מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ונטמטם בם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הרואה
הודעות: 2166
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

ונטמטם בם

הודעהעל ידי הרואה » ב' אוגוסט 19, 2019 11:26 pm

יומא לט.
תנא דבי רבי ישמעאל עבירה מטמטמת לבו של אדם שנאמר (ויקרא יא, מג) ולא תטמאו בהם ונטמתם בם אל תקרי ונטמאתם אלא ונטמטם

מקובל לומר שכביכול משהו במאכלות אסורות מטמטם את מוחו של האדם, וגדלנו (אני לפחות) על מעשיות מילד שאכל משהו בכשרות מפוקפקת, ואח"כ לא הבין את הלימוד וכו' וכו'.

לכאורה מלשון הגמרא זה לא נכון כלל, 'עבירה מטמטמת לבו של אדם', קטן שאינו בר עבירה, היאך יכולה העבירה לטמטם את ליבו?

ולכאורה יש לכך גם ראיה, הרי יש מחלוקת האם קטן אוכל נבלות בית דין מצווים להפרישו. ולכאורה אם זה היה מטמטם את ליבו בוודאי שהיו מצווים מצד השבת אבידה.

במסתרים
הודעות: 1858
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re:

הודעהעל ידי במסתרים » ב' אוגוסט 19, 2019 11:29 pm

עיין רמ"א יורה דעה סימן פא סעיף ז

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ונטמטם בם

הודעהעל ידי הגהמ » ב' אוגוסט 19, 2019 11:37 pm

ראה שו"ת רב פעלים חלק ד, סוד ישרים סימן ו

הרואה
הודעות: 2166
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: Re:

הודעהעל ידי הרואה » ג' אוגוסט 20, 2019 12:01 am

במסתרים כתב:עיין רמ"א יורה דעה סימן פא סעיף ז

לכאורה זה לא קשור לנידון, תינוק שיונק מנכרית זה לא איסור ואם כן זה עניין אחר לגמרי.

דרומי
הודעות: 9118
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ונטמטם בם

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 20, 2019 12:01 am

כל שכן וקל וחומר.

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: Re:

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוגוסט 20, 2019 12:11 am

הרואה כתב:
במסתרים כתב:עיין רמ"א יורה דעה סימן פא סעיף ז

לכאורה זה לא קשור לנידון, תינוק שיונק מנכרית זה לא איסור ואם כן זה עניין אחר לגמרי.

אם לא קשה מומלץ לקרוא את דברי הרמ"א עד הסוף.
ואם ממש לא קשה, אפשר גם לעיין בש"ך.

דרומי
הודעות: 9118
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ונטמטם בם

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 20, 2019 12:16 am

וראה בדבריו הנוקבים של הפרי חדש.

הרואה
הודעות: 2166
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: Re:

הודעהעל ידי הרואה » ג' אוגוסט 20, 2019 12:17 am

סגי נהור כתב:
הרואה כתב:
במסתרים כתב:עיין רמ"א יורה דעה סימן פא סעיף ז

לכאורה זה לא קשור לנידון, תינוק שיונק מנכרית זה לא איסור ואם כן זה עניין אחר לגמרי.

אם לא קשה מומלץ לקרוא את דברי הרמ"א עד הסוף.
ואם ממש לא קשה, אפשר גם לעיין בש"ך.

צודק.
ואם כך קשה כאמור מלשון הגמרא ומצד השבת אבידה.
(בקובץ במחשב שיש לי (לא אוצה"ח), משום מה ההמשך קפץ לשורה הבאה, ולכן לא ראיתי את זה).

מגופת חבית
הודעות: 451
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: ונטמטם בם

הודעהעל ידי מגופת חבית » ד' אוגוסט 21, 2019 1:44 am

אולי אין ראיה לדבר מדברי הרמ''א, דמשמע מחי' הרשב''א יבמות דף קיד. [אביא הלשון מיד בסמוך] שהוא שהיונק מן הדבר מקבל טבע אותו דבר [ולא שייך להאיסור, ואדרבה מטבע טוב מקבל טבע טוב], ולכן יש ב' מעלות במניק מישראלית חדא שאינו מגוי ולא יקבל טבען שאינו נח כ''כ, ועוד שיקבל טבע ישראלי, וז''ל
אלמא לכ"ע חלב הנכרית מותר אפילו לכתחלה אלא שלהניק נכרית בנה של ישראל אסר ר"מ משום החשד ורבנן שרו בשאחרים עומדין על גבה, אלא מפני שטבען של ישראל נח יותר משום דרגילי (נ"א דדיגי) במצות והם רחמנים וביישנים בטבע אף חלבן מגדל טבע כיוצא בהן וזה שאמרו במשה שלא רצה לינק מחלב הנכרית כמו שהוא באגדה, ולזה אמרו כאן יונק מן הנכרית ומן הבהמה טמאה ולא שיהא זה כזה אלא מן הנכרית יונק לכתחלה ואפילו בזמן שיש חלב של ישראלית אלא שהוא מדת חסידות ומדת זריזות שלא להניקו מפני סיבותיו כמו שאמרנו עכ''ל


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים