מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ולא ידע בשכבה ובקומה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בחושךאור1
הודעות: 41
הצטרף: ד' מרץ 30, 2011 3:14 pm

ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי בחושךאור1 » ד' נובמבר 09, 2011 4:37 pm

זה מספר שנים אני תמה ואין לי משיב -

הכיצד מעידה התורה ולא ידע בשיכבה ובקומה ודורשים חז"ל מהנקודה על ה"וו" שאמנם ידע בקומה?!

האם זה שכיח שהדרש סותר לחלוטין לפשט? ואם כן מדוע נכתב בצורה של "לא ידע" אם אמנם ידע?

ידעתי גם ידעתי כי לפעמים הדרש אינו מתאים ממש לפשט אבל עד כדי סתירה?

אשמח לשמוע דעתכם, לקבל הפניות למ"מ בנושא זה בפרט ובכלל.

האם תמיהתי נובעת מקוצר המשיג בלבד או שאכן ישנם דברים בגו?

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ד' נובמבר 09, 2011 6:23 pm

ביריעות שלמה (מהרש"ל) ובספר ביאורי מהר"י בשם מהרש"ל:
יש מקשין א"כ למה כתב המקרא דבר שאינו?
ונראה בודאי לא ידע בקומה כדרך המשתכרין, אבל אח"כ שהתחילה הצעירה לשתות עמו הרגיש ונזכר ואפ"ה לא מנע מלהשתכר עוד. עכ"ל.
הרלב"ג מפרש שידע ידיעת מה בקומה, אבל לא ידע בשלמות.
בגור אריה מפרש שידע בקומה, ראה שקמה מאצלו רק לא ידע אם שמש עמה או לאו.
וביפה תואר פירש שלפי האמת גם בקומה לא ידע ידיעה גמורה אלא הרגיש קצת במעשה שעשה בשכרותו ולא חקר בדבר עע"ש.

יוסי 10
הודעות: 75
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2011 9:44 pm

Re: ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי יוסי 10 » ש' נובמבר 12, 2011 8:15 pm

לכאורה יש לומר בפשיטות, וזה כעין מה שנזכר כבר בתגובה הקודמת, בשכבה ובקומה מאצלו לא ידע, רק שבקומה יכול להתפרש בכמה אופנים, מיד בקומה ממנו, אחר זמן שהתפכח מיינו זה גם בקומה, ופשטות הבקומה, הוא בזמן שקמה והסתלקה ממנו, ואז אכן לא ידע, אבל הניקוד בא לומר שבקומה במובן רחב יותר, והיינו אחר זמן שהתפכח מיינו ידע כבר.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי יאיר » ש' נובמבר 12, 2011 9:37 pm

יוסי 10 כתב:לכאורה יש לומר בפשיטות, וזה כעין מה שנזכר כבר בתגובה הקודמת, בשכבה ובקומה מאצלו לא ידע, רק שבקומה יכול להתפרש בכמה אופנים, מיד בקומה ממנו, אחר זמן שהתפכח מיינו זה גם בקומה, ופשטות הבקומה, הוא בזמן שקמה והסתלקה ממנו, ואז אכן לא ידע, אבל הניקוד בא לומר שבקומה במובן רחב יותר, והיינו אחר זמן שהתפכח מיינו ידע כבר.

וכעין זה כתב בעיקר שפתי חכמים.

אישאחד
הודעות: 41
הצטרף: א' ספטמבר 23, 2012 12:53 pm

Re: ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי אישאחד » ב' ספטמבר 24, 2012 12:43 pm

למרות שישנם לא מעט מקומות בהם חז"ל דורשים בסתירה לפשוטו של מקרא, במקרה זה אין כאן בהכרח סתירה.
שכן כבר איתא בחז"ל שהניקוד ע"ג אותיות ומילים בתורה, נעשו בידי עזרא לסמן אותיות ומילים שנסתפק בגירסתן. ראה "אלא כל אמר עזרא, אם יבוא אליהו ויאמר לי מפני מה כתבת כך? אומר אני לו, כבר נקדתי מעליהן. ואם אומר לי יפה כתבת, אעביר נקודה מעליהן" (אבות דר"נ פל"ד ה'). ומה הפשט בזה שעזרא הסתפק בגירסא? אלא שהיו לפניו כמה ספרי תורה, ובחלקן היתה גירסא א' ובאחרים ב', ופעמים שלא היה יכול להכריע, ולכן סימן המסופק בנקודה.
א"כ יתכן שחז"ל דרשו בלא הוא"ו ד"ובקומה", בגלל הנוסח שהיה חסר וא"ו.

שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי שטיינער » ב' ספטמבר 24, 2012 2:19 pm

מצאתי:
קבצים מצורפים
1111.jpg
1111.jpg (154.86 KiB) נצפה 3683 פעמים

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי רחמים » ד' ספטמבר 26, 2012 10:37 pm

עוד יש לתרץ את הסתירה שבין הפשט לדרש:
שלוט ידע אלא שעשה עצמו לא יודע, ולכן התורה שבכתב שמדברת על המציאות הגלויה סיפרה את מה שהיה נראה על פני השטח
אבל התורה שבעל פה שמדברת על המהלך הפנימי של הדברים מגלה גם את אחורי הקלעים ושם כבר רואים שהוא ידע אלא שרק עשה עצמו כלא יודע.
ודוגמא לדבר - שהתורה שבכתב מדברת על המציאות כפי שהיא נראית, וחז''ל מדברים על אותה מציאות ממבט מאחורי הקלעים - היא:
שהתורה קראה לר''ה יום תרועה ולא הזכירה כלל את עינין הדין והמשפט ורק במשנה (ובתהילים) זה מוזכר שכל באי עולם עוברים לפניו כבני מרון מפני שהדין והמשפט אינו נראה בעולם אלא נעשה בסתר ודברים נסתרים התורה שבכתב לא מגלה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי יאיר » ד' ספטמבר 26, 2012 10:52 pm

רחמים כתב:עוד יש לתרץ את הסתירה שבין הפשט לדרש:
שלוט ידע אלא שעשה עצמו לא יודע, ולכן התורה שבכתב שמדברת על המציאות הגלויה סיפרה את מה שהיה נראה על פני השטח
אבל התורה שבעל פה שמדברת על המהלך הפנימי של הדברים מגלה גם את אחורי הקלעים ושם כבר רואים שהוא ידע אלא שרק עשה עצמו כלא יודע.
ודוגמא לדבר - שהתורה שבכתב מדברת על המציאות כפי שהיא נראית, וחז''ל מדברים על אותה מציאות ממבט מאחורי הקלעים - היא:
שהתורה קראה לר''ה יום תרועה ולא הזכירה כלל את עינין הדין והמשפט ורק במשנה (ובתהילים) זה מוזכר שכל באי עולם עוברים לפניו כבני מרון מפני שהדין והמשפט אינו נראה בעולם אלא נעשה בסתר ודברים נסתרים התורה שבכתב לא מגלה.

כן כתב הרב וולך ב"אספקלריא" ('מגזין' חדש) וכן לגבי העוה"ב שלא מוזכר מפורש בתורה שבכתב.

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי ציבור » ה' ספטמבר 27, 2012 1:31 am

אספקלריא - מגזין חדש?
תן פרטים!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ולא ידע בשכבה ובקומה

הודעהעל ידי יאיר » ה' ספטמבר 27, 2012 1:38 am

לא משהו שאמור לעניין אותך.
(מבית 'הידברות').


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 91 אורחים