הודעהעל ידי מגופת חבית » ד' אוגוסט 21, 2019 10:17 am
לא באתי לחזק דברי רב ברגר שנראים פשוטים ומובנים, ואך יש להוסיף שע''כ שהם ב' ענינים שונים לגמרי, ויש לציין למש''כ הרמב''ם בספר המצות שורש ט' שלהכי אין לוקין על לפני עור שהוי לאו שבכללות[וז''ל ולפני עור לא תתן מכשול כי הוא גם כן כולל ענינים רבים כמו שנבאר (ל"ת רצ"ט) ע''כ], הרי שלא נובעים ממקום אחד, ונראה שבזה יש לבאר שי' החינוך רל''ב שאין האיסור ליתן עצה אינה שהוגנת רק לישראל ולא לגוי, אע''פ שמפורש בגמ' ע''ז שאסור ליתן איסור לגוי, ואך למש''כ א''ש שהם כב' לאוין, וליתן לו עצה שאינה הוגנת לו הוי כמזיקו וכדומה שלא נאסר אלא לישראל [ראה היש''ש הובא במנ''ח שם]