מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'כי מה שאפשר למעט בלשון הרע צריכים למעט'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'כי מה שאפשר למעט בלשון הרע צריכים למעט'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מאי 05, 2019 10:12 pm

בספרי הליקוטים מתורת הגר"א (חומשי הגר"א; פנינים משולחן הגר"א) מובא עה"פ (ויקרא יט, ט) לא תלך רכיל בעמך, שמועה נאה בשם רבינו הגר"א שמקורה בספר כרם הצבי (להגרצ"ה פרבר מלונדון), על מה שמצינו בהפטרת 'מחר חודש' גבי יהונתן ודוד (שמואל א כ, לה-לו) וַיְהִ֣י בַבֹּ֔קֶר וַיֵּצֵ֧א יְהוֹנָתָ֛ן הַשָּׂדֶ֖ה לְמוֹעֵ֣ד דָּוִ֑ד וְנַ֥עַר קָטֹ֖ן עִמּֽוֹ: וַיֹּ֣אמֶר לְנַעֲר֔וֹ רֻ֗ץ מְצָ֥א נָא֙ אֶת־הַ֣חִצִּ֔ים אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י מוֹרֶ֑ה הַנַּ֣עַר רָ֔ץ וְהֽוּא יָרָ֥ה הַחֵ֖צִי לְהַעֲבִרֽוֹ.

ולכאורה מאחר שביקש יהונתן להודיע לדוד כי שאול מבקש להורגו, מדוע נזקק לסימני החיצים לרמז על כך, ולא אמר לו בפירוש כי חייו בסכנה, הרי משום כך לא היה בזה משום לא תלך רכיל. אמר הגר"א, כי מה שאפשר למעט בלשון הרע צריכים למעט, להקטין האיסור גם במקום שמותר, ואם אפשר ע"י רמז טפי עדיף.

והנה בעיקר השמועה יש להתבונן בכוונת רבינו הגר"א, דלכאורה בגוונא דיונתן ודוד יש כאן חידוש גדול יותר, שכאשר ההיתר לדבר לשה"ר הוא משום שהוא נצרך לתועלת, אזי יש לדון שעד כמה שניתן שלא לדבר לשה"ר אלא רק לרמוז, שוב לא הותר הלשה"ר, והיינו ש'לתועלת' זה לא היתר גורף לדבר לשה"ר, אלא רק כפי התועלת, וזה חידוש הגיוני שההיתר הוא רק כפי התועלת, ולכאורה זה גם בכלל החידוש שענין רמז של לשה"ר זה לא בחומר של דיבור של לשה"ר כלפי ההיתר.

[ועי' בח"ח כלל ג ס"ק ה בבאר מים חיים בהערה לענין לשון הרע ברמז אי היינו רק בכלל אבק לשון הרע, וזו שיטת הרמב"ם, או שהוא איסור תורה כדעת שאר הראשונים, ולפי הרמב"ם מילתא דפשיטא הוא שלא הותר לעבור על לשה"ר גמור במקום שהתועלת תושג ע|"י אבק לשה"ר גרידא, ורבותא טפי אי יש לזה ג"כ דין לשה"ר גמור, דמ"מ כאשר אומר בהדיא חמור טפי].

אולם בגוונא דיונתן ודוד הרי היה כאן היתר של פיקו"נ, וזה כבר סוג אחר של היתר, וגם בזה ביאר הגר"א שצריכים למעט בלשה"ר כל מה שאפשר, להקטין האיסור גם במקום שמותר. ודוק.

ברם, בעצם הראיה יש לדון שיתכן לפרש כמה טעמים מרווחים לכך שיונתן פעל בדרך זו ולא אמר להדיא. בדברי המפרשים הקדמונים (ראה רד"ק ורבינו ישעיה שם) מבואר שעשו כן מפני שחששו שיהיו שם אנשים שישמעו ויבינו, ומפני הסכנה משאול רימז יונתן ועשה הסימן ולא אמר להדיא.

ועל דרך זה ניתן לומר שנראה מסתבר בהלכות לשה"ר שאין היתר לדבר לשה"ר במקום היתר גם לאנשים אחרים שאין שום תועלת משמיעתם, ואינו רבותא כ"כ כמו שצריך להקטין האיסור מדיבור לרמיזה.

