, ו'חיי המדף' של מי הגשם מתארכים לכמה חודשים, וגם הנקיון נשמר כי אין ללכלוך גישה לאוצר.
יציקה זו נעשתה לאחר אישור מרנן הגרש"ה זצ"ל ויבלח"ט הגרנ"ק שליט"א, ועוד כמה רבנים חשובים - שראו את היתרון שבזה.
עד כאן על קצה המזלג, ואידך הוספתי בספרי 'מקוה טהרה'.
לא הבנתי
יואל שילה כתב:אינני מכיר פילטר כזה במקוואות דידן, וכאן מצוי הפילטר של 'מי גלים' שעובד כפי שהסברתי.
היכן יש פרטים על פילטר אוזון שכתבת?
דיוניםבהלכה כתב:כידוע בס' הלכה ברורה כתב ששמע מהחזו"א שהטעם שהקפיד על בור זריעה היה מטעם שיצטבר נפט בבור ההשקה והשר הבריאות יסגרו המקואות - וכדאי לציין שלפני המלחמה כמעט לא היו מקואות עם בור זריעה
הצעיר באלפי כתב:דיוניםבהלכה כתב:כידוע בס' הלכה ברורה כתב ששמע מהחזו"א שהטעם שהקפיד על בור זריעה היה מטעם שיצטבר נפט בבור ההשקה והשר הבריאות יסגרו המקואות - וכדאי לציין שלפני המלחמה כמעט לא היו מקואות עם בור זריעה
תלוי באיזה מקומות.
בהונגריה היה המקוואות רק ע''י בור זריעה, רק בגליציה ופולין וכדו' עשו מקורות ע''י השקה בלי בור זריעה.
בסדר כתב:הצעיר באלפי כתב:דיוניםבהלכה כתב:כידוע בס' הלכה ברורה כתב ששמע מהחזו"א שהטעם שהקפיד על בור זריעה היה מטעם שיצטבר נפט בבור ההשקה והשר הבריאות יסגרו המקואות - וכדאי לציין שלפני המלחמה כמעט לא היו מקואות עם בור זריעה
תלוי באיזה מקומות.
בהונגריה היה המקוואות רק ע''י בור זריעה, רק בגליציה ופולין וכדו' עשו מקורות ע''י השקה בלי בור זריעה.
כידוע המקוה בפרעשבורג עפ"י הוראת החת"ס היה ע"י זריעה, אבל בצורה אחרת לגמרי מבור זריעה הנהוג עפ"י החזו"א
יואל שילה כתב:אינני מכיר פילטר כזה במקוואות דידן, וכאן מצוי הפילטר של 'מי גלים' שעובד כפי שהסברתי.
היכן יש פרטים על פילטר אוזון שכתבת?
הצעיר באלפי כתב:יואל שילה כתב:אינני מכיר פילטר כזה במקוואות דידן, וכאן מצוי הפילטר של 'מי גלים' שעובד כפי שהסברתי.
היכן יש פרטים על פילטר אוזון שכתבת?
יואל שילה כתב:הצעיר באלפי כתב:יואל שילה כתב:אינני מכיר פילטר כזה במקוואות דידן, וכאן מצוי הפילטר של 'מי גלים' שעובד כפי שהסברתי.
היכן יש פרטים על פילטר אוזון שכתבת?
לא הבנתי
התמונה שצירפת הם מספרו של הרב פוזן שליט"א, שמבאר את אופן הפילטר שלו, והוא הקרוי 'מי גלים' - ואת זה אני מכיר מהספר ומהפרקטיקה.
השאלה היתה איך עובד הפילטר של אוזון - שאמור לעבוד ללא שאיבת המים אלא רק בהחדרת אוזון - שהוא חומר חיטוי טוב יותר מכלור, ונטול ריח וצריבת עינים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 465 אורחים