מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עמידה בתפלה - כעבדא קמיה מריה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2553
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

עמידה בתפלה - כעבדא קמיה מריה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' ינואר 16, 2020 12:03 am

הנה הלכה פסוקה היא בש"ע (סי' צה ס"ג):
מניח ידו על לבו כפותין (פירוש כקשורין) הימנית על השמאלית, ועומד כעבד לפני רבו, באימה ביראה ובפחד. וכו'. ע"כ.

מפני מה ועל מה סמכו רוב העולם שלא נזהרים בזה?

במשנ"ב מביא שהכל לפי המנהג של המקום לעמוד לפני מלך.

ובזה"ז דומני שלא יימצא מי שיעמוד לפני מלך ויתנענע ויוזיז ידיו, אלא ידיו יהיו "מקובעות" יחסית באיזה תנועה.

וה"ה להחזקת סידור וכיו"ב. שלא נוהגין כך לפני מלך..

ובכלל על עצם התנועה המקובלת בתפלת י"ח, שמנענע עצמו, ג"ז צ"ב לאור הנ"ל.

בדקתי בספר "אישי ישראל" וכמדומני שהוא פספס את ההלכה הזו. לא מצאתי שם התייחסות לגמרא שבת י. שהיא מקור הדין דרבא פכר ידיה וכו'. וצ"ע.

לענד
הודעות: 86
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 9:54 am

Re: עמידה בתפלה - כעבדא קמיה מריה

הודעהעל ידי לענד » ה' ינואר 16, 2020 1:09 am

דברי ערה"ש סי' צ"א
ויש שקשה עליהם להתפלל באופן זה, אלא מניחים הידים על הסטענדע"ר או על הדף הדבוק בכותל, ואין כלל קבוע בזה, וכל א' יעשה כפי מה שמטוב לו להתפלל באופן זה

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2553
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עמידה בתפלה - כעבדא קמיה מריה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' ינואר 20, 2020 3:18 pm

לענד כתב:דברי ערה"ש סי' צ"א
ויש שקשה עליהם להתפלל באופן זה, אלא מניחים הידים על הסטענדע"ר או על הדף הדבוק בכותל, ואין כלל קבוע בזה, וכל א' יעשה כפי מה שמטוב לו להתפלל באופן זה


יש"כ
והיא גופא מנא ליה
הרי דינא דגמרא הוא לעמוד כעבדא קמיה מריה
וזה לא בגלל הנוחות בתפלה
אא"כ ס"ל שאם זה מפריע לכוונה שאני, ולפ"ז זה רק מדוחק גמור,
והרי כ"א יכול להתרגל בכך אם ירצה,
וגם לעמוד בהצמדת רגליים זה לא נח.. אלא שכך הורגלנו. ומאי שנא.


חיימקה
הודעות: 1314
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: עמידה בתפלה - כעבדא קמיה מריה

הודעהעל ידי חיימקה » ד' ינואר 22, 2020 3:05 pm

דרופתקי דאורייתא כתב: בדקתי בספר "אישי ישראל" וכמדומני שהוא פספס את ההלכה הזו. לא מצאתי שם התייחסות לגמרא שבת י. שהיא מקור הדין דרבא פכר ידיה וכו'. וצ"ע.

שם פכ"ג ס"ג ובהערות. [את ההלכה הוא לא פספס, אכן הוא לא מתייחס ישירות לגמ' - נראה לי שגם זה לא סגנון הספר]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הפך לבן, טפח ו־ 329 אורחים