ועוד יש להעיר, דהתם מלבד איסור לשה"ר ישנה מצות כיבוד אב המוטלת על יונתן, ובודאי מכבוד אביו הוא שלא לפרש להדיא אלא רק לרמז, וכעין שמצינו בקידושין (לב, א) שאם רואה אביו עובר על דברי תורה אל יאמר לו אבא עברת על דברי תורה אלא אומר לו אבא כך כתוב בתורה, ולכאורה גם כלפי אחרים כן הוא כאשר מדבר על אביו.

עוד יש להעיר ממה שכתב בספר קדושת לוי (ליקוטים) על קושיא זו, וז"ל,
למה עשה יהונתן עם דוד הסימן עם החיצים, הלא באמת לסוף ראה בעצמו יהונתן את דוד (ש"א פרק כ), היה לו לומר תשובה בעל פה. ויבואר על פי דאמרינן בגמרא דפסחים (ג, ב) אהדריה קרע לאחוריה משום מוציא דבה כו'. ונמצא יהונתן היה ירא שמא יצטרך לומר לדוד בשורה רעה, 'ומוציא דבה' כו', ולכך עשה הסימן כדי שלא יוציא דבר תקלה מפיו.

וגם יש לדון שזה מגדיל ומרבה השנאה אם אומר לו להדיא בפיו שרוצה להורגו.

(חלק מן הדברים עורר הגאון רבי אליהו דיסקין שליט"א).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17379
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'כי מה שאפשר למעט בלשון הרע צריכים למעט'

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 05, 2019 10:27 pm

זה באמת לא מובן מכמה פנים.
ראשית על סיבת הרמז זה פשוט מהפסוקים עצמם שהעניין היה שאפילו הנער לא ידע כמו שמבואר בפסוק בפירוש ויהונתן חשש לפגוש את דוד ואמר לו שהרמז די לו כדי שילך. ורק אחר שראה שהוא יכול לשלוח את הנער ואין אחרים שיראו בפגישתם נפגשו. כל זה הוא ממש מה שכתוב.
ולעצם הדין זה גם לא מובן כי הרי דברו קודם וקבעו את משמעות הרמז. לי נראה מוזר לומר שאם אדם יאמר לחבירו אם ארים את ידי תדע שפלוני גנב ואח"כ הרים את ידו שיהיה קל יותר משיאמר פלוני גנב.
ואינו דומה לרמיזה בעלמא שהיא פחות מבוררת כמו בבר חובצא עם החביצא המובא בח"ח שאין זה מחוייב שהשומע יידע ויתפוס את הרמז וממילא היה מקום לומר שהוא יותר קל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11810
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'כי מה שאפשר למעט בלשון הרע צריכים למעט'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 09, 2019 2:50 pm

אוצר החכמה כתב:ולעצם הדין זה גם לא מובן כי הרי דברו קודם וקבעו את משמעות הרמז. לי נראה מוזר לומר שאם אדם יאמר לחבירו אם ארים את ידי תדע שפלוני גנב ואח"כ הרים את ידו שיהיה קל יותר משיאמר פלוני גנב.

אפשר שאין הכוונה להקל המעשה מצד האיסור, אלא מצד הגנאי. וכה"ג מצאנו במוציא דבה שעדיף לנהוג כן ברמז מאשר להדיא, גם כאשר הוא רמז מוסכם וידוע, כשפיכת המים בבתים הסמוכים עש"ך שלט,ה.

חרסון
הודעות: 1194
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: 'כי מה שאפשר למעט בלשון הרע צריכים למעט'

הודעהעל ידי חרסון » ה' מאי 09, 2019 3:00 pm

מה שנכון נכון כתב:
אוצר החכמה כתב:ולעצם הדין זה גם לא מובן כי הרי דברו קודם וקבעו את משמעות הרמז. לי נראה מוזר לומר שאם אדם יאמר לחבירו אם ארים את ידי תדע שפלוני גנב ואח"כ הרים את ידו שיהיה קל יותר משיאמר פלוני גנב.

אפשר שאין הכוונה להקל המעשה מצד האיסור, אלא מצד הגנאי. וכה"ג מצאנו במוציא דבה שעדיף לנהוג כן ברמז מאשר להדיא, גם כאשר הוא רמז מוסכם וידוע, כשפיכת המים בבתים הסמוכים עש"ך שלט,ה.


ויומתק לפמ"ש בספרים () שכשמוציא דיבור רע בפיו מגדיל חלק הרע שבנפשו. ולכאורה ברמז ליכא להאי חסרון.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים