שומע ומשמיע כתב:מפני שהוא פסק כר' יהודה שמלאכה שאין צריכה לגופה חייב.
שומע ומשמיע כתב:מפני שהוא פסק כר' יהודה שמלאכה שאין צריכה לגופה חייב.
סליחות כתב:שומע ומשמיע כתב:מפני שהוא פסק כר' יהודה שמלאכה שאין צריכה לגופה חייב.
עי' בפי' המשנה שם ותראה שדעתו שזה מותר לכתחילה.
שומע ומשמיע כתב:סליחות כתב:שומע ומשמיע כתב:מפני שהוא פסק כר' יהודה שמלאכה שאין צריכה לגופה חייב.
עי' בפי' המשנה שם ותראה שדעתו שזה מותר לכתחילה.
להדיא רק על חולה שיישן.
סליחות כתב:שומע ומשמיע כתב:סליחות כתב:שומע ומשמיע כתב:מפני שהוא פסק כר' יהודה שמלאכה שאין צריכה לגופה חייב.
עי' בפי' המשנה שם ותראה שדעתו שזה מותר לכתחילה.
להדיא רק על חולה שיישן.
ומה לגבי הראשונים פטור אבל אסור? אם כן, עדיין השאלה במקומה עומדת מדוע השמיט דין זה?
ולעצם העניין אם פטור אבל אסור או מותר לכתחלה בדעת הרמב"ם נחלקו האחרונים. יש אומרים שפטור אבל אסור (ר' לדוגמה חישוקי חמד עמ' תסב) ויש אומרים שמותר לכתחלה (ר' לדוגמה עמק הלכה -א עמ' 209). אבל כמדומני לומר שלא הביא הלכה זאת מפני שפסק כרבי יהודה שמלאכה שאין צריכה לגופה חייב, זה כבר חידוש שלא מצאנו לו חברים.
שומע ומשמיע כתב:סליחות כתב:שומע ומשמיע כתב:סליחות כתב:שומע ומשמיע כתב:מפני שהוא פסק כר' יהודה שמלאכה שאין צריכה לגופה חייב.
עי' בפי' המשנה שם ותראה שדעתו שזה מותר לכתחילה.
להדיא רק על חולה שיישן.
ומה לגבי הראשונים פטור אבל אסור? אם כן, עדיין השאלה במקומה עומדת מדוע השמיט דין זה?
ולעצם העניין אם פטור אבל אסור או מותר לכתחלה בדעת הרמב"ם נחלקו האחרונים. יש אומרים שפטור אבל אסור (ר' לדוגמה חישוקי חמד עמ' תסב) ויש אומרים שמותר לכתחלה (ר' לדוגמה עמק הלכה -א עמ' 209). אבל כמדומני לומר שלא הביא הלכה זאת מפני שפסק כרבי יהודה שמלאכה שאין צריכה לגופה חייב, זה כבר חידוש שלא מצאנו לו חברים.
לא הבנתי מה שייך פה חידוש. הרמב"ם בפירוש המשנה שהפנית אליו כותב בפירוש שהמשנה כר' שמעון, והוא פוסק כר' יהודה.
יש לך אפשרות אחרת מה הרמב"ם יכל לפסוק?
שומע ומשמיע כתב:צודק, סליחה.
שומע ומשמיע כתב:יש שני הסברים בראשונים. או שהרישא היא משום פיקוח נפש, או שזה שתי משניות והראשונה היא כר"ש. כנראה הרמב"ם כפירוש השני.
עזריאל ברגר כתב:שומע ומשמיע כתב:יש שני הסברים בראשונים. או שהרישא היא משום פיקוח נפש, או שזה שתי משניות והראשונה היא כר"ש. כנראה הרמב"ם כפירוש השני.
אז מדוע לא כתב לחייב חטאת?!
שומע ומשמיע כתב:עזריאל ברגר כתב:שומע ומשמיע כתב:יש שני הסברים בראשונים. או שהרישא היא משום פיקוח נפש, או שזה שתי משניות והראשונה היא כר"ש. כנראה הרמב"ם כפירוש השני.
אז מדוע לא כתב לחייב חטאת?!
לכאורה אין זו קושיא, שהרי אין דרכו של הרמב"ם להביא דינים שאינם מפורשים בתלמוד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 612 אורחים