מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'מערב עד ערב' דיום הכיפורים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'מערב עד ערב' דיום הכיפורים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 08, 2019 8:16 am

כתיב בפרשת אמור (ויקרא כג, לב): שַׁבַּ֨ת שַׁבָּת֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם וְעִנִּיתֶ֖ם אֶת־נַפְשֹׁתֵיכֶ֑ם בְּתִשְׁעָ֤ה לַחֹ֙דֶשׁ֙ בָּעֶ֔רֶב מֵעֶ֣רֶב עַד־עֶ֔רֶב תִּשְׁבְּת֖וּ שַׁבַּתְּכֶֽם.


ביאור נחמד בסדר המקרא 'ועניתם... בתשעה לחודש בערב מערב עד ערב'

בספר פרפראות לתורה (להגרנ"צ פרידמן זצ"ל) מטו בשם הגאון רבי אברהם פרנקל (אולי הוא בעל שו"ת דופקי תשובה) לבאר סדר לשון המקרא בהקדם דברי המגן אברהם (סימן תרכד ס"ק ז) על דברי הרמ"א (סעיף ה), ויש מחמירים לעשות שני ימים י"כ, ויש לזה התרה; ואין לנהוג בחומרא זו, משום דיש לחוש שיבא לידי סכנה (אור זרוע), וז"ל, ושמעתי עוד טעם שלא לעשות שני ימים י"כ דכשעושה יום השני י"כ א"כ מאתמול הוי ערב יוה"כ ואסור להתענות וא"כ היאך יתענה והוי סתרי אהדדי לכן אין לנהוג כך.
ולפי דברי המגן אברהם יש לפרש דברי הכתוב דכיון דכתיב 'ועניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב', ודרשו חז"ל (ברכות ח, ב), תנא ליה חייא בר רב מדפתי כתיב ועניתם את נפשתיכם בתשעה לחדש בערב, וכי בתשעה מתענין, והלא בעשרה מתענין. אלא לומר לך כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי, ואסור להתענות בערב יוה"כ, ואינו יכול להתענות בו, לכך 'מערב עד ערב תשבתו שבתכם', שאף בגלויות לא תקנו לעשות שני ימים יום הכיפורים משום ספיקא דיומא, אלא רק 'מערב עד ערב'. ע"כ המובא שם.

ויש להוסיף נופך, בדקדוק לשון המקרא 'תשבתו שבתכם', וה"ל למימרת שבת השבת, ומהי ההדגשה שזה שבת שלכם. אלא שכבר חילקו חז"ל (ביצה יז, א) בין שבת דקביעא וקיימא ליום טוב דישראל מקדשי להו, ובחולין (קא, ב) איתא, אמר אביי שבת קביעא וקיימא, יום הכפורים בי דינא דקא קבעי ליה. הרי שיום הכיפורים, אף דאיקרי שבת [שבת שבתון], הוא בגדר שבתכם שנקבע ע"פ בית דין, וא"כ היה מקום לתקן ב' ימים יום הכיפורים משום ספיקא דיומא, ומ"מ 'מערב עד ערב תשבתו שבתכם' ותו לא.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'מערב עד ערב' דיום הכיפורים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 08, 2019 8:17 am

קושיות מור וקציעה על דברי המג"א

והנה בעיקר דברי המג"א, תמה טובא הגריעב"ץ בספר מור וקציעה שם, וז"ל,
נ"ל שאין ממש בטעם זה, שהרי חכמי התלמוד נהגו בו, ואף על גב. דבקיאינן בקיבועא דירחא, משום דילמא גזרה מלכות שמדא. ודרשה דכל המתענה בתשיעי כו', אינה כדאי לדחות ספק דאורייתא. ותו דהא מעלה עליו כאילו התענה תשיעי ועשירי, א"כ כי מתענה בשניהם פשיטא דשפיר עביד, היכא דלא אפשר, דהיינו כי עבד מספק. מידי דהוי אשמיני ספק שביעי דיתובי יתבינן בסוכה, אף על גב דעבר על בל תוסיף, ואי לאו דקיי"ל מצות אינו עובר עליהן אלא בזמנן הישן בשמיני בסוכה לוקה, הא מיהא איסורא איכא, כי מכוין לשם מצוה וישן בסוכה בודאי שמיני. אפ"ה אתי ספקא דיומא ודחי ליה, כל שכן הכא דודאי הוא דהא עשירי כדין התענה לפום מאי דבקיאין בקביעא דירחא וכל ספקא לקמיה שדינן ליה, א"כ יום ראשון הוא דאורייתא, כמו בכל י"ט. ועיין פסחים דף נ"ד ב.

