מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תחבולות בדיני התורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

תחבולות בדיני התורה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' פברואר 12, 2020 8:44 pm

בסוף דרך אמונה (ג) מכתבים ממרן זצ"ל, וז"ל:
עבודה הרצויה היא לשמור את דקדוק הדין וזו הדרך הנכונה שיבור לו האדם, ולא כאותן המפקפקים על היתר עיסקא ואומרים שזו נגד כונת התורה, וכן בעשיית פרוזבול, ושוכר ע"י שליח שלא לעבור בבל תלין וכיו"ב
ולכאורה מאי שנא מדברי הגמרא (ברכות לה, ב)
ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן משום רבי יהודה ברבי אלעאי: בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים; דורות הראשונים היו מכניסין פירותיהן דרך טרקסמון - כדי לחייבן במעשר, דורות האחרונים מכניסין פירותיהן דרך גגות דרך חצרות דרך קרפיפות - כדי לפטרן מן המעשר
ואולי כוונת מרן זצ"ל, שאחר שתיקנו חכמים פרוזבול או היתר עיסקא אז כך ראוי לנהוג וזו הדרך הישרה, ולא להתחכם כנגד הנהגת החכמים, אבל באמת יתכן ויבואו החכמים ויאמרו אכשר דרא וראוי לשוב לשורת הדין.
[בעיקר מה שכרך את פרזבול יחד עם היתר מכירה ושכירות על ידי שליח. אאל"ט, לכאורה למסקנת הגמרא פרזבול אינו תחבולה, אלא מסיבה מסוימת לא קיימו בני אדם את הדין כראוי, ועל כן חכמים ביטלו את תקנת חכמים של שמיטת כספים מדרבנן. וגם אם ירצה האדם לחזור ולקיים את הדין כפי שהיה אין בידו. אבל שכירות היתר עיסקא או שכירות על ידי שליח, לכאורה אלו כן תחבולות]
עוד מצאנו לגבי מעשר שני במשנה 'מערימין על מעשר שני וכו'. ובתיו"ט מביא ירושלמי שמסביר למה מערימין, ונראה שהיה קשה כיצד יתכן שהמשנה תציע דרך להערמה. אבל לכאורה זו שאלה שנוגעת להרבה מדרכי החיים, האם נכון לאדם להתחכם כנגד דינים שונים, או שאמנם מותר הדבר, אבל זו לא הדרך הרצויה.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: תחבולות בדיני התורה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' פברואר 12, 2020 11:10 pm

ספורנו דברים פרק כח

(יד) ולא תסור מכל הדברים אשר אנכי מצוה אתכם היום ימין ושמאל. שלא ישנו את מצות האל יתברך בפרט ענין המשפט. ולא ימירו את שאר המצות במנהגי הדיוט ומצות אנשים מלומדה כ"ש כשיעשו זה לכבוד קדמונים שהנהיגו אותם המנהגים לא לכבוד קונם ולא לשמור מצותיו כי בזה האפן אין לך ללכת אחרי אלהים אחרים גדול מזה בחדוש דת לכבוד קדמונים אשר נחשבו אלהים שופטים בארץ. אמנם התוכחות עד יולך ה' אותך ואת מלכך היו בבית שני בימי אנטיוכס וזולתו עד שצרו מלכי בית חשמונאי זה על זה וגלה אחד מהם במצות פומפיא"ו לרומ"ה ומשם והלאה עד ונסחתם היו עד חרבן הבית על יד רומיים ומשם והלאה הם תוכחות בגלות נמשכות אליו. והתחיל בתוכחות באמרו
(טו) אם לא תשמע בקול ה' אלהיך לשמור לעשות את כל מצותיו וחוקותיו אשר אנכי מצוך היום: וזה בלי ספק כאשר הומרה שמירת מצות התורה במנהגים שונים וזולתם והוסג אחור משפט. וכן אחר שאמר יולך ה' אותך ואת מלכך שהוא החלק השני חזר ואמר כי לא שמעת בקול ה' אלהיך לשמור מצותיו וחוקותיו אשר צוך כלומר אבל שמרת מה שצוו או הנהיגו אחרים זולתו אשר לא כתורתו כמו שספרו ז"ל (גטין) שלא היו תורמין ולא מעשרין והוצרכו לתקון יוחנן כ"ג ולגזור על הדמאי והיו נועלים דלת בפני לוין מפני השמטה והוצרך הלל לתקן פרוזבול ובטלו מי סוטה ועגלה ערופה וסנהדרין מרוב הפושעים בסוף בית שני באופן שבטל כל משפט כמו שספרו ז"ל שגברו בעלי זרוע כמו שהוא הענין היום עם כל גלותנו ושפלתנו, שרב הממון בפרט החיב בדין מואס את תורת האל יתברך ומשפטי פיהו. (ע"פ דברי הימים - א טז, יב), ומתאמץ על ידי גוים וערכאותיהם לעות אדם בריבו (ע"פ איכה ג, לו), ובכן ירדו לטמיון הם ונכסיהם ובאלה התבאר' סבת חורבן בית שני והתמדת חורבנו בהתמדת סבתו:


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים