מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי גל גל » ש' יוני 15, 2019 9:54 pm

בס''ד

שלח: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

פתיחה

בפרשת השבוע, מספרים המרגלים לעם ישראל מדוע אין להם סיכוי לכבוש את ארץ ישראל, דבר שהוביל לבכייה של העם כל הלילה. הגמרא במסכת תענית (כט ע''א) כותבת, שהלילה שבו בכו בני ישראל במדבר, הוא ליל ט' באב, ובעקבות כך שבני ישראל בכו לחינם, הקב''ה קבע שבלילה הזה תהיה בכיה לדורות, לילה שבו יחרבו שני בתי המקדש בעתיד:

''כתיב ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא. אמר רבה אמר רבי יוחנן: אותה לילה תשעה באב היה. אמר להם הקדוש ברוך הוא: אתם בכיתם בכיה של חנם - ואני קובע לכם בכייה לדורות.''

בעקבות כך נעסוק השבוע בשאלה, האם כאשר רואים את מקום בית המקדש והכותל חרבים צריך לקרוע, ואם כן, כיצד יש לקרוע.

1. קריעה על החורבן

הגמרא במסכת מועד קטן (כו ע''א) עוסקת בדיני קריעה על מת, ומונה מספר קרעים אותם לא מאחים לעולם. כלומר, במידה ונפטר לאדם אח, אז הוא קורע את בגדו, ולאחר השבעה הוא יכול לתפור את הקרע. לעומת זאת, במידה ונפטרו לו אבא או אמא, אז הוא לא מאחה לעולם. כמו כן, במידה ואדם רואה את בית המקדש, ירושלים (שבין החומות) או הערים שהיו בממלכת יהודה (חברון, יריחו וכו') חרבות, הוא צריך לקרוע את בגדיו ולא לאחות לעולם.

כפי שכותבת הגמרא, המקור לחובת הקריעה הם פסוקים בספר ירמיהו שמספרים, שלאחר הירצחו של גדליה בן אחיקם, עלו אנשים מאזור אפרים ושכם לבית המקדש להביא ביכורים. הם עדיין לא ידעו שערי יהודה נחרבו, וכאשר הם ראו אותם חרבות, הם קרעו את בגדיהם. הגמרא מוסיפה, שכאשר קורעים את הבגד צריך להגיד פסוק מיוחד:

''ערי יהודה מנלן (=מניין)? דכתיב ויבאו אנשים משכם משילו ומשומרון מגולחי זקן וקרועי בגדים ומתגודדים להביא בית ה'. אמר רבי חלבו: הרואה ערי יהודה בחורבנן אומר: 'ערי קודשך וכו', וקורע. ירושלים בחורבנה אומר: 'ציון מדבר וכו', וקורע. בית המקדש בחורבנו אומר 'בית קדשנו ותפארתנו וכו', וקורע. קורע על מקדש ומוסיף על ירושלים.''

הגמרא לא אומרת מה מטרת הקריעה על החורבן, אבל נאמרו במפרשים מספר הסברים (חלק מההסברים נלקחו מעניינים אחרים), וכפי שנראה בהמשך, יש גם השלכות לטעם הקריעה:

א.. הגמרא במועד קטן (יד ע''ב) כותבת, שקורעים לקטן שנפטרו הוריו, כדי לעורר צער, ייתכן שקורעים על הערים החרבות כדי לעורר צער. ב. הרדב''ז (ב, תרמו) כתב, שהראיה של החורבן גורמת לצער, והקריעה היא ביטוי לצער. כלומר, בניגוד לנימוק הראשון שסובר, שהקריעה היא יוזמת את הצער, הנימוק השני טוען, שזה רק ביטוי לעובדה שהאדם שרואה את המקום חרב מצטער.

ערי יהודה

מובן מאוד, למה קורעים על בית המקדש וירושלים, שניהם מהווים את המרכז הרוחני והשלטוני, וחורבן שלהם מסמל את חורבנם של עם ישראל. לא ברור לעומת זאת, למה הגמרא אומרת (וכך נפסק בשולחן ערוך) שקורעים דווקא על ערי יהודה, ואם זה בגלל שרואים את הארץ חרבה, אז גם היה מקום לקרוע על כל עיר חרבה שרואים בארץ ישראל ולא דווקא עליהם!

א. הב''ח (תקסא) כתב, שבאמת אין עניין מיוחד לקרוע דווקא על ערי יהודה, ויש מקום לקרוע על כל הערים החרבות בארץ בשווה. הסיבה שבכל זאת קורעים דווקא עליהם היא, שהפסוקים בירמיהו שמהם למדים את חובת הקריעה עוסקים בערי יהודה, אז נקבע שצריך לקרוע על ערי יהודה, אבל אין בהם שום דבר מיוחד.

ב. הלבוש (שם) כתב, שקורעים על ערי יהודה דווקא ''שהם קרובים לירושלים''. כלומר, בגלל שירושלים שוכנת בין ערי יהודה, אז גם הם מקבלים מקדושתה ומעמדה, ובלשון היד רמ''ה: ''מאחר דהוי בית מקדש בגוה (בתוכה)''. בדומה לכך כתב פאת השולחן (ג, א) אם כי בהתייחסות לצד הגשמי, שבזכות ירושלים ערי יהודה היוו מרכז שלטוני חשוב, לכן במידה והם נחרבו יש לבצע קריעה.

ג.שיטה שלישית סוברת, שבאמת לא קורעים דווקא על ערי יהודה החרבות, אלא גם על שאר ערים שחרבו בארץ, וכך פסקו להלכה הטור (שם) והמהרש''א (מועד קטן כו ע''א). אם כן, מדוע הגמרא כתבה ערי יהודה? במור וקציעה (הגהות שם) הסביר, שהתנא ששנה את הברייתא בגמרא היה מעולי בבל, שרובם היו משבט בנימין ויהודה, לכן כל עיר שהם התיישבו בה בארץ ישראל הם קראו לה על שם אזור יהודה (ועיין במהרש''א שם), ובלשונו:

''ולדידי חזי (= ולי נראה) דערי יהודה וערי ישראל חד מילתא להך ענינא (אותו דבר לעניין זה), ומשום דתנא בבית שני היה שנתיישבו עולי הגולה שמיהודה ובנימין גם בערי שאר שבטים שבארץ ישראל, משום כך הכל אחד. והא ודאי לא מסתבר שהרואה שילה שנקראת מנוחה, שלא יקרע, וכן שכם, שהיה שם ביתו של יעקב אבינו עליו השלום ויהושע בן נון.''

חורבן
א. כפי שמציינת הגמרא, רק מי שרואה ערי יהודה בחורבנם מברך, מה הכוונה בחורבנם? הבית יוסף (תקסא) מעלה שתי אפשרויות, דוחה את הראשונה ומקבל את השנייה.
אפשרות ראשונה: חורבן תלוי בשאלה, האם יש יהודים שיושבים במקום. במידה ויהודים יושבים במקום, אז גם אם הגויים אוחזים בשלטון, עדיין יש לקרוע. תירוץ זה קשה, שהרי הפסוק שממנו למדים שיש לקרוע הוא מירמיהו, ושם הם ראו את העיר חרבה מרחוק, והם לא היו יכולים לדעת אם עדיין יש יהודים שמתגוררים במקום. אכן הבית יוסף דוחה תירוץ זה.

אפשרות שנייה: הכל תלוי בשלטון. במידה והשלטון הוא בידי היהודים, אז אין לקרוע גם אם אין יהודים שמתגוררים במקום. לעומת זאת אם הגויים שולטים במקום, אז יש לקרוע גם אם יש יישוב יהודי: ''דכל שהן בידי גויים, אף על פי שיש בהן ישוב בחורבנן מיקרי (= נקראים), וכן עיקר''.

ב. נחלקו הפוסקים מה דינם של הבית המקדש וירושלים, האם השליטה בו נחשבת כבניין, או שיש לו הגדרות מיוחדות:

לעניין בית המקדש: בבית מרדכי (או''ח לג) טען שהדינים שווים, ובמידה ויש שלטון יהודי בהר הבית לא צריך לקרוע. אמנם דעת רוב הפוסקים לא כך, והם מחלקים בין הדינים. לשיטתם כל עוד בית המקדש חרב מבחינה רוחנית, אז גם אם יש שם שלטון יהודי צריך לקרוע. כך פסק הרב הדאיה (ישכיל עבדי או''ח כה, ד), הרב שפירא (פניני הלכה העם והארץ עמ' 198) והרב אויערבך (שם בשם הרב נבנצל).

לעניין ירושלים (שבין החומות): הגרש''ז אויערבך כתב (מנחת שלמה סי' עג), שהקריעה על ירושלים תלויה בשליטה הרוחנית עליה (כמו בית המקדש), ולכן בזמן הזה שעדיין יש בירושלים כנסיות ומסגדים ואי אפשר לעקור אותם, ירושלים נקראת חרבה ויש לקרוע עליה, וכן נראה מדבריו של הרב וואזנר (שבט הלוי ז, עח).

סיוע לדבריו אפשר להביא מדברי היד רמ''ה שראינו לעיל שכתב, שקורעים על ערי יהודה בגלל המקדש שבתוכם, ומשמע שהסיבה היא רוחנית, ובלשונו של הגרש''ז:

''חושבני, דכל זמן שרואים עדיין בעיר הקדש והמקדש כנסיות של נכרים וגם קברי עכו"ם, ואין אנו יכולים למעקר פולחנא נוכראה (= את פולחן הנכרים), עדיין היא בחרבנה, ועתה עינינו נשואות לשמים לראותה מהרה בפולחנא דשמיא''

יש חלקו על דבריהם וסברו, שהקריעה על ירושלים תלויה בשאלה אם עם ישראל שולט עליה, ורק בית המקדש התייחד בכך שהיחס אליו הוא רוחני, ולכן אין לקרוע. כך פסקו האגרות משה (ד, ע), הרב הדאיה (ישכיל עבדי או''ח ח, כח), והילקוט יוסף (או''ח תקסא)

2. הקריעה בזמנינו

כפי שכבר העיר הרדב''ז (ב, תרמו) לפני חמש מאות שנה, רבים לא נוהגים לקרוע כאשר הם רואים את המקומות החרבים, האם יש להם על מה לסמוך? כאשר מדובר בערים בשלטון יהודי, אז בוודאי שאין צורך לקרוע, שהרי כפי שראינו בבית יוסף הם לא נחשבות חרבות, אבל עדיין על בית המקדש וערי יהודה שבשלטון הערבים צריך לקרוע, אז למה לא קורעים?

א. הרב משה פיינשטיין (ה, לז) טען, שבאמת המנהג לא לקרוע יסודו בטעות, וצריך לקרוע גם בזמן הזה. בכל זאת הוא מציע למי שחס על בגדיו מספר אפשרויות, כדי להיפטר מחובת הקריעה:

1. כפי שפסק השולחן ערוך (תקסא, ה), במידה ואדם רואה את המקומות החרבים בתדירות גבוהה משלושים יום, לא צריך לקרוע כל פעם מחדש. 2. אפשר להשאיל בגד מחבר, בצורה כזאת אסור לקרוע את הבגד, מכיוון שהוא לא שייך ללובש. 3. בשבתות, ימים טובים וחול המועד שנחשבים ימים שמחים לא מבצעים קריעה, אדם שרוצה להיפטר מקריעה יכול לבוא במועדים הללו.

