דרבה רמי: כתיב ערירים יהיו, וכתיב ערירים ימותו! הא כיצד? יש לו בנים - קוברן; אין לו בנים - הולך ערירי. ואיצטריך למכתב ערירים יהיו, ואיצטריך למכתב ערירים ימותו; דאי כתב רחמנא ערירים יהיו - ה''א עד חטאי', אבל מחטאי' ואילך לא; כתב רחמנא - ערירים ימותו. ואי כתב רחמנא ערירים ימותו - ה''א מחטאי' ואילך, אבל מעיקרא לא.
כרמי שלי כתב:מה מכריח לומר שישנם עוד?
כרמי שלי כתב:צ"ל "האם ישנם...". מסגנונך הבוטח הי' נראה שידוע לך שיש.
כרמי שלי כתב:הפשטן כתב:כרמי שלי כתב:צ"ל "האם ישנם...". מסגנונך הבוטח הי' נראה שידוע לך שיש.
אם פלוני כותב "חיפשתי שם נפט - אבל לא מצאתי - אז כנראה שאין", לא ניתן לייחס לו סגנון בוטח.
אם פלוני כותב "אני עדין מחפש שם נפט - משום שטרם התייאשתי מלמצוא", לא ניתן לייחס לו סגנון בוטח.
זה שטרם התייאשתי מלמצוא, לא אומר שאני יודע שלבסוף אמצא.
לא שאלתי "האם ישנם", שכן אילו כתבתי כך אז ניתן הי' לחשוב כי - ניתן לצאת ידי תשובה מספיקה - גם על ידי מילה בודדת: "כן" (שכן התשובה "כן" או "לא" מספיקה לכל שאלה שמתחילה ב"האם"). לכן כתבתי שאני "מחפש", כדי לרמוז כי במידה ויתברר שיש כזה דין נוסף אז - לא תספיק לי תשובת "כן" אלא - אני גם רוצה לדעת "מהו" אותו דין נוסף.
נפט זו דוגמא טובה לכך שמחפשים במָקום שיש סיבה לחשוב שהדבר נמצא.
כרמי שלי כתב:הוא אשר שאלתי: מה הביאך לחוש בנדו"ד לקיומם של דינים נוספים?
כרמי שלי כתב:השבתי בשאלה: מהם בעניננו חמישים האחוזים שגרמו לך לחפש?
הפשטן כתב:א. אם נזרוק מטבע, מה הסיכוי שהמטבע יפול על הצד שעליו הימרנו לפני שזרקנו?
ב. האם יש לנו סיבה מיוחדת להמר שהוא יפול דווקא על הצד ההוא?
ג. אילו אמרו לך שאם תחפש שם זהב אז יש סיכוי של חמישים אחוז שתמצא, האם היית מחפש שם?
כרמי שלי כתב:השוואה שלא במקומה.
כרמי שלי כתב:שלא כבמטבע, כאן עוד לא ראיתי כיוון-מחשבה כלשהו המוביל לסיכוי של חמישים אחוז.
הפשטן כתב: . .
כרמי שלי כתב:...
אוצר החכמה כתב:הם דנו כאן בשאלה רצינית.
אדם הלך למדינת הים וידעינן שנולד לו זרע. חמישים אחוז שזה בן וחמישים אחוז שזה בת זה פשוט.
אבל אם אין אנחנו יודעים שנולד לו האם אנחנו יכולים לומר שחמישים אחוז שיש לו זרע וחמישים אחוז שלא כי אין אנחנו יודעים ואלה שתי האפשרויות?
כרמי שלי כתב:חוסר ערובה למציאות = ברירת-מחדל של העדרה.
אוצר החכמה כתב:הם דנו כאן בשאלה רצינית.
אדם הלך למדינת הים וידעינן שנולד לו זרע. חמישים אחוז שזה בן וחמישים אחוז שזה בת זה פשוט.
אבל אם אין אנחנו יודעים שנולד לו האם אנחנו יכולים לומר שחמישים אחוז שיש לו זרע וחמישים אחוז שלא כי אין אנחנו יודעים ואלה שתי האפשרויות?
הפשטן כתב:כרמי שלי כתב:חוסר ערובה למציאות = ברירת-מחדל של העדרה.
או כלך לדרך זו: חוסר ערובה להיעדר = ברירת-מחדל של הימצאות.
כרמי שלי כתב:לדרכך זו: חוסר ערובה לכך שפלוני אינו גנב = החזקתו לכזה כל עוד יוכח אחרת.
כרמי שלי כתב:מציאות היא קביעה חיובית הנוספת על הקיָם, וזו זקוקה לאישוש וערובה. העדר הוא אַיִן, ואינו זקוק להוכחה לקיומו.
כרמי שלי כתב:גם במקום שאין סטטיסטיקה ברירת-המחדל היא ההעדר, שכן כאמור: מציאות היא קביעה חיובית הנוספת על הקיָם, וזו זקוקה לאישוש וערובה. העדר הוא אַיִן, ואינו זקוק להוכחה לקיומו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 137 אורחים