קו ירוק כתב:החובה על הורים לחנך את בנם נגד השחתת הנפש, ועניני הציבור לא שייכים לילד קטן.
מעבר לזה כבר אמרו קטנים פגיעתן רעה.
הוה אמינא כתב:אולם שכח נידון נוסף: שזה "לשם שמים", והכל מותר למען "כבוד שמים".
הוה אמינא כתב:בכלל לא בטוח שהתולה תלה ע"ד להיות בטוח שלא תוסר.
הרי אין מדובר במודעות ע"ג הלוח הרשמי, ולא מה שע"ג הבית הפרטי, אלא על גדות של רשות הרבים במקום שיד הכל ממשמשת. הוא לא שכר את זה ולא תיאם את התליה עם שום גורם.
זה מקום ציבורי שלא שייך לו, ויודע שיש עידנא דפלוגתא, ויותר מזה - עידנא דחדוותא של הילדים והנוער.
אם אפשר להכנס לראשו ודעתו של התולה, יותר קרוב להניח שתלה ע"ד שכן תוסר, בתקווה שיהיה בנתיים כמה שיותר זמן, מאשר להניח ע"ד שישאר שם עד הבחירות...
ואם לא חשב על זה, ועם כל זאת לא תלה על גדרו הפרטי או מרפסתו, אלא על גדר ציבורית, לכאו' בטלה דעתו אצל כל אדם.
והדמיון של אבידה מדעת של פותח האשכול נלע"ד מתאים לנידון זה כפתור ופרח.
אולם שכח נידון נוסף: שזה "לשם שמים", והכל מותר למען "כבוד שמים".
צמאון כתב:הוה אמינא כתב:אולם שכח נידון נוסף: שזה "לשם שמים", והכל מותר למען "כבוד שמים".
?
ביאור בבקשה
אוצר החכמה כתב:הוה אמינא כתב:בכלל לא בטוח שהתולה תלה ע"ד להיות בטוח שלא תוסר.
הרי אין מדובר במודעות ע"ג הלוח הרשמי, ולא מה שע"ג הבית הפרטי, אלא על גדות של רשות הרבים במקום שיד הכל ממשמשת. הוא לא שכר את זה ולא תיאם את התליה עם שום גורם.
זה מקום ציבורי שלא שייך לו, ויודע שיש עידנא דפלוגתא, ויותר מזה - עידנא דחדוותא של הילדים והנוער.
אם אפשר להכנס לראשו ודעתו של התולה, יותר קרוב להניח שתלה ע"ד שכן תוסר, בתקווה שיהיה בנתיים כמה שיותר זמן, מאשר להניח ע"ד שישאר שם עד הבחירות...
ואם לא חשב על זה, ועם כל זאת לא תלה על גדרו הפרטי או מרפסתו, אלא על גדר ציבורית, לכאו' בטלה דעתו אצל כל אדם.
והדמיון של אבידה מדעת של פותח האשכול נלע"ד מתאים לנידון זה כפתור ופרח.
אולם שכח נידון נוסף: שזה "לשם שמים", והכל מותר למען "כבוד שמים".
אם עשה איסור בהדבקתו כי השתמש ברשות אחרים שלא כדין מסתמא הדין יהיה שונה.
אבל צריך לדון אם עשה איסור או שכך המנהג בזמן בחירות ואם הוא לרצון הציבור הווה כאתנו אהדדי.
הוה אמינא כתב:אם אפשר להכנס לראשו ודעתו של התולה, יותר קרוב להניח שתלה ע"ד שכן תוסר, בתקווה שיהיה בנתיים כמה שיותר זמן, מאשר להניח ע"ד שישאר שם עד הבחירות...
בן ראובן כתב:הוה אמינא כתב:אם אפשר להכנס לראשו ודעתו של התולה, יותר קרוב להניח שתלה ע"ד שכן תוסר, בתקווה שיהיה בנתיים כמה שיותר זמן, מאשר להניח ע"ד שישאר שם עד הבחירות...
א"כ למה זו אבידה מדעת? הרי תלה ע"ד שתישאר שם זמן רב ככל האפשר ולא תוסר עכשיו, ומאי נפק"מ שיודע שתוסר בסופו של דבר.
הוה אמינא כתב:בן ראובן כתב:הוה אמינא כתב:אם אפשר להכנס לראשו ודעתו של התולה, יותר קרוב להניח שתלה ע"ד שכן תוסר, בתקווה שיהיה בנתיים כמה שיותר זמן, מאשר להניח ע"ד שישאר שם עד הבחירות...
א"כ למה זו אבידה מדעת? הרי תלה ע"ד שתישאר שם זמן רב ככל האפשר ולא תוסר עכשיו, ומאי נפק"מ שיודע שתוסר בסופו של דבר.
דוק במה שכתבתי - לא תלה על דעת שתישאר, כי יודע שלא. זה נקרא על דעת שלא תישאר. אבל "בתקווה שתשאר כמה שיותר זמן".
[דהיינו: אם זה יתלש למחרת בערב יהיה לו סיפוק של יום אחד, אם זה יתלש מחר בבוקר יהיה לו רק חצי תאוותו בידו מפני שזה תלה בשלמות כל הלילה [שאף אחד לא ראה] וגם קצת בבוקר שהמשכימים ראו!. ואם זה יתלש כבר בלילה יצטער, אבל לא הרבה כי בסתר ליבו ידע מלכתחילה שהוא מתעסק עם נושא שיש לו אורבים בפינה...]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 368 אורחים