ב. כפי שראינו לעיל בדברי הרדב''ז, אחת מהסיבות להסביר את הקריעה היא, שיש עוגמת נפש על החורבן. בעקבות כך טען המשנה הלכות (ו, קי), שאריכות הגלות גרמה לכך שכבר לא מצטערים על החרבן, ואם אנשים יקרעו הם יצטערו על הבגד שנקרע יותר מהחרבן, לכן במצב כזה אין טעם לקרוע וכך כתב הגרש''ז אויערבך (הליכות שלמה תפילה כג, הערה 116), ובלשונו של המשנה הלכות:

''ועלה בדעתי ללמד זכות קצת שלא זהירים העולם, דהרדב"ז כתב שם דטעמא דקריעה הוי משום עגמת נפש... ובעוונות הרבים אריכות הגלות גרמה שכבר הורגלו יום יום, ואפילו רואים ירושלים ומקום המקדש לא מתרגשים יותר ואין להם עגמת נפש, ואם כן למה יקרעו?! ואדרבה, אם יקרעו הבגד יש להם עגמת נפש על הבגד שנקרע ולא על המקדש וירושלים''.

כיוון אחר לומר, שלא בגלל הגלות לא מתרגשים על חורבן, אלא אדרבה, בגלל שמבחינה חומרית המצב טוב, וגם אין מנהיג או גזרות שמונעות מלקיים מצוות ולחיות בנחת, אז לא מספיק מרגישים שחסר שלטון רוחני אמיתי, ואין צער משמעותי על החורבן.

ג. טעם נוסף הביא בפניני הלכה (שם, עמ' 199) בשם האדר''ת. כפי שראינו נפסק בשולחן ערוך, שבמידה ואדם רואה את בית המקדש חרב פחות משלושים יום מהפעם האחרונה שהוא ראה אותו, הוא לא צריך לקרוע. טעם הדבר הוא, שההתרגשות וההשפעה של הראיה לא מספיק חזקה, אם לא עבר זמן משמעותי.

האדר''ת חידש, שבזמן הזה שבמידה ורוצים יש אפשרות להגיע תמיד לאזור הר הבית ולראות את בית המקדש, ובכל זאת לא עושים כך, מוכח שהצפייה למקום היא לא מספיק גבוהה. לכן גם אם בסופו של דבר כן הגיעו למקום המקדש וראו אותו אחרי שלושים יום, עדיין זה לא נחשב ראייה שיש בה התרגשות, ולכן אין לקרוע (והדברים מחודשים מאוד).

אמנם, כפי שציינו כל הפוסקים בדבריהם, כל הטעמים הנ''ל נאמרו רק כדי ללמד זכות על כך שלא קורעים, לכתחילה במידה ואדם רואה את הכותל או את מקום בית המקדש עליו לקרוע, ואין בכך יוהרה, אלא אם כן כפי שראינו אצל הרב פיינשטיין מתקיים אחד מהתנאים: הבגד לא שייך ללובש, מדובר בשבתות וחגים, הראיה הקודמת התרחשה פחות משלושים יום קודם מהראייה הקודמת.

3. כיצד קורעים

לאחר שביררנו שיש חובה לקרוע כאשר רואים את מקום הכותל, יש לברר את דיני הקריעה. בפתיחה ראינו את דברי הגמרא במועד קטן (כו ע''א), שהשוותה את הקריעה על אביו ואמו לקריעה על המקומות החרבים, נחלקו הראשונים האם ההשוואה בין הדינים היא מוחלטת, או שיש הבדלים בין סוגי הקריעה:

א. הרמב''ם (תעניות ה, יז) הבין, שההשוואה היא מוחלטת, לכן כמו שנפטרים אביו ואמו צריך לקרוע את כל הבגדים שעליו (דהיינו הבגדים העליונים, חולצה, הסוודר, החליפה וכו') עד מקום הלב, כך כאשר רואים את מקום המקדש חרב, צריך לקרוע את כל הבגדים, וכך פסקו להלכה הטור והשולחן ערוך (תקסא, ד):

''כל הקרעים האלו קורע בידו ומעומד, וקורע כל כסותו שעליו עד שיגלה את לבו, ואינו מאחה קרעים אלו לעולם.''

ב. הראב''ד (שם) חלק על הרמב''ם וטען, שהגמרא השוותה בין קריעה על הכותל לקריעה על אביו ואמו, רק לעניין זה שבשניהם הקריעה בעמידה, ביד, ושאסור לאחות את הקרע לעולם, אבל לא לעניין זה שבשניהם צריך לקרוע את כל הבגדים, ומשום כך לשיטתו צריך לקרוע רק בגד אחד. כך פסקו גם הרמב''ן (שער הקריעה) והריטב''א (מו''ק כב ע''ב), וכך כתבו האחרונים שנהוג להלכה.

שבת שלום! מוזמנים להגיב, מצורף גם כקובץ וורד. למאמר נוסף בפרשה: https://sites.google.com/view/tora2338/ ... authuser=0
קבצים מצורפים
4. שלח - קריעה על הכותל.docx
(28.09 KiB) הורד 161 פעמים

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' יוני 15, 2019 11:24 pm

על הקנאה לאחר כדי להיפטר כתבו כאן:
viewtopic.php?f=43&t=40888
לא מצאתי בתשובת האגר"מ שזה מועיל כמו שמובא במאמר, האם פספסתי?

גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי גל גל » ב' יוני 17, 2019 2:03 pm

שומע ומשמיע כתב:על הקנאה לאחר כדי להיפטר כתבו כאן:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=43&t=40888
לא מצאתי בתשובת האגר"מ שזה מועיל כמו שמובא במאמר, האם פספסתי?


אתה צודק, גם אני לא מצאתי עכשיו. אני אחפש שוב ואעדכן... ותודה על השיתוף של הקובץ הנוסף

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ב' יוני 17, 2019 3:30 pm

יישר כח!

הרב אליהו כתב שגם בר"ח לא קורעים אם רואה את מקום המקדש.

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' יוני 17, 2019 5:44 pm

בספר הנפלא ו'יאמר הנני' מסופר בצורה בהירה ויפה שהר"א גניחובסקי זצ"ל, הקפיד שלא לבקר רבות בכותל כי הידר לקרוע את חליפתו בכל עת שראה עת מקום המקדש, עיי"ש הרבה עובדות מפעימות.
[זכור לי כי פעם ראיתי כאן בפורום אודות הספר 'ויאמר הנני']

נחלי אפרסמון

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' יוני 17, 2019 5:48 pm

תורה מפוארת כתב:בספר הנפלא ו'יאמר הנני' מסופר בצורה בהירה ויפה שהר"א גניחובסקי זצ"ל, הקפיד שלא לבקר רבות בכותל כי הידר לקרוע את חליפתו בכל עת שראה עת מקום המקדש, עיי"ש הרבה עובדות מפעימות.
[זכור לי כי פעם ראיתי כאן בפורום אודות הספר 'ויאמר הנני']

viewtopic.php?f=19&t=11361&p=412392&hilit=%D7%95%D7%99%D7%90%D7%9E%D7%A8+%D7%94%D7%A0%D7%A0%D7%99#p167571

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' יוני 17, 2019 5:50 pm

נחלי אפרסמון כתב:
תורה מפוארת כתב:בספר הנפלא ו'יאמר הנני' מסופר בצורה בהירה ויפה שהר"א גניחובסקי זצ"ל, הקפיד שלא לבקר רבות בכותל כי הידר לקרוע את חליפתו בכל עת שראה עת מקום המקדש, עיי"ש הרבה עובדות מפעימות.
[זכור לי כי פעם ראיתי כאן בפורום אודות הספר 'ויאמר הנני']

viewtopic.php?f=19&t=11361&p=412392&hilit=%D7%95%D7%99%D7%90%D7%9E%D7%A8+%D7%94%D7%A0%D7%A0%D7%99#p167571

ידוע, אבל היכן הקונטרס להורדה?

נחלי אפרסמון

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' יוני 17, 2019 5:50 pm

איזה קונטרס?


גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי גל גל » ג' יוני 18, 2019 8:27 am

דורש טוב לעמו כתב:יישר כח!

הרב אליהו כתב שגם בר"ח לא קורעים אם רואה את מקום המקדש.


אני מצוטט מתשובה באתר דין:

יש שנהגו שלא לקרוע בכל יום שאין אומרים בו תחנון. אמנם בס’ הליכות שלמה ח”ג פרק טו ארחות ההלכה הערה 45 כתב בשם הגרש”ז אויערבך שאין למנהג זה כל מקור, אבל בס’ ארץ ישראל סי’ כב אות יא שאין לקרוע בערב שבת אחר חצות וביום הפורים, וכ”כ בשו”ת בצל החכמה ח”ה סי’ יב, ולדבריהם אף בראש חודש אין לקרוע, ובשו”ת אגרות משה או”ח ח”ה סי’ לז כתב שאף שאין מקור למנהג זה – אין לשנות.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יוני 18, 2019 2:56 pm

גם בהליכות שלמה, כתוב שהגרש"ז לא רצה למעשה להורות בזה, כי אעפ"י שיאן מקור כן נהגו, ולכן היה עונה תמיד בנוסח שכן נהגו אך אין לזה מקור.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 18, 2019 5:20 pm

לגבי המחלוקת האם צריך לקרוע את כל המלבושים עד ליבו, ידועים דברי האמרי אמת במכתבו הידוע, שרבני ירושלים אמרו לו שנוהגים לקרוע רק את הבגד העליון, וכתב (אולי בדרך 'ווארט') שיש לומר ש'עד שיגלה ליבו' היינו שיקרע בהרגשת הלב.

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי יהושע100 » ד' יוני 19, 2019 9:55 am

מפורסמת שיטת הרצי''ה קוק זצ"ל בעניין שאין לקרוע היום על ראיית מקום המקדש (כמב' בשיחות הרצי"ה בכ"מ וכ"כ בשו"ת בית מרדכי סי' לג) מכיוון שביאור דברי חז"ל "בחורבנן" היינו בשליטת גויים כמבו' בב"י או"ח תקסא שכן עיקר. ועתה מקום המקדש תחת שלטון ישראל (ונא לא להיכנס לויכוח, צדדי בעיני, אם אכן ככה גם היום, שהרי סו"ס המשטרה מגבילה את הכניסה להר כל אימת שיש לה סיבה ועוד).

אמנם, אודה ולא אבוש ששיטתו תמוהה לי מיניה וביה, שהרי זה נכון לגבי ערי יהודה שהחסרון בהם לאחר החרבן הוא השלטון וכעת השלטון הינו יהודי (וידעתי שיתווכחו עימי ע"ז כו"כ מחו"ר אתרא הדין) , אך לגבי המקדש, לכא' אין הקריעה מצד חסרון השלטון אלא מצד חסרון המקדש. ואדרבא, מפורסם בשמו ש״לגבי הר הבית אנחנו כמו נטורי קרתא", ויש את ערי יהודה שאנחנו מצווים לשלוט עליהם ולבנותם ,אך בניין המקדש, זה רק לעת"ל ואנו עדיין לא שם. וכמו שבאמת כתב הישכיל עבדי (ח"ח או"ח סי' כה אות ד) לחלק בין ראית ירושלים לבין ראית הכותל.

ששאלתי בזה את אחד מתלמידיו ענה לי באופן הבא: תאר לך, שישראל שבים לאביהם שבשמים, ובא משיח בן דוד, והוסר השיקוץ, ועתה ניגשים ישראל לבנות את בית הבחירה (כמו שלמדו ברמב"ם ולא בכרש"י ותוס' בסוכה ואכמ"ל). וכי יעלה על לב מישהו מחופרי היסודות לקרוע על מקום המקדש שאינו בנוי עדיין? הרי עסוקים כעת בבניינו! ור"ל, שחזרת השלטון על מקום זה הינה תחילת הבניין הגדול (לפחות בגנוז) וע"כ אין לקרוע.
ולי הק' עדיין צ"ע.

מה שנכון נכון
הודעות: 11804
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יוני 19, 2019 10:01 am

בפניני הלכה העם והארץ עמ' 198 כתב שיש מפקפקים (ביניהם רא"א שפירא) בשמועה זו בשם הרצי"ה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 19, 2019 10:03 am

יהושע100 כתב: ואדרבא, מפורסם בשמו ש״לגבי הר הבית אנחנו כמו נטורי קרתא", ויש את ערי יהודה שאנחנו מצווים לשלוט עליהם ולבנותם ,אך בניין המקדש, זה רק לעת"ל ואנו עדיין לא שם.


יש קו כזה בין חלק מתלמידיו (וחלקם באמת אמרו כך בשמו), אבל כלל וכלל לא בטוח שהוא אמר את זה או דומה לזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 19, 2019 10:09 am

מה שנכון נכון כתב:בפניני הלכה העם והארץ עמ' 198 כתב שיש מפקפקים (ביניהם רא"א שפירא) בשמועה זו בשם הרצי"ה.


והנה תשובתו של מורינו הגאון רבי יעקב אריאל (באהלה של תורה ב), מגדולי תלמידי הרצי"ה ומגדולי הפוסקים בדורינו:

סימן עו – קריעה על מקום המקדש



ראשי פרקים:



שאלה

א. קריעה על ערי יהודה כשהן תחת שלטון נוכרים

ב. ההבדל בין המקדש לערי יהודה

ג. הרואה את המקדש וירושלים כאחת

ד. ירושלים מהות בפני עצמה

* * *



שאלה

הרואה את מקום המקדש כיום האם חייב לקרוע?

א. קריעה על ערי יהודה כשהן תחת שלטון נוכרים

במס' מ"ק כ"ו א': "ואלו קורעין שאין מתאחין: הקורע על אביו ועל אמו... ועל ערי יהודה ועל המקדש ועל ירושלים. וקורע על המקדש ומוסיף על ירושלים".

ושם: "ערי יהודה מנלן? דכתיב (ירמיה מ"א) ויבאו אנשים משכם משילו ומשומרון שמונים איש מגולחי זקן וקרועי בגדים ומתגודדים ומנחה ולבונה בידם להביא בית ה'".

משמע שהם קרעו את בגדיהם בראותם את ערי יהודה החרבות ומכאן שקורעים על ערי יהודה. והקשה הב"ח בסי' תקס"א: מנלן, שמא הם קרעו על השמועה שביהמ"ק נשרף? ותירץ שלא היה להם לקרוע על המקדש עד שיראוהו בעיניהם, ולכן צ"ל שהם קרעו על המצפה. ומצפה באותה עת היתה בנויה ומיושבת ע"י עם רב שהרי עדיין לא ידעו שגדליה נהרג ובכל זאת קרעו את בגדיהם. ומכאן הוכיח הב"ח שאפילו אם הישוב קיים, כל שיד האומות שולטת עליו, בחורבנן מקרי. שהרי מצפה מיושבת היתה וקרעו על היותה תחת יד מלך בבל.

ומכאן למדו הפוסקים שערי יהודה החרבות, אם אינן תחת שלטון נוכרי, אין לקרוע עליהן, וכך הוא המנהג כיום שאיננו קורעים על ערי יהודה הנמצאות בשלטון ישראל.

וא"כ יש לשאול, האם הרואה את מקום המקדש כיום חייב לקרוע? שאם נניח שמקום המקדש נמצא בשלטון ישראל (הנחה הטעונה עדיין הוכחה...) אולי דינו כדין ערי יהודה שאין קורעין עליהם. או שמא מקום המקדש שאני?

ב. ההבדל בין המקדש לערי יהודה

ואכן נלענ"ד להוכיח, שמקום המקדש שונה מערי יהודה, מהמשך הגמ' במו"ק שם: "קורע על המקדש ומוסיף על ירושלים. ורמינהו אחד השומע ואחד הרואה כיון שהגיע לצופים קורע, וקורע על מקדש בפני עצמו ועל ירושלים בפני עצמה? לא קשיא, הא דפגע במקדש ברישא, הא דפגע בירושלים ברישא". ופירש"י: "הא דפגע במקדש ברישא - כגון שנכנס לירושלים בשידה, תיבה ומגדל, דלא ראה ירושלים עד שראה בית המקדש, קורע על המקדש ומוסיף על ירושלים, אבל כשלא נכנס בשידה, תיבה ומגדל ופגע בירושלים ברישא קורע על ירושלים בפני עצמה ועל המקדש בפני עצמו".

וצריך להבין, מה החילוק בין הרואה ירושלים תחילה שקורע על המקדש קרע חדש, לבין הרואה את המקדש תחילה, שאינו קורע על ירושלים? אמנם המקדש קדוש יותר מירושלים, כי לירושלים יש דין מחנה ישראל ולמקדש עצמו דין מחנה שכינה, אך מסתבר לומר שלא רק תוספת קדושה יש במקדש מעל ירושלים, אלא קיים הבדל מהותי ביניהם, וסוג הקדושה שונה.

והנה מצינו הבדל בין קריעה על אביו ואמו לבין קריעה על יתר הקרובים. שהקורע על בנו ואחר שבעה מת אביו אינו מוסיף אלא קורע קרע אחר, שאין אביו ואמו בתוספת. אך אם אירע להיפך, שמת אביו ולאחר שבעה מת בנו מוסיף ואינו צריך לקרוע קרע אחר. (עפ"י רמב"ם הל' אבל פ"ט הל' י'). משמע שאביו ואמו אינם בסוג הקריעה של בנו. כבודם מחייב קריעה בפני עצמה.

וכן מי שמתו לו מתים הרבה כאחד קורע קרע אחד לכולם. היה בכללן אביו או אמו קורע על כולן קרע אחד ועל אביו ואמו קרע אחר (שם ה"ט).

ושוני זה בין אביו ואמו ליתר הקרובים מתבטא גם בצורת הקריעה, שעל אביו ואמו קורע עד שמגלה את ליבו ואינו מאחה לעולם. וא"כ י"ל, מכיון שהקריעה על אביו ואמו שונה בצורתה ודיניה, הדבר מעיד על חיוב קריעה מסוג אחר מאשר על יתר הקרובים. ולכן אי אפשר להוסיף על קרע שנקרע על קרובים אחרים לאביו ואמו, אלא יש צורך בקריעה נפרדת.

