מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לענות אמן על ברכת תינוקת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מגופת חבית
הודעות: 453
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

לענות אמן על ברכת תינוקת

הודעהעל ידי מגופת חבית » ב' אוגוסט 19, 2019 10:36 pm

כ' הערוך השולחן אורח חיים סימן רטו סוף הלכה ב' וז''ל
ונ"ל דתינוקת שאינה בת חנוך אין עונין אחריה אמן עד שתהא בת י"ב שנה ויום אחד עכ''ל

והדברים מחודשים שבלי חיוב חינוך אין על הברכה תורת ברכה לענות אמן

האם זה חידוש של הערוך השולחן או כבר קדמוה?

וביותר צ''ב דהלא כ' הערוך שולחן בסימן שמג הלכה א' וז''ל וכבר בררנו במקום אחר דאינו כן וגם האם חייבת בחינוך וגם להבת מחויבים לחנך עכ''ל, הרי דס''ל שיש חיוב גם על הבת

עזריאל ברגר
הודעות: 13268
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 19, 2019 11:11 pm

וכי גרעה מגוי?!

שמואל דוד
הודעות: 6544
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 19, 2019 11:18 pm

ראיתי בספר אחד שצ״ל שהערוה״ש חזר בו. ועיין ברכת שמואל (זכאי) סימן רטו-ג.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ב' אוגוסט 19, 2019 11:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אוגוסט 19, 2019 11:23 pm

מגופת חבית כתב:כ' הערוך השולחן אורח חיים סימן רטו סוף הלכה ב' וז''ל
ונ"ל דתינוקת שאינה בת חנוך אין עונין אחריה אמן עד שתהא בת י"ב שנה ויום אחד עכ''ל

והדברים מחודשים שבלי חיוב חינוך אין על הברכה תורת ברכה לענות אמן

האם זה חידוש של הערוך השולחן או כבר קדמוה?

וביותר צ''ב דהלא כ' הערוך שולחן בסימן שמג הלכה א' וז''ל וכבר בררנו במקום אחר דאינו כן וגם האם חייבת בחינוך וגם להבת מחויבים לחנך עכ''ל, הרי דס''ל שיש חיוב גם על הבת


שו"ע אורח חיים סימן רטו , אבל בשעה שהם מברכין לפטור את עצמן, כיון דבני חינוך הם עונים אחריהם אמן,

ומכלל הן אתה שומע לאו ,ועיין משנה ברורה שם בשם הפר"מ

מגופת חבית
הודעות: 453
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

הודעהעל ידי מגופת חבית » ב' אוגוסט 19, 2019 11:41 pm

ביליצר כתב:
שו"ע אורח חיים סימן רטו , אבל בשעה שהם מברכין לפטור את עצמן, כיון דבני חינוך הם עונים אחריהם אמן,

ומכלל הן אתה שומע לאו ,ועיין משנה ברורה שם בשם הפר"מ


שורש השאילה היא, שלא נראה שהוי ברכה לבטלה אף לשי' הערוך השולחן, וא''כ למה אין עונין אמן אחריה, ואף שיש לדקדק כמש''כ מלשון השו''ע, מידי דיוק לא נפקא, והעיקר הוא אם יש עליה תורת ברכה או לא, וכבר מצינו ברכה שאינו מחיוב בה [כברכת שהחיינו על פירות חדשים] ובודאי עונין אחריו אמן

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

הודעהעל ידי ביליצר » ד' אוגוסט 21, 2019 7:49 am

מגופת חבית כתב:
ביליצר כתב:
שו"ע אורח חיים סימן רטו , אבל בשעה שהם מברכין לפטור את עצמן, כיון דבני חינוך הם עונים אחריהם אמן,

ומכלל הן אתה שומע לאו ,ועיין משנה ברורה שם בשם הפר"מ


שורש השאילה היא, שלא נראה שהוי ברכה לבטלה אף לשי' הערוך השולחן, וא''כ למה אין עונין אמן אחריה, ואף שיש לדקדק כמש''כ מלשון השו''ע, מידי דיוק לא נפקא, והעיקר הוא אם יש עליה תורת ברכה או לא, וכבר מצינו ברכה שאינו מחיוב בה [כברכת שהחיינו על פירות חדשים] ובודאי עונין אחריו אמן


דיוק? אלו דברים מפורשים [בענותונותו המשנה ברורה מביא את הפמ"ג}

מגופת חבית
הודעות: 453
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

הודעהעל ידי מגופת חבית » ד' אוגוסט 21, 2019 10:22 am

ביליצר כתב: דיוק? אלו דברים מפורשים [בענותונותו המשנה ברורה מביא את הפמ"ג}

נכון מפורש כמש''כ שהטעם דהוי ברכה הוא משום חובת חינוך
אבל הגע בעצמך לדברי הערוך השולחן האם מותר לבת בת י''א לברך ברכת הנהנין, נראה פשוט שכן, וכן נראה מסתימת דבריו שלא הזהיר רק שלא יענה אמן ולא הזהיר שקטנה לא תברך משום ברכה לבטלה
ובלי להאריך בביאור הדבר למה אינה ברכה לבטלה [השמטה במקום שאמרו להאריך] אך אם נניח שהיא כן יכולה לברך איני מבין למה אין יכולין לענות אמן


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 428 אורחים