משנה, רמב"ם טוש"ע ופוסקים: התופר שתי תפירות חייב.
תפירה אחת במזיד בשבת בבוקר בשעה 5 ותפירה שנייה במזיד בשעה 2 אחר הצהרים. חייב או פטור? האם צריך שהמלאכה תהיה בבת אחת או בזמן מסוים?
כדכד כתב:מצינו שידיעות מחלקות (ונחלקו אם יש ידיעה לחצי שיעור). לא מצינו דברים אחרים שמחלקים.
סליחות כתב:ערכתי והוספתי מילה אחת (פעמיים): במזיד.
כי המשנה לכאורה מדברת רק על שוגג.
"הכותב שתי אותיות בשתי העלמות אחת שחרית ואחת בין הערבים רבן גמליאל מחייב וחכמים פוטרין". (שבת פי"ב מ"ו. עיי"ש במפרשים).
סליחות כתב:זה נכון, ייש"כ. אבל לא זכיתי להבין את הרמב"ם עד הסוף. האם זה דווקא בכתיבה לפי טעמו "שבזמן שמקרבם נהגין זה עם זה ואינן מחוסרין מעדה לקריבתן". האם את אותו הדבר אפשר לומר גם לגבי תפירות למשל? יש הרבה מלאכות שלכאורה טעם זה אינו שייך.
סליחות כתב:האם חובה שיתקיימו שני החידושים הנ"ל או אפילו בחידוש אחד סגי? (אם אפילו בחידוש אחד סגי, נפק"מ לגבי תופר שיהיה פטור לכאורה).
עזריאל ברגר כתב:סליחות כתב:זה נכון, ייש"כ. אבל לא זכיתי להבין את הרמב"ם עד הסוף. האם זה דווקא בכתיבה לפי טעמו "שבזמן שמקרבם נהגין זה עם זה ואינן מחוסרין מעדה לקריבתן". האם את אותו הדבר אפשר לומר גם לגבי תפירות למשל? יש הרבה מלאכות שלכאורה טעם זה אינו שייך.
יש בהלכה זו ב חידושים (ושניהם מהגמרא):
א. שמלאכות שבת מצטרפות אפילו לזמן מרובה - באותה השבת עצמה, כמובן.
.
כדכד כתב:מצינו שידיעות מחלקות (ונחלקו אם יש ידיעה לחצי שיעור). לא מצינו דברים אחרים שמחלקים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 530 אורחים