כהמשך לאשכול של הרב תם וכו' כאן viewtopic.php?f=7&t=47218
איתא בב''ק [דף קיא:]
אמר לך רבא הכי קאמר אם הניח להם אביהם אחריות נכסים חייבין לשלם.
והא מתני ליה רבי לרבי שמעון בריה לא דבר שיש בו אחריות ממש אלא אפילו פרה וחורש בה חמור ומחמר אחריו חייבין להחזיר מפני כבוד אביהן.
אלא אמר רבא כי שכיבנא ר' אושעיא נפיק לוותי דתריצנא מתני' כוותיה דתני רבי אושעיא הגוזל ומאכיל את בניו פטורין מלשלם הניח לפניהם גזילה קיימת חייבין אין הגזילה קיימת פטורין הניח להם אביהם אחריות נכסים חייבין לשלם. ע''כ.
וקשה לי, דאיך רבא מפרש המשנה כמו ר' אושעיא, אחרי שרבי כתב המשנה ורבי עצמו ביאר דאין כוונתו כר' אושעיא.
וחשבתי לתרץ, דתלוי במח' (עי' רש''י ביצה דף ב: ד''ה מאן סתם, דמוכח דרבי חיבר המשניות, אולם עי' מהרצ''ח יבמות דף ט. דרבי רק כתב המשניות) אם רבי רק סידר המשניות, וכבר היו שנוי הנוסח קודם לכן, או שהוא חיבר את כל המשניות לפי כל השמועות ששמע, ולא היה שום נוסח לפני כן, דאם נאמר כצד א', שהיה נוסח של משניות שנויות בעל פה, א''כ פשיטא שיש רשות לרבא ור' אושעיא לפרש שמועה זו דלא כרבי.
מה דעת הרבנים