אש משמים כתב:פרו ורבו
החושב כתב:ראה לי שאומרים את זה בענין סוכה וציצית. שאף כי מצוות צריכות כוונה, אך אם אכל בסוכה ולא כיוון או לבש טלית מצויות ולא כיוון – אין זה שווה למי שאכל חוץ לסוכה או הלך עם טלית בלי ציצית. כי אמנם לא קיים את החיוב, אבל יש כאן מעשה מצוה, ולכן אינו מוגדר כמבטל מצוה.
דברים בסגנון זה מזדמן לשמוע הרבה פעמים. אך אפילו פעם אחת לא שמעתי הסבר הגיוני לקביעה זו.
הקושי הוא כזה. הרי מה זה 'מבטל מצוה'? זהו שאדם חייב במשהו ולא קיים את חיובו. הוא חייב לשבת בסוכה ולכוון לשם מצוה, והוא לא עשה זאת. הרי שלא קיים חיובו. והוא הוא ביטול עשה.
סגי נהור כתב:אך אין חיוב לאכול מתוך כוונה, אלא החיוב הוא לקיים את מצות סוכה מתוך כוונה
סגי נהור כתב:ניט אום ניטל נאכט גערעדט.
פלוריש כתב:האחרונים (כמדומני החל מהמנ"ח) מחלקים בדינים מסויימים בין מעשה המצווה לקיום המצווה.
אשמח לקבל דוגמאות לכך, והגדרות מתי אומרים זאת.
תודה!
החושב כתב:זה לא 'איסור' לאכול חוץ לסוכה. הרי בתורה כתוב רק 'בסוכות תשבו', ולא כתוב 'לא תאכלו חוץ לסוכה'.
אלא שאדם (כאשר הוא אוכל, עכ"פ) מחויב במצות סוכה. לא קיימת את מה שמוטל עליך - תעשה תשובה. וזהו ביטול עשה.
הצעיר באלפי כתב:אש משמים כתב:פרו ורבו
שם סובר המנ"ח שהביאה הוא רק הכשר מצוה, ואינו אפילו מעשה מצוה (כמדומה)
הצעיר באלפי כתב:אש משמים כתב:פרו ורבו
שם סובר המנ"ח שהביאה הוא רק הכשר מצוה, ואינו אפילו מעשה מצוה (כמדומה)
ההוא דאמר כתב:ישנן דוגמאות למעשה מצוה בלא קיום מצוה.
בתוס' במנחות [סו, א ד"ה זכר] מבואר, דבספירת העומר ניתן לברך בין השמשות, כיון שהוא ספיקא דרבנן.
וצ"ב, דהלא דילמא אינו לילה ואם כן איך יכול לברך.
ומבואר דכיון שאת המעשה מצוה יכול לעשות בין השמשות כדין ספק"ד לקולא, הגם שאת קיום המצוה אינו מקיים בוודאות - דילמא בה"ש אינו לילה. מכל מקום אפשר לברך על 'מעשה מצוה', אף שליכא וודאי 'קיום מצוה', והבן.
החושב כתב:נראה לי שאומרים את זה בענין סוכה וציצית. שאף כי מצוות צריכות כוונה, אך אם אכל בסוכה ולא כיוון או לבש טלית מצויות ולא כיוון – אין זה שווה למי שאכל חוץ לסוכה או הלך עם טלית בלי ציצית. כי אמנם לא קיים את החיוב, אבל יש כאן מעשה מצוה, ולכן אינו מוגדר כמבטל מצוה.
דברים בסגנון זה מזדמן לשמוע הרבה פעמים. אך אפילו פעם אחת לא שמעתי הסבר הגיוני לקביעה זו.
הקושי הוא כזה. הרי מה זה 'מבטל מצוה'? זהו שאדם חייב במשהו ולא קיים את חיובו. הוא חייב לשבת בסוכה ולכוון לשם מצוה, והוא לא עשה זאת. הרי שלא קיים חיובו. והוא הוא ביטול עשה.
ביליצר כתב:החושב כתב:נראה לי שאומרים את זה בענין סוכה וציצית. שאף כי מצוות צריכות כוונה, אך אם אכל בסוכה ולא כיוון או לבש טלית מצויות ולא כיוון – אין זה שווה למי שאכל חוץ לסוכה או הלך עם טלית בלי ציצית. כי אמנם לא קיים את החיוב, אבל יש כאן מעשה מצוה, ולכן אינו מוגדר כמבטל מצוה.
דברים בסגנון זה מזדמן לשמוע הרבה פעמים. אך אפילו פעם אחת לא שמעתי הסבר הגיוני לקביעה זו.
הקושי הוא כזה. הרי מה זה 'מבטל מצוה'? זהו שאדם חייב במשהו ולא קיים את חיובו. הוא חייב לשבת בסוכה ולכוון לשם מצוה, והוא לא עשה זאת. הרי שלא קיים חיובו. והוא הוא ביטול עשה.
אין חסרון כונה כידוע במצוות אלו כי אין פרשנות אחרת למעשיו מלבד קיום מצוה [יש את הב"ח דלמען ידעו וכו ואכ"מ]
עכ"פ דבריך כתובים במנחת חינוך לעניין מצוה הבאה בעבירה בסוכה דאף דלא קיים מצוה מ"מ לא נחשב כאילו אכל מחוץ לסוכה כי אין פסול בסוכה.
החושב כתב:ביליצר כתב:החושב כתב:נראה לי שאומרים את זה בענין סוכה וציצית. שאף כי מצוות צריכות כוונה, אך אם אכל בסוכה ולא כיוון או לבש טלית מצויות ולא כיוון – אין זה שווה למי שאכל חוץ לסוכה או הלך עם טלית בלי ציצית. כי אמנם לא קיים את החיוב, אבל יש כאן מעשה מצוה, ולכן אינו מוגדר כמבטל מצוה.
דברים בסגנון זה מזדמן לשמוע הרבה פעמים. אך אפילו פעם אחת לא שמעתי הסבר הגיוני לקביעה זו.
הקושי הוא כזה. הרי מה זה 'מבטל מצוה'? זהו שאדם חייב במשהו ולא קיים את חיובו. הוא חייב לשבת בסוכה ולכוון לשם מצוה, והוא לא עשה זאת. הרי שלא קיים חיובו. והוא הוא ביטול עשה.
אין חסרון כונה כידוע במצוות אלו כי אין פרשנות אחרת למעשיו מלבד קיום מצוה [יש את הב"ח דלמען ידעו וכו ואכ"מ]
עכ"פ דבריך כתובים במנחת חינוך לעניין מצוה הבאה בעבירה בסוכה דאף דלא קיים מצוה מ"מ לא נחשב כאילו אכל מחוץ לסוכה כי אין פסול בסוכה.
'כידוע' למי?
אם אדם ישב במקום מסוים וחשב שזה סתם בית, ובאמת זו היתה סוכה. אין חסרון כוונה?
אם אדם כיוון בפירוש שלא לקיים מצוות סוכה או ציצית (וזאת בשביל לא להיכנס לספק ברכה) - אין חסרון כוונה?
ובכלל, גם באופן הרגיל והמצוי, מדוע אין פרשנות אחרת? ערכו שלחן בסוכה, ואז הוא בא ואוכל שם, כי במקום אחר פשוט אין אוכל. הרי לך פרשנות אחרת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 348 אורחים