מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע פשט האר"י הוא שהצמצום לא כפשוטו (לפי בעל התניא)

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יוסף פ
הודעות: 92
הצטרף: ו' יוני 26, 2015 9:08 am

מדוע פשט האר"י הוא שהצמצום לא כפשוטו (לפי בעל התניא)

הודעהעל ידי יוסף פ » ב' יוני 17, 2019 4:08 pm

מצורף קובץ כאן
קבצים מצורפים
צמצום לא כפשוטטו פשט הארי.docx
(30.75 KiB) הורד 168 פעמים

יוסף פ
הודעות: 92
הצטרף: ו' יוני 26, 2015 9:08 am

Re: מדוע פשט האר"י הוא שהצמצום לא כפשוטו (לפי בעל התניא)

הודעהעל ידי יוסף פ » ב' יוני 17, 2019 9:01 pm

רק לחדד איזה נקודה מתוך המאמר:

התורה מתארת את הקב"ה במשל נפשי, כלומר היא מייחסת לו תארים ותכונות נפשיות.
המקובלים מתארים את הקב"ה במשל גשמי של אור.
אדמו"ר הזקן מסביר שטעם שהמקובלים תיארו את הקב"ה במשל גשמי ולא השתמשו במשל של התורה הוא משום שכשמתארים את הקב"ה במשל נפשי אנחנו עלולים לחשוב שהתורה דיברה על הנפש כפי שהיא בתוך הגוף, בעוד באמת הנפש מורכבת משני המצבים יחד. יש בנפש חלק שבו היא מתלבשת בגוף, ויש בה חלק נוסף, שהוא העיקר, שלא מתלבש בתוך הגוף (כמבואר באריכות במאמר). ובגלל שני החלקים האלו של הנפש, ה' משתמש בה כמשל. אך על מנת שלא נחשוב שהמשל הנפשי מדבר רק על הנפש לאחר בואה לגוף, הביאו חכמי האמת משל נוסף, משל האור, על מנת להסביר את המשל הנפשי שבו דיברה התורה כלשון בני אדם (כמבואר באריכות במאמר היתרון שיש במשל הגשמי של האור על פני המשל של הנפש). וא"כ כשהמקובלים אומרים אור הרי זה משל גשמי למשל נפשי לקב"ה כמבואר במאמר.

יוסף פ
הודעות: 92
הצטרף: ו' יוני 26, 2015 9:08 am

Re: מדוע פשט האר"י הוא שהצמצום לא כפשוטו (לפי בעל התניא)

הודעהעל ידי יוסף פ » ג' יוני 18, 2019 5:41 am

בסוף המאמר היו כמה קטעים שלא כתבתי בצורה מספיק ברורה. מצורף כאן המהדורה החדשה של המאמר.
כמובן שאשמח לדון על הדברים
קבצים מצורפים
צמצום לא כפשוטטו פשט הארי.docx
(30.75 KiB) הורד 141 פעמים

יוסף פ
הודעות: 92
הצטרף: ו' יוני 26, 2015 9:08 am

Re: מדוע פשט האר"י הוא שהצמצום לא כפשוטו (לפי בעל התניא)

הודעהעל ידי יוסף פ » ה' יוני 20, 2019 7:10 pm

"האי דשתיק משום דלא מודי ךיה" או "משום דלא חש ליה"?...

לתועלת המעיינים אביא כאן מעין סיכום לנאמר במאמר (הוספתי אותו אצלי בגוף המאמר):

סיכום
באופן פשוט, כשקוראים את האר"י בלי אדמו"ר הזקן, מבינים שהמשל שהוא מביא על הצמצום הוא רק משל גשמי וכשהוא אומר "מקום" מובן שהוא מתכוון למקום גשמי. אם מדובר על צמצום האור ממקום גשמי ממילא הפשט הוא שהיה צמצום כפשוטו, בהתחלה היה אור בתוך המקום ועכשיו אין אור בתוך המקום (אא"כ רוצים לדחוק ולעשות אוקימתא שאין הכוונה לצמצום ממש אלא רק מבחינה מסויימת).
אך אדמוה"ז העמיק ודייק והראה לנו בדברי האר"י שהמשל של האר"י הוא משל גשמי למשל נפשי, וממילא כשהאר"י אומר "מקום" הכוונה למקום נפשי. ההבדל בין מקום גשמי למקום נפשי הוא שמקום גשמי הוא נושא את הכל, ומקום נפשי הוא אמנם נושא בתוכו דברים אך הוא בעצמו חלק מהנפש הנושאת אותו. א"כ כשהאר"י אומר שהקב"ה צמצם אורו מהמקום, אין הכוונה כפשוטו שהקב"ה עזב את העולם, משום שבמשל בסופו של דבר הכל נשאר בתוך הנפש ואין מקום שבו היא לא מופיעה, שהרי הנפש מתבטאת גם על ידי הגילויים שלה וגם על ידי ההסתרה של הגילויים שלה. וכך גם בנמשל כאשר הקב"ה מצמצם את עצמו ונותן 'מקום בלב' לעולם, אין זה אומר שהוא לא נמצא גם ב'מקום' הזה.


אגב המאמר נכתב עפ"י הסברו של מו"ר הרב איציק שפירא שליט"א


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 349 אורחים