.
ידידיה כתב:הרב אורח.
לדבריך המנחת כהן טעה במציאות שבא"י, ולכן אינו צודק.
ובאמת (לדבריך), ג' כוכבים לא מספיקים להחשיב לילה, אלא שיעור ד' מילין דהיינו 72 דק' הוא הזמן הנכון בארץ ישראל ובשום אופן לא לפני כן.
לפי זה אנו נקבע שמצב החושך בא"י לאחר 72 דק', הוא מצב החושך הראוי כדי להחשיב לילה. (אולי כמו המתרצים שצריך ג' כוכבים במערב השמיים).
הרי כבר נכתב כאן שוב ושוב, שבאירופה מצב זה מתרחש לאחר 120 דק' ויותר, דהיינו זמן "מעלות שוות" - מצב ריחוק השמש במעלות, בדומה לריחוקה מא"י לאחר 72 דק'.
המ"ב סמך על המנחת כהן, ולכן לא המתין ל"מעלות שוות".
האם אתה אומר שהמ"ב וכל העם שנהגו כמותו טעו, וחיללו שבת ממה נפשך, או בכניסתה לפי הגאונים, או ביציאתה לפי ר"ת?
האם אתה מכיר קהילה כל שהיא שלא סומכים על המ"ב הנ"ל והמנחת כהן וכן ממתינים לפי ר"ת ל"מעלות שוות"?
הרב אורח.
לדבריך המנחת כהן טעה במציאות שבא"י, ולכן אינו צודק.
ובאמת (לדבריך), ג' כוכבים לא מספיקים להחשיב לילה, אלא שיעור ד' מילין דהיינו 72 דק' הוא הזמן הנכון בארץ ישראל ובשום אופן לא לפני כן.
לפי זה אנו נקבע שמצב החושך בא"י לאחר 72 דק', הוא מצב החושך הראוי כדי להחשיב לילה. (אולי כמו המתרצים שצריך ג' כוכבים במערב השמיים).
הרי כבר נכתב כאן שוב ושוב, שבאירופה מצב זה מתרחש לאחר 120 דק' ויותר, דהיינו זמן "מעלות שוות" - מצב ריחוק השמש במעלות, בדומה לריחוקה מא"י לאחר 72 דק'.
המ"ב סמך על המנחת כהן, ולכן לא המתין ל"מעלות שוות".
האם אתה אומר שהמ"ב וכל העם שנהגו כמותו טעו, וחיללו שבת ממה נפשך, או בכניסתה לפי הגאונים, או ביציאתה לפי ר"ת?
האם אתה מכיר קהילה כל שהיא שלא סומכים על המ"ב הנ"ל והמנחת כהן וכן ממתינים לפי ר"ת ל"מעלות שוות"?
אני אומר שהמשנה ברורה לא התכוון כמוך לעקור את רבינו תם ממשמעותו ולשים בפיו דברים שלא עלו על דעתו.
גם המנחת כהן לא העלה על דעתו שהדבר הזה שנקרא ד' מילין מיועד ליום המעונן בלבד (למה ד' מילין ולא ג' מילין או פחות).
דבריו של המנחת כהן הם ברורים והעתקתי לך אותם כלשונם. ואין ספק בדברים, המנחת כהן סבר ששיטת ר"ת תלויה בשעות זמניות, ובהחלט יתכן שיהיו ג' כוכבים לפני ד' מילין, אבל לא בארץ ישראל, עכ"פ לא בקיץ ולא בימי ניסן ותשרי. המ"ב שהביא את דבריו סובר אף הוא כמוהו, ואין בכך ספק.
אני לא מתיימר להשיב על הקשיים שבשיטת ר"ת. אחד הקשיים הגדולים ביותר הוא הנושא של ג' כוכבים. המנחת כהן ניסה להתמודד עם הקושיא הזו כפי דרכו, אך תירוצו אינו עולה יפה בארץ ישראל, אם כי עיקר דבריו נכונים גם בארץ ישראל, והיינו בחורף לפי שעות זמניות.
מי שנהג כמו רבינו תם בחו"ל לא חילל שבת גם אם הוא נהג כמו המשנה ברורה על פי המנחת כהן. השאלה היא רק למה כפי שהקשה הרב ידידיה, ואכן הדברים טעונים הסבר. איך שיהיה בארץ ישראל ברור שלפי שיטת ר"ת חייבים לחכות 72 דקות לפחות. אם אין אתה אומר כן, עקרת מן השורש את שיטת ר"ת.
לסיכום: השאלה שהציג בפנינו הרב ידידיה משברת גגות ומפרקת הרים. הגר"א הקשה אותה ונטה בגללה משיטת ר"ת, כידוע. קיימים יישובים שונים לשאלה זו, אחת מהן היא בתשובות והנהגות לר"מ שטרנבוך שליט"א המבאר דרך מחודשת בגדר החושך הגורם ליום להיהפך ללילה. בכל מקרה, אין בכח קושיא זו כדי לשנות דברים ברורים בעיקר שיטתו של רבינו תם. נראה שזו גם היתה דעתו של המנחת כהן ובעקבותיו הביאור הלכה, אלא אם נמצא דברים מפורשים בספר מנחת כהן, המתאימים להסברו של הרב ידידיה.