מה שנכון נכון כתב:הבא"ח סוף חיי שרה כותב שראוי לקפל בעצמו ולא ע"י השמש משום חיבוב מצוה דוגמת גלילת ס"ת, וגם שאין ראוי להניחם לא מקופלים משום בזיון. עכ"ד.
צביב כתב:בסוף מסכת דרך ארץ רבה (פרק יא)
. . רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק הרי זה מגסי הרוח.
לבי במערב כתב:צביב כתב:בסוף מסכת דרך ארץ רבה (פרק יא)
. . רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק הרי זה מגסי הרוח.
מה הפירוש "ומחזירן כשהוא מהלך בשוק"? יש"כ מראש.
צביב כתב:לבי במערב כתב:צביב כתב:בסוף מסכת דרך ארץ רבה (פרק יא)
. . רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק הרי זה מגסי הרוח.
מה הפירוש "ומחזירן כשהוא מהלך בשוק"? יש"כ מראש.
נ''ל מחזירן לשון סיבוב, כורך אותן על ידו (א).
(מחילה על שנכתב כאן שעוסקים בקיפול, אבל אולי גם בקיפול כך) (ב)
לבי במערב כתב:צביב כתב:בסוף מסכת דרך ארץ רבה (פרק יא)
. . רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק הרי זה מגסי הרוח.
נ''ל מחזירן לשון סיבוב, כורך אותן על ידו (א).
(א) מה הכוונה? ומהו"ע גסה"ר שבזה?
(ב) מה הכוונה שאולי גם בקיפול .
צביב כתב:ג''א לא הבנתי, והתבונתי כשיש העושים כך, והבנתי קצת,
שם התיר מנעלו ויצא (לפחות) [צ"ל כנר' לשוק. ל.ב.], הרי''ז גסי הרוח, הרי אין מנעלו נראה כמו כולם,
אבל הוא עסוק בשלו, ''ומצפצף'' על כולם.
(ועוד הסבר, שתפילין נועדו לקבל עומ''ש, וכאן צורת כריכת הרצועות היא קצת בדרך קלות ראש ח''ו).
(לא ברור לי כ''כ ההסבר השני , אולי הוא בהמשך להסבר הראשון, ומ''מ כנ''ל הבנתי רק הראיה).
לענין קיפול תפילין מהלך, לכאורה אם הענין הוא עצם הכריכה של הרצועות, כשמקפל את הרצועות, אם זה בדרך כריכה, אולי יש ג''כ חשש, אבל אם הענין הוא כריכה על ידו, אין חשש.
צביב כתב:וכשרצועות תפילין בידו, מראה שאצלו גם החיצוניות כמו הפנימיות,
ובשוק אינו כמו כל באי השוק, אלא עוסק כעת ב'אות'
לבי במערב כתב:צביב כתב:וכשרצועות תפילין בידו, מראה שאצלו גם החיצוניות כמו הפנימיות,
ובשוק אינו כמו כל באי השוק, אלא עוסק כעת ב'אות'
סליחה על הטרחא וכו', אך תורה היא וללמוד אני צריך.
מה המקור שזהו הפי' ברצועות תפילין בידו?
ושוב סליחה על הטרחנות, הודאה על לשעבר ובקשה על לעת"ל.
צביב כתב:אם גם כשמקפל את התפילין דרך הליכה יש בעיה,
מובן לי כמו כובעו לאחוריו, שמסיר ממנו עומ''ש.
צביב כתב:סליחה, אבל אין לי מקור.
לבי במערב כתב:ונראה שלפי פי' זה ה"ז מטעם בזיון התפילין [ולכן לפענ"ד נראה יותר הפי' הראשון, כי גס הרוח אינו מי שמזלזל בקדשי שמים, כ"א בעל גאוה החפץ בשררה ומראה עצמו וכו' (עי' רש"י ור"י אבות פ"ד מ"ז). ויותר שייך זה במניח דרך הילוכו, ש(בלשון הרב "צביב": שעסוק ב"אות" דתפילין בשונה מכל אנשי השוק, או) כדברי ה"בנין יהושע" על "רצועות תפילין בידו" - "שמראה שמניח תפילין כל היום" (ויומתק יותר ע"פ מ"ש לעיל הרב "צביב", שהם שני חלקים מדבר א' - שמניח תפילין בהליכתו בשוק). ועדיין אינו מחוור אצלי כל צרכו, כי (לפענ"ד) מי שמניח תפילין תוך כדי הילוכו בשוק - לא שררה אני נותן לו אלא מכת מרדות (לא בפו"מ, כ"א שזו תהי' כנראה תגובתי הטבעית לכך). וצ"ע בזה].
לענין כתב:בעיקר נדון האשכול אם צריך לקפל תפלין.
אצרף בס"ד
א_צאנזער כתב:האם יש להקפיד לקפל ולכסות התפילין מתי שלא מניחים אותם?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים