היכלי שן כתב:מה ידוע לחו"ר הפורןם שליט"א על המקובל אצל דיינים ומורי הוראה בדבר מי שפוטר מעבודתו בישיבה (אמירת שיעורים, או נו"נ וכדו') באמצע השנה - האם חייב המעביד לשלם לו משכורת עד סוף הזמן (אם זה באמצע החורף, למשל), או עד סוף שנה? והאם יש הבדל בין עובד בישיבה למלמד בחיידר?
אשמח לדעת מקורות מפורטים!
דין זה אינו צריך לפנים, ופשוט דצריך לשלם לו על כל השנה, כמבואר בפשיטות חו"מ של"ג, וצ"ע מה שייך כאן מנהג בתי דינים, ועיין דומה לזה בפ"ת שם סק"י,
אלא דבפועל בעלמא בכה"ג מנכה לו כפועל בטל, אבל במלמדים, כתב הרמ"א סוף של"ד, דכל לומדי תורה, יותר נח להם ללמוד, מלישב בטל, וצ"ע בימינו דור אחרון, אי אמרינן הכי, ועיין ת' רשב"א ח"א סי' אלף קנ"ז, דכבר בזמנו כתב, דצריכים הב"ד לעיין על המלמד אי נח לו לימודו או בטלתו ודוק'.
[ודרך אגב אכתוב דדין תשלום כפועל בטל כתב הט"ז של"ג ס"א ד"ה שאינו דומה דהיינו חצי השכירות בשם קובץ ישן בשם רש"י ור"ח או"ז וכמדומני שהרבה דיינים לא ידעו ממרגניתא זו]