מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירור המושג 'אמונה'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תלמיד-חכמים
הודעות: 386
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

בירור המושג 'אמונה'

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ג' יוני 09, 2020 2:04 pm

לכאורה המושג אמונה הוא דבר שאינו מושג בשכל, שאין אפשרות להשיגו בשכל. וכך השימוש הרווח במילה זו.

אך בויכוח הרמב"ן בסופו (כתבי רמב"ן מוה"ק ח"א עמ' שכ), הרמב"ן אומר: "דבר ברור הוא שאין אדם מאמין מה שאינו יודע".

נראה שהרמב"ן מפרש, שאמונה היא התאמתות הדבר אצל האדם, והיא חייבת לבוא ע"י ידיעה והשגה (מעניין: לא כתוב "אין אדם מאמין במה שאינו יודע", אלא - אין אדם מאמין (כלומר, מאמת) מה שאינו יודע).

ואולי יש לומר, שהאמונה אכן מבוססת על ידיעה, אבל לאו דוקא ידיעה שכלית, אלא שקיבלנוה מן הנביאים ומאבותינו, כדברי רס"ג בהקדמת אמו"ד (אות ה') שמבאר ארבעה דרכים לאמת דבר, וא' מהם הוא המסורת האמיתית ודברי הנבואה, וכן דברי הרמב"ם באיגרת לחכמי מונטשפליר (מהד' שילת עמ' תעט) שכותב: "דעו רבותי שאין לנו להאמין אלא באחד מג' דברים", ומונה שם: ידיעת השכל, החוש, והקבלה מן הנביאים והצדיקים.

והאמת שצריך להבין איך אפשר לקרוא לאמונה הבאה מצד הידיעה "אמונה". כי אם כן מה ההבדל באמת בין אמונה וידיעה?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בירור המושג 'אמונה'

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יוני 09, 2020 2:15 pm

אפשר להמשיך מכאן
viewtopic.php?f=17&t=25495&start=40

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בירור המושג 'אמונה'

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' יוני 09, 2020 2:21 pm

תלמיד-חכמים כתב:לכאורה המושג אמונה הוא דבר שאינו מושג בשכל, שאין אפשרות להשיגו בשכל. וכך השימוש הרווח במילה זו.
והאמת שצריך להבין איך אפשר לקרוא לאמונה הבאה מצד הידיעה "אמונה". כי אם כן מה ההבדל באמת בין אמונה וידיעה?


אני מאמין שכבר כתבו על כך בפורום לא אחת.
ועם זאת, הפירוש של המילה 'אמונה' עם שלל הצורות וההטיות של השורש א.מ.ן המופיעות בתנ"ך, הוא קרוב יותר למושג של חוזק, כח, ביטחון, הסתמכות, אמון, וכו'.
כך שכל הנסיון להבין מה בין מושג למושג ידיעה הוא מיותר.

אם כי לא אכחד שזכורני שכבר שפעם ראיתי באחד מהראשונים, שכבר מציב את המושג אמונה בהשוואה למושג ידיעה.

תלמיד-חכמים
הודעות: 386
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: בירור המושג 'אמונה'

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ג' יוני 09, 2020 2:32 pm

ברוב הפעמים שמופיעה המילה אמונה בתנ"ך הכוונה לאמון בין בני אדם, אמירת אמת. וגם כשנאמרה ביחס לה', ברוב הפעמים הכוונה לאמונה בקיום הבטחת ה'. כלומר: "אמונה ב -" ולא "אמונה ש -"

כוונתי היתה למילה אמונה כפי שמובאת בספרי הראשונים האחרונים, שענינה - אמונה שדבר מסוים הוא נכון.

לבי במערב
הודעות: 9348
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בירור המושג 'אמונה'

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' יוני 09, 2020 2:34 pm


ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בירור המושג 'אמונה'

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' יוני 09, 2020 2:38 pm

תלמיד-חכמים כתב:ברוב הפעמים שמופיעה המילה אמונה בתנ"ך הכוונה לאמון בין בני אדם, אמירת אמת. וגם כשנאמרה ביחס לה', ברוב הפעמים הכוונה לאמונה בקיום הבטחת ה'. כלומר: "אמונה ב -" ולא "אמונה ש -"

כוונתי היתה למילה אמונה כפי שמובאת בספרי הראשונים האחרונים, שענינה - אמונה שדבר מסוים הוא נכון.

בראשונים זה מילה מושאלת, שמתחלפת רצוא ושוב עם המילה ידיעה, וממילא כל הפילפולים בזה מיותרים.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: בירור המושג 'אמונה'

הודעהעל ידי אליעזר ג » ג' יוני 09, 2020 5:40 pm

תלמיד-חכמים כתב:לכאורה המושג אמונה הוא דבר שאינו מושג בשכל, שאין אפשרות להשיגו בשכל. וכך השימוש הרווח במילה זו.

אך בויכוח הרמב"ן בסופו (כתבי רמב"ן מוה"ק ח"א עמ' שכ), הרמב"ן אומר: "דבר ברור הוא שאין אדם מאמין מה שאינו יודע".

נראה שהרמב"ן מפרש, שאמונה היא התאמתות הדבר אצל האדם, והיא חייבת לבוא ע"י ידיעה והשגה (מעניין: לא כתוב "אין אדם מאמין במה שאינו יודע", אלא - אין אדם מאמין (כלומר, מאמת) מה שאינו יודע).

ואולי יש לומר, שהאמונה אכן מבוססת על ידיעה, אבל לאו דוקא ידיעה שכלית, אלא שקיבלנוה מן הנביאים ומאבותינו, כדברי רס"ג בהקדמת אמו"ד (אות ה') שמבאר ארבעה דרכים לאמת דבר, וא' מהם הוא המסורת האמיתית ודברי