והנה קושיית היעב"ץ נחלקת לארבעה קושיות,

הא' שחכמי התלמוד נהגו בו, וזו אינה קושיא, שבודאי יש בזה פלוגתא, והמג"א בא לבאר דעת הרמ"א שאין לנהוג בחומרא זו, וכבר הביא בב"י שבירושלמי מבואר כטעם האו"ז משום סכנה, בירושלמי חלה פרק קמא (סוף ה"א) תמן חשין דצומא רבא תרין יומין אמר רב חסדא אתם מכניסין עצמכם בספק סכנה אבוה דשמואל הוה חש על גרמיה וצם תרי יומין ואיפסיק ליה חד מעי ומית, יעו"ש, והמג"א הוסיף בה טעם לשבח.

והב' שהמצוה לאכול בערב יוה"כ דילפינן מקרא דועניתם וגו' בתשעה לחודש בערב, אינו כדאי לדחות ספק דאורייתא.

והג' דלשון הדרשה בגמ' נראה דאדרבה עדיפא להתענות תשיעי ועשירי, ואין שום גריעותא בכך, אלא כל האוכל בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי.

והד' מדברי הגמ' בפסחים נד, ב, וכוונתו להא דאיתא התם, נימא מסייע ליה אין בין תשעה באב ליום הכיפורים אלא שזה ספיקו אסור וזה ספיקו מותר... לקביעא דירחא.
וביארו התוס' וז"ל,
לקביעא דירחא - אין לפרש כגון בני בבל שאין יודעים מתי הוקבע החודש בא"י שהיו צריכים לעשות יוה"כ שני ימים דבהדיא אמר בסוף פ"ק דר"ה (דף כא.) שאין עושין אלא יום אחד, אלא ה"פ ספיקו אסור אם מסתפק אפילו בא"י מתי הוקבע החודש כגון שמהלך במדבר עושה ב' ימים כדין כל ספיקות דאורייתא דאזלינן לחומרא.

הרי מבואר דמשכחת לה חיוב לצום יומיים ביוה"כ משום ספיקא דיומא אם מסתפק אפילו בארץ ישראל ואין ידוע לו מתי הוקבע החודש, וזהו כדין כל ספיקות דאורייתא דאזלינן לחומרא, ואי הטעם שלא מחמירינן בגלויות לנהוג ב' ימים היינו מטעם מצות האכילה בתשיעי, מאי נפק"מ בין יחיד דמספקא ליה מתי הוקבע החודש לבין הציבור של בני בבל שאין יודעים מתי הוקבע החודש בארץ ישראל שאין עושין אלא יום אחד. וכן הקשה בגליון יד אפרים על השו"ע.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'מערב עד ערב' דיום הכיפורים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 08, 2019 8:18 am

עיון בדברי התוס' בפסחים בחילוק בין בני בבל ליחיד המסופק מתי הוקבע החודש

והנה בעיקר ביאור חילוק התוס' בין בני בבל המסופקים לבן אר"י שאין יודע מתי הוקבע החודש, ידועים דברי האחרונים לבאר בהקדם דברי הגמ' בראש השנה (יט, ב), על אלול מפני ראש השנה ועל תשרי מפני תקנת המועדות. כיון דנפקי להו אאלול אתשרי למה להו. וכי תימא דלמא עברוה לאלול והאמר רבי חיננא בר כהנא אמר רב מימות עזרא ואילך לא מצינו אלול מעובר. לא מצינו דלא איצטריך, הא איצטריך מעברינן ליה.

ועכ"פ מבואר שברוב פעמים לא מעברים את אלול וא"כ אין כאן ספק השקול דאורייתא, שיש לסמוך על הרוב שאין מעברין, ולא חיישינן דילמא עברו אלול, ומה שכתבו התוס' שהיחיד בן אר"י המסופק עושה ב' ימים יוהכ"פ מספק, כדין כל ספיקות דאורייתא דאזלינן בהו לחומרא, היינו באופן שנעלם ממנו גם הימים של חודש אלול, אבל אם יודע ימי חודש אלול, בודאי שיסמוך על הרוב, שלא מצינו אלול מעובר, ויעשה רק יום אחד.

