עושה חדשות כתב:במחילה, דברים מוזרים.
אין שום סיכון בשתיית כוס אחת של קולה. בריבוי השתייה יש נזק מצטבר, בדומה לאכילת בשר בקר באופן מוגזם וכל כיו"ב. (ועל שתיית יין בכמות גבוהה מיותר לדבר). פשיטא ופשיטא שאין בזה שייכות להלכות ברכה על מאכל המזיק. ולומר שהקולה אין בו שום תועלת, זה החוש מכחישו, שהרי אדם שהוא צמא ועייף ושתה כוס קולה נהפך כרגע לאיש אחר. ואיך לא יודה על כך להשי"ת שהכל נהיה בדברו.
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
מכיוון שהרפואה (וליתר דיוק, רובו המכריע של הממסד הרפואי) איננה מודעת מספיק לסיכון, אז זה לא מסוכן?
גביר כתב:שלשה דברים נאמרים בכותח הבבלי מטמטם את הלב ומסמא את העינים ומכחיש את הגוף. מטמטם את הלב משום נסיובי דחלבא, ומסמא את העינים משום מילחא, ומכחיש את הגוף משום קומניתא דאומא. ת"ר ג' דברים מרבין הזבל וכופפין את הקומה ונוטלין אחד מחמש מאות ממאור עיניו של אדם אלו הן פת קיבר ושכר חדש וירק חי [פסחי מב. ] -
האם אין לברך עליהם?
בברכה המשולשת כתב:וכי בכדי משתמשים בקולה לפתיחת סתימות בכיור (ובמנוע רכב)?
יש בזה חומצות מסוכנות ומזיקות
(מלבד הקפאין והסוכר)
ומברכים עליהם.יש מאכלות שהם רעים ביותר עד מאד וראוי לאדם שלא לאוכלן לעולם, כגון הדגים הגדולים המלוחים הישנים, והגבינה המלוחה הישנה, והכמהין ופטריות והבשר המליח הישן, ויין מגתו, ותבשיל ששהא עד שנדף ריחו, וכן כל מאכל שריחו רע או מר ביותר, הרי אלו לגוף כמו סם המות. ויש מאכלות שהן רעים אבל אינן כמו הראשונים לרוע, לפיכך ראוי לאדם שלא לאכול מהן אלא מעט ואחר ימים הרבה...
מה שנכון נכון כתב:רמב"ם דעות ד,טומברכים עליהם.יש מאכלות שהם רעים ביותר עד מאד וראוי לאדם שלא לאוכלן לעולם, כגון הדגים הגדולים המלוחים הישנים, והגבינה המלוחה הישנה, והכמהין ופטריות והבשר המליח הישן, ויין מגתו, ותבשיל ששהא עד שנדף ריחו, וכן כל מאכל שריחו רע או מר ביותר, הרי אלו לגוף כמו סם המות. ויש מאכלות שהן רעים אבל אינן כמו הראשונים לרוע, לפיכך ראוי לאדם שלא לאכול מהן אלא מעט ואחר ימים הרבה...
וע"ע שו"ת חזו"ע ס"ה.
דרומי כתב:אגב, הקולה במקורה הומצאה כתרופה, ועד היום היא מועילה לכאבי בטן (כך אומרים)...
וגם מי שאומר 'לחיים' על ספירט 96%, פשוט שצריך לברך.
ובלי קשר לשאלת הברכה, יש שאלה אחרת - למה לא אסרו רבנים את שתיית הקולה וכיו"ב, ואף נותנים לה הכשר למהדרין.
בברכה המשולשת כתב:מה שנכון נכון כתב:רמב"ם דעות ד,טומברכים עליהם.יש מאכלות שהם רעים ביותר עד מאד וראוי לאדם שלא לאוכלן לעולם, כגון הדגים הגדולים המלוחים הישנים, והגבינה המלוחה הישנה, והכמהין ופטריות והבשר המליח הישן, ויין מגתו, ותבשיל ששהא עד שנדף ריחו, וכן כל מאכל שריחו רע או מר ביותר, הרי אלו לגוף כמו סם המות. ויש מאכלות שהן רעים אבל אינן כמו הראשונים לרוע, לפיכך ראוי לאדם שלא לאכול מהן אלא מעט ואחר ימים הרבה...
וע"ע שו"ת חזו"ע ס"ה.
כבר כתבתי שלפי מיטב ידיעתי קולה מסוכנת בפועל יותר ממאכלים אלו.
שקלאוו כתב:מה שבטוח, שיש איסור חמור לברך על הנוזל המסוכן בהרבה מקולה:
דו מימן חד חמצני (Dihydrogen monoxide), שהורג בפועל מאות אלפי אנשים מידי שנה בשנה, בניגוד לקולה שרק תורמת למחלות לב וסוכרתיות.
שקלאוו כתב:מה שבטוח, שיש איסור חמור לברך על הנוזל המסוכן בהרבה מקולה:
דו מימן חד חמצני (Dihydrogen monoxide), שהורג בפועל מאות אלפי אנשים מידי שנה בשנה, בניגוד לקולה שרק תורמת למחלות לב וסוכרתיות.
בברכה המשולשת כתב:ב. התגובה הביו-כימית לחומצה איננה זהה לתגובת מתכת לחומצה.
בברכה המשולשת כתב:בן ראובן כתב:בברכה המשולשת כתב:ב. התגובה הביו-כימית לחומצה איננה זהה לתגובת מתכת לחומצה.
א"כ אזלא לה הראיה מכיורים ומנועים, ועליך להביא ראיה שהחומצה המסויימת, בכמות המדוברת, אכן מזיקה לאדם.
כיורים ומנועים מוכחים שיש שם חומצה חזקה.
התגובה שונה.
הנזק הוסבר כבר לעיל.
כת"ר רוצה שאפרט בדיוק את מנגנון הנזק?
בברכה המשולשת כתב:שבתי והתבוננתי והגעתי למסקנה שחלק ממה שהניע אותי בויכוח זה תאוות הניצוח (משא"כ הרב בן ראובן ושאר התדיינים, שניכר שהם בסה"כ רוצים לרדת לעומק הדברים, ללא נגיעה כזו)
לפיכך, אני פורש מהדיון עד שאעבוד על מדותי בזה.
לבי במערב כתב:גא"מ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 551 אורחים