ולפי"ז יש להעיר על ערי יהודה, ירושלים וביהמ"ק. כל שלוש הקריעות האלו דומות לקריעה על אביו ואמו, שקורע עד שמגלה את ליבו ואין הקרעים מתאחים לעולם. ובכל זאת הקורע על ירושלים ואח"כ ראה את המקדש צריך לקרוע קריעה מיוחדת על המקדש. משמע שאמנם כל הקריעות הנ"ל הן בדרגת חומרא של קריעה על אביו ואמו, אולם לכל אחת מהן יש הגדרה בפנ"ע. על ערי יהודה הקריעה בגלל המלכות ואילו על המקדש בגלל הקדושה. קריעה על ערי יהודה אינה מסוג הקריעה על המקדש ולכן הקורע על ערי יהודה אינו יכול להוסיף על המקדש, אלא צריך לקרוע על המקדש קריעה בפני עצמה.

ג. הרואה את המקדש וירושלים כאחת

יתירה מזאת, מצינו לשיח יצחק במכות כ"ד ב' שכתב שהמגיע לצופים ורואה את ירושלים והמקדש כאחת צריך לקרוע על כל אחד מהם לחוד ואינו יוצא י"ח בקריעה אחת על שתיהן. אע"פ שאם מתו לו אביו ואמו כאחת יוצא בקריעה אחת על שניהם. (עיין שו"ע יו"ד סי' ש"מ סכ"ג). אמנם בכף החיים סי' תקס"א כתב שאפשר לצאת י"ח בקריעה אחת על ירושלים ועל המקדש, ודייק זאת מהאמור במכות שם על ר"ע וחבריו שהגיעו לצופים וראו את ירושלים קרעו, וכשהגיעו להר הבית לא נאמר שקרעו, וע"כ משום שהקריעה הראשונה היתה על שניהם. אך אפשר לדחות את ראייתו ולומר שהם קרעו בצופים שתי קריעות, אחת על ירושלים ואחת על המקדש. ואע"פ שהרמב"ם בהל' תעניות פ"ה הט"ז כתב: ומהיכן חייב לקרוע מן הצופים וכשיגיע למקדש קורע קרע אחר, משמע שאינו יכול לקרוע בצופים שתי קריעות, י"ל שהדבר תלוי, האם מצופים רואים גם את ירושלים וגם את המקדש, או שרואים משם רק את ירושלים. הרמב"ם מדבר במקום שרואים רק את ירושלים, והברייתא במס' מכות מדברת על מקום שרואה את שניהם (ובצ"פ חילק בין צופים להר הצופים).

אולם גם לדעת כף החיים הסובר שאפשר לקרוע קריעה אחת על המקדש ועל ירושלים, יודה שא"א לקרוע קריעה אחת על ערי יהודה והמקדש (אם יצוייר מצב שבו אפשר לראות את שניהם כאחת). כי כאמור ערי יהודה הן מדין המלכות, ואילו המקדש מדין הקדושה.

ד. ירושלים מהות בפני עצמה

ובהסבר המחלוקת בין השיח יצחק לבין כף החיים בגדר ירושלים, יש לומר שבזה נחלקו. השיח יצחק סובר שירושלים אף היא מדין מלכות, אולם לא כערי יהודה שהם תחת המלכות, ירושלים היא כס המלכות. וכף החיים סובר שירושלים היא מדין קדושה, שהרי קדושת המקדש מקדשת גם את ירושלים. כי לכמה דברים כל ירושלים נחשבת כלפני ה'. כגון לענין נטילת לולב כל שבעה לדעת הרמב"ם (פיהמ"ש סוכה פ"ג), ובין הדברים שירושלים נתקדשה בהם הם אכילת קדשים קלים ומעשר שני. וכל אלו מכח המקדש נתקדשו. ואפילו קדושת מחנה ישראל של ירושלים לדעת רש"י (ערכין ל"ב ב' ד"ה וקידשום) היא מכח קידוש ירושלים לענין אכילת קדשים קלים. שכן לדעתו כל הערים המוקפות חומה בא"י התקדשו ע"י תודות ושיר. כלומר קידוש ירושלים לענין אכילת קדשים קלים קידש אותה לענין מחנה ישראל ויחד עמה את כל הערים המוקפות חומה בא"י שקדושתן גם היא קדושת מחנה ישראל.

אך אפ"ל גם באופן אחר, שקדושת ירושלים מורכבת משני הגורמים יחד, היא גם מקדש מלך וגם עיר מלוכה. ושני הגורמים הללו יוצרים מעין הרכבה מזגית של מעמד חדש. ולא של מלוכה בתוספת קדושה, אלא קדושה ומלכות גם יחד, כמהות חדשה שיש לה הגדרה מיוחדת, השונה מהמקדש והמלוכה כמושגים נפרדים. למלוכה יש תוקף מיוחד מכח הקדושה, הדבר מתבטא בדברי הרמב"ם הל' מלכים פ"א הל' י': "ואין ממנין אותן בירושלים לעולם אלא מלך ישראל מזרע דוד". ירושלים מיועדת למלכות בי"ד בלבד, המלכת מלך אחר בירושלים פוגעת בקדושתה. ומאידך ביהמ"ק אינו יכול להבנות אלא ע"י מלכות. מינוי מלך קודם לבנין ביהמ"ק. (מיהו עיין רמב"ן עה"ת פרשת קורח, ט"ז, כ"א שלדעתו חטאו ישראל שלא בנו את המקדש לפני שמלך דוד. וכן בימי עזרא ונחמיה בנו את המקדש ללא מלך. וכנראה מלך אינו מעכב אלא שע"י מלך קל יותר לבנות את המקדש כמבואר בב"ב ד' א': "דאי לא מלכות לא מתבני".) וכן קידוש ירושלים מחייב גם מלך כמבואר בשבועות י"ד א' - ב' וברמב"ם הל' ביהב"ח פ"ו הל' י"א: "אין מוסיפין על העיר או על העזרות אלא עפ"י מלך" וכו'. נמצא שהמלכות והמקדש מתאחדים בירושלים לשני צדדים של מטבע אחת. ואכן בב"ק צ"ז ב' איזהו מטבע של ירושלים? דוד ושלמה מצד אחד וירושלים עיה"ק מצד אחר. ולשיטת הירושלמי (ברכות פ"ב הל' ד') ברכת בונה ירושלים כוללת גם את ברכת את צמח דוד (עיין באריכות באוצר התפילות הערה לי"ח ברכות, ח"א עמ' 308 - 310). וכן לדידן בברהמ"ז אנו כוללים יחד: "ועל מלכות בית דוד משיחך ועל הבית הגדול והקדוש" ופותחין ומסיימין ברכה זו בירושלים.

ולפי"ז מובן מה שכתב המ"מ בהל' תעניות הט"ז בשם הרמב"ן שהקורע על עיר אחת מערי יהודה אינו צריך לקרוע קריעה מיוחדת על עיר אחרת (ומ"מ מוסיף כמבואר בתאוה לעינים הובא ע"י הגרעק"א בהגהותיו לאו"ח סי' תקס"א) אך על ירושלים חייב לקרוע קריעה נפרדת. וכן הקורע על ירושלים חייב לקרוע על המקדש קריעה מיוחדת. כי ירושלים אינה נחשבת לערי יהודה ולא למקדש. ואין לומר שיש בה משניהם, כי אז לא היה מקום לחייב קריעה גם מיהודה לירושלים וגם מירושלים למקדש, אלא ע"כ יש לה מעמד בפני עצמו של קדושה ומלכות, כמושג מיוחד, שיש בו כמובן גם מן המקדש וגם מן המלוכה, אך גם משהו חדש בחינת הרכבה מזגית וכנ"ל. ובזה נחלקו השיח יצחק וכף החיים. השיח יצחק סובר שמכיון שירושלים היא מהות בפני עצמה לא מועילה קריעה אחת על המקדש ועל ירושלים, וכף החיים סובר שמכיון שיש בירושלים גם מיסוד המקדש מועילה קריעה אחת על המקדש ועל ירושלים.

ומכיוון שונה נחלקו פוסקי דורנו האם יש לקרוע כיום על ירושלים? הגרשז"א אוירבך במנחת שלמה עמ' רט"ז פסק שיש לקרוע כיום על ירושלים, והגר"מ פיינשטיין (באו"ח ח"ד סי' ע') פסק שאין לקרוע כיום על ירושלים. ויש לפרש את מחלוקתם בדומה למחלוקת הקודמת, אם כי בכיוון שונה. הגרש"ז אוירבך סובר שמכיון שבירושלים יש מיסוד המקדש לא מספיקה לכך מלכות ישראל. כי סוף סוף הקדושה כיום פגומה, כי בהעדר מקדש גם ירושלים אינה בקדושתה, כגון לענין אכילת מע"ש וכמבואר בב"מ נ"ג ב' שכשנפלו מחיצות א"א לאכול מע"ש בירושלים. אך הגר"מ פיינשטיין סובר שמכיון שיש בירושלים מיסוד המלכות, וכיום יש מלכות ישראל בירושלים דינה כדין ערי יהודה שאין צריך לקרוע.

עכ"פ לכו"ע על המקדש עצמו בודאי שמלכות ישראל לא מעלה ולא מורידה. כי המקדש עיקר מעלתו היא הקדושה שבו וכיום הקדושה שבו פגומה. ואע"פ שקדושת המקדש קידשה לשעתה ולע"ל, אך כאשר אין מזבח והיכל בפועל א"א להקריב קרבנות ולאכול קדשים, והרואה את המקדש בחורבנו אינו יכול להתנחם בכך שמלכות ישראל שולטת עליו, אין בכך בכדי להפיג את צער החורבן. מה גם שלא ברור שאכן מלכות ישראל שולטת במקום המקדש. יש אמנם שלטון הכח, אבל לא כח השלטון...

אמנם צה"ל בע"ה הוא הכח היחיד השומר על המקום, אך הבעלות נמסרה לוואקף המוסלמי לעשות במקום כעולה על רוחו, ועינינו רואות וכלות...

וכן מצינו בספר חשמונאים א', ד', ל"ט שכשנכנסו החשמונאים למקדש בכ"ה בכסלו וראו את השממה וחילול הקודש קרעו את בגדיהם. והם הרי ראו את המקדש בנוי כהלכתו והוא היה כבר בשלטונם ובכל זאת קרעו. משמע שהקריעה על המקדש היא בגלל שממונו, אע"פ שהוא בשלטון ישראל. ואילו אנחנו רואים ש'ציון שדה תחרש' עדיין. יה"ר שנזכה לראות בשוב ה' ציון בבי"א.

אמנם בזמן שחרורו של הר הבית לא נקרעה קריעה, כי היתה תחושה של התרוממות רוח, שאחרי אלפיים שנה זכינו סוף סוף לגאול את המקדש מידי זרים שחיללוהו. השמחה היתה גדולה והיא דחתה מפניה את הקריעה. יתכן שקריעה אז היתה עלולה להיראות במידת מה גם ככפיות טובה לה' על שגמלנו כל טוב. וא"כ שונה היתה ההרגשה ביום כ"ח באייר תשכ"ז מכ"ה בכסליו בימי החשמונאים. האחרונים שזכרו את המקדש במלוא תפארתו, נכנסו אליו וראוהו בשממונו ובחרפתו, לכן קרעו, למרות שקבעו הלל והודאה על אותו יום. אנחנו ראינו רק את היציאה מבירא עמיקתא לאיגרא רמא ועל רקע זה השמחה לא נתנה מקום לקריעה. אולם כיום כשאנו רואים את ההר בשממונו ובהשתלטות נכרים עליו ואין גם שום נכונות ויכולת לבנות את המקדש, קשה לפטור מקריעה.

עם זאת נלענ"ד שתושבי א"י הרואים את מקום המקדש לעתים קרובות, וגם כאשר אינם עולים לירושלים רואים אותו בדרכים אחרות, ויכולים להגיע אליו בקלות, לא חלה עליהם חובת קריעה. והדבר דומה למי שנולד בירושלים שאינו צריך לקרוע.

ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים.

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי יהושע100 » ד' יוני 19, 2019 10:39 am

מה שנכון נכון כתב:בפניני הלכה העם והארץ עמ' 198 כתב שיש מפקפקים (ביניהם רא"א שפירא) בשמועה זו בשם הרצי"ה.


זו אינה "שמועה". שחור על גבי לבן בשיחות הרצי"ה, אף שלא נכתבו על ידו, מ"מ הכל מוקלט.
לגבי הטענה שהר הבית כיום לא בשליטתנו, כתבתי שידעתי שיתווכחו עימי, אך מבחינה היסטורית, הר הבית הועבר לניהולו של הווקף מיד לאחר מלחמת ששת הימים, ואילו הרצי"ה כתב במפורש, עשר שנים לאחר מכן שהר הבית בשליטתנו ובבעלותנו (לנתיבות ישראל חלק ב מאמר מה).

ולדברי הרב "בברכה המשולשת" -
הרב יעקב אריאל כלל לא מתייחס לדעת הרצי''ה. אף אם סובר שזו רק "שמועה" (מה שאינו נכון) היה מצופה שיתייחס לכך, לכאן או לכאן, כך שאי אפשר ללמוד מדבריו על דעת הרצי"ה.

גל גל
הודעות: 189
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי גל גל » ה' יוני 20, 2019 11:34 pm

יהושע100 כתב:מפורסמת שיטת הרצי''ה קוק זצ"ל בעניין שאין לקרוע היום על ראיית מקום המקדש (כמב' בשיחות הרצי"ה בכ"מ וכ"כ בשו"ת בית מרדכי סי' לג) מכיוון שביאור דברי חז"ל "בחורבנן" היינו בשליטת גויים כמבו' בב"י או"ח תקסא שכן עיקר. ועתה מקום המקדש תחת שלטון ישראל (ונא לא להיכנס לויכוח, צדדי בעיני, אם אכן ככה גם היום, שהרי סו"ס המשטרה מגבילה את הכניסה להר כל אימת שיש לה סיבה ועוד).

אמנם, אודה ולא אבוש ששיטתו תמוהה לי מיניה וביה, שהרי זה נכון לגבי ערי יהודה שהחסרון בהם לאחר החרבן הוא השלטון וכעת השלטון הינו יהודי (וידעתי שיתווכחו עימי ע"ז כו"כ מחו"ר אתרא הדין) , אך לגבי המקדש, לכא' אין הקריעה מצד חסרון השלטון אלא מצד חסרון המקדש. ואדרבא, מפורסם בשמו ש״לגבי הר הבית אנחנו כמו נטורי קרתא", ויש את ערי יהודה שאנחנו מצווים לשלוט עליהם ולבנותם ,אך בניין המקדש, זה רק לעת"ל ואנו עדיין לא שם. וכמו שבאמת כתב הישכיל עבדי (ח"ח או"ח סי' כה אות ד) לחלק בין ראית ירושלים לבין ראית הכותל.

ששאלתי בזה את אחד מתלמידיו ענה לי באופן הבא: תאר לך, שישראל שבים לאביהם שבשמים, ובא משיח בן דוד, והוסר השיקוץ, ועתה ניגשים ישראל לבנות את בית הבחירה (כמו שלמדו ברמב"ם ולא בכרש"י ותוס' בסוכה ואכמ"ל). וכי יעלה על לב מישהו מחופרי היסודות לקרוע על מקום המקדש שאינו בנוי עדיין? הרי עסוקים כעת בבניינו! ור"ל, שחזרת השלטון על מקום זה הינה תחילת הבניין הגדול (לפחות בגנוז) וע"כ אין לקרוע.
ולי הק' עדיין צ"ע.


קשה לי להאמין שהרב צבי יהודה אמר ככה...

פרנקל תאומים
הודעות: 4504
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוגוסט 05, 2019 8:51 pm

גל גל כתב:
דורש טוב לעמו כתב:יישר כח!

הרב אליהו כתב שגם בר"ח לא קורעים אם רואה את מקום המקדש.


אני מצוטט מתשובה באתר דין:

יש שנהגו שלא לקרוע בכל יום שאין אומרים בו תחנון. אמנם בס’ הליכות שלמה ח”ג פרק טו ארחות ההלכה הערה 45 כתב בשם הגרש”ז אויערבך שאין למנהג זה כל מקור, אבל בס’ ארץ ישראל סי’ כב אות יא שאין לקרוע בערב שבת אחר חצות וביום הפורים, וכ”כ בשו”ת בצל החכמה ח”ה סי’ יב, ולדבריהם אף בראש חודש אין לקרוע, ובשו”ת אגרות משה או”ח ח”ה סי’ לז כתב שאף שאין מקור למנהג זה – אין לשנות.

למעשה, בערב שבת אחרי חצות קורעים או לא? (בפרט כשמגיעים לכותל בבגדי שבת סמוך לפלג המנחה).
יש מקורות נוספים מלבד ס' 'ארץ ישראל'? באג''מ מתייחס להדיא לער''ש אחרי חצות?

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם צריך לקרוע שרואים את הכותל

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' אוגוסט 05, 2019 8:58 pm

ראיתי פעם בהלכות מהגר"ח קניבסקי, שרק בזמן כעין זה, שאין דיני אבלות א"צ לקרוע.
בע"ש סמוך לשבת (שאבלים קמים ומכינים עצמם לשבת), ובשבת ויו"ט וחוה"מ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 351 אורחים