אולם באמת זה קצת דוחק בלשון התוס' דמשמע שהספק של הרבים בני בבל וכן הספק של אותו יחיד בן אר"י ספק אחד הוא 'מתי הוקבע החודש', ומנא לן לחלק שהיחיד נבוך ג"כ בימים של חודש אלול, שאין זה משמעות דברי התוס' כלל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'מערב עד ערב' דיום הכיפורים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 08, 2019 8:19 am

דבר חדש בביאור דברי המג"א וישוב הקושיות

ויותר נראה לומר דבר חדש בשיטת המג"א, דהנה מדויק בלשונו שכיון שנאמר בתורה מצות אכילה בערב יוה"כ יש כאן תרתי דסתרי אם יצום יומיים ויתענה גם בתשיעי, הרי דלא נחית עלה מטעם ביטול מצות עשה (או מצוה דרבנן) של אכילה בערב יוה"כ, אלא שיש כאן תרתי דסתרי, ומהו ביאור הדברים, מה סתירה יש בתענית בערב יוה"כ לתענית יוה"כ, בפרט שהרי הוא מתענה לצאת מידי ספק דאורייתא.

וע"כ צ"ל דסבר המג"א שתקנת יו"ט שני אין זה ניהוג חומרא לצאת מידי ספק דאורייתא, ויכול להיות כמה טעמים לזה, או מצד שכיום אנו בקיאים בעיבורא דירחא או משום טעמים אחרים, אלא זו תקנה של יו"ט כפול שתקנו משום ספיקא דיומא, אבל גדר התקנה מדרבנן הוא שינהגו ב' ימים את היום טוב, ולא בתורת ספק אלא בתורת ודאי. (ובאמת הדברים ארוכים בזה בגדר תקנת יום טוב שני, וכבר נחלקו בגמ' אי הוי קדושה אחת או ב' קדושות, ואי קדושה אחת בודאי שזה הגדר, אבל אי ב' קדושות, נראה ג"כ שהגדר הוא שינהגו ב' ימים בתורת ודאי, אלא שזה נתקן בב' דרגות של חומרא ולא כקדושה אריכתא, ועיין).

ואמנם זהו בכל ימים דעלמא, אבל ביוה"כ, המצות אכילה בערב יוה"כ דגלי לן לישנא דקרא דהיינו עינוי דתשיעי מגלה לן שהקיום של תענית וצום דיוה"כ לא יתכן יותר מאשר 'מערב עד ערב', וכל המוסיף גורע, דאדרבה, קיום עינוי דתשיעי הוא באכילה ולא בתענית, והתענית היינו רק מעל"ע אחד ולא יותר, ולכן הוי תרתי דסתרי לצום יומיים ולנהוג יוה"כ ב' ימים.
איברא שאני היכא שהיחיד מסופק מתי הוקבע החודש שהוא בא לנהוג יום אחד של יוה"כ ולא שנים, אין כאן תרתי דסתרי, כי לא בא לנהוג יומיים יוה"כ אלא את היוה"כ האמיתי שמבין ב' הימים, כן נראה לבאר אל נכון דברי התוס'.

ובזה מיושבים היטב דברי המג"א הנ"ל מכל ג' הקושיות.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: 'מערב עד ערב' דיום הכיפורים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' מאי 08, 2019 6:26 pm

ידועים לכל הלומדים דבריו המחודשים של הבנין ציון שמדייק מלשון הכתוב "מערב ועד ערב" דקיום מצות תענית ביוהכ"פ הוא רק מי שצם מעת לעת, מערב ועד ערב, והוא דן בדבריו דמי שלא צם או שאינו יכול לצום כל היום מעת לעת, יתכן שיהיה פטור מלצום. א חידוש ידוע בעולם התורה!!!

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'מערב עד ערב' דיום הכיפורים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מאי 08, 2019 7:09 pm

הא לחמא עניא כתב:ידועים לכל הלומדים דבריו המחודשים של הבנין ציון שמדייק מלשון הכתוב "מערב ועד ערב" דקיום מצות תענית ביוהכ"פ הוא רק מי שצם מעת לעת, מערב ועד ערב, והוא דן בדבריו דמי שלא צם או שאינו יכול לצום כל היום מעת לעת, יתכן שיהיה פטור מלצום. א חידוש ידוע בעולם התורה!!!

כן מבאר רבינו הצפנת פענח לפי דרכו, שיום הכפורים הוא עצם אחד בלתי מתחלק, "ואם קטן נתגדל באמצע יום הכפורים אין צריך מן התורה להתענות". יעויין מפענח צפונות פרק ג סימן י שליקט את דבריו בזה.

חרסון
הודעות: 1194
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: 'מערב עד ערב' דיום הכיפורים

הודעהעל ידי חרסון » ה' מאי 09, 2019 1:24 am

מישהו צריך פעם ללקט את כל החידושים שהרוגצ'ובר מחדש לפי דרכו המחשבתית וגדולים אחרים הגיעו אליהם מכח ראיות ודיוקים. יש לא מעט כאלה, ואין לך ראיה גדולה מזו לאמיתת התורה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים