מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הסיבה שבגללה תוקעין ומריעין לסירוגין במקדש בתענית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

הסיבה שבגללה תוקעין ומריעין לסירוגין במקדש בתענית

הודעהעל ידי סליחות » ד' מאי 06, 2020 5:24 am

ידוע מה שכתוב בתוספתא ובראשונים (טור או"ח סי' תקע"ט) דבמקדש בשש ברכות שבתענית, בברכה אחת היו תוקעים (ואח"כ תוקעים ומריעים ותוקעים) ובברכה שניה מריעים (ואח"כ מריעים ותוקעים ומריעים) וכך הלאה במשך ז"פ.

מדוע זה סודר באופן כזה שפעם אחת תוקעים כך ופעם כך?

הב"י העיר שם:
וצריך לומר שהוא מפרש דאע"ג דפעם אחת היה אומר תקעו ופעם אחרת היה אומר הריעו לא היה אלא לחלוק כבוד לתרועה כמו לתקיעה אבל לעולם היו תקיעה תרועה תקיעה.


רבים מהאחרונים הקשו על הב"י: הב"ח, התוס' יו"ט ולח"מ ("וכבר צוחו עליו התוס' יו"ט ולח"מ" כמ"ש בתכלת מרדכי על התוספתא):
ומ"ש בית יוסף דלעולם היו תוקעין תקיעה תרועה תקיעה אלא שבאו לחלוק כבוד לתרועה כמו לתקיעה איני יודע מי הזקיקו לפרש כן הלא מפורש בדברי רבינו שכתב על פי הגמרא וכמ"ש הרמב"ם.

למעשה הבית יוסף העלה פירוש אפשרי למה פעם תר"ת ופעם רת"ר.
גופא, איך האחרונים שהקשו על הב"י מפרשים את זה שפעם אחת תוקעים כך ופעם אחת כך? האם ידועים פירושים נוספים לסדר הנ"ל?

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: הסיבה שבגללה תוקעין ומריעין לסירוגין במקדש בתענית

הודעהעל ידי מבני עליה » ב' מאי 11, 2020 2:52 am

ר' סליחות שליט"א אתה אומר מחר בבוקר?
באתי בהמלצתך לכאן וחיפשתי בבית יוסף ולא מצאתי את ההסבר.
הסדר של הרמב"ם וכו' לכאורה הוא שהתקיעות הם כולם המשך אחד של תק' תר' תק' תר' ... ויש לפרש שהואיל ואין כאן דין של ג' תרועות חלוקות כראש השנה מתקיים גם סדר כזה רצוף.
ויל"ע בדעת הבבליים שבת לה: שתוקעין וחוזרין ותוקעין ומריעין ושובתין מתוך מריעין מאי טעמייהו. וכבר עמד בזה רשב"ג שם..

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: הסיבה שבגללה תוקעין ומריעין לסירוגין במקדש בתענית

הודעהעל ידי סליחות » ב' מאי 11, 2020 3:12 am

מבני עליה כתב:ר' סליחות שליט"א אתה אומר מחר בבוקר?
באתי בהמלצתך לכאן וחיפשתי בבית יוסף ולא מצאתי את ההסבר.
הסדר של הרמב"ם וכו' לכאורה הוא שהתקיעות הם כולם המשך אחד של תק' תר' תק' תר' ... ויש לפרש שהואיל ואין כאן דין של ג' תרועות חלוקות כראש השנה מתקיים גם סדר כזה רצוף.
ויל"ע בדעת הבבליים שבת לה: שתוקעין וחוזרין ותוקעין ומריעין ושובתין מתוך מריעין מאי טעמייהו. וכבר עמד בזה רשב"ג שם..

הרב מבני עלייה שליט"א,
אומר בשמו"ע סלח לנו וכו'

לא זכיתי לרדת לסוף דעתך.
הרי בתענית תוקעים פעם אחת תר"ת ופעם אחת רת"ר, ואיך אפשר לומר שהתקיעות הם כולם המשך אחד של תרת"ר? לכאורה משמע שיש כאן צווי דינים.

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: הסיבה שבגללה תוקעין ומריעין לסירוגין במקדש בתענית

הודעהעל ידי מבני עליה » ב' מאי 11, 2020 3:16 am

לא זכיתי לראות שסוף דעתי היא עמוקה
אם תקעת תרת רתר תרת רתר תרת רתר עכשיו תסלק את הרוחים ותראה שכתוב פה תרתרתרתרתרת
ולא נשכח שיש שבע פעמים והרי המחרוזת מושלמת כיאות.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: הסיבה שבגללה תוקעין ומריעין לסירוגין במקדש בתענית

הודעהעל ידי סליחות » ב' מאי 11, 2020 3:46 am

ועדיין לא זכיתי להבין.
אז סילקנו את הרווחים וקיבלנו תרתרתרתרתרת. מה המטרה או הסיבה ל-תרתרתרתרתרת הזה? למה בסדר כזה של תר"ת רת"ר? יש סיבה מאחורי זה. (הסדר הזה לפי התוספתא (אליבא דהרמב"ם) במקדש בלבד).

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: הסיבה שבגללה תוקעין ומריעין לסירוגין במקדש בתענית

הודעהעל ידי מבני עליה » ב' מאי 11, 2020 9:42 am

את זה הסברתי מעט לקוצר דעתי כאן
מבני עליה כתב:ר' סליחות שליט"א אתה אומר מחר בבוקר?
באתי בהמלצתך לכאן וחיפשתי בבית יוסף ולא מצאתי את ההסבר.
הסדר של הרמב"ם וכו' לכאורה הוא שהתקיעות הם כולם המשך אחד של תק' תר' תק' תר' ... ויש לפרש שהואיל ואין כאן דין של ג' תרועות חלוקות כראש השנה מתקיים גם סדר כזה רצוף.
ויל"ע בדעת הבבליים שבת לה: שתוקעין וחוזרין ותוקעין ומריעין ושובתין מתוך מריעין מאי טעמייהו. וכבר עמד בזה רשב"ג שם..

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: הסיבה שבגללה תוקעין ומריעין לסירוגין במקדש בתענית

הודעהעל ידי סליחות » ב' מאי 11, 2020 12:52 pm

עדיין פשר השינוי לא מובן.
אז נכון, זה שאפשר 'טכנית' לעשות את זה, זה לא מסביר את הסיבה.
(אמנם הב"י הסביר שזה כדי לחלוק כבוד לתרועה, אבל כל האחרונים שצווחו על הב"י איך מסבירים את הסיבה?)

שמא משום שאני עני בדעתי לא הבנתי את דברי הרב בני עלייה, ואולי יש כאן מי שהבין את דבריו ויואיל להסביר לי אותם?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 426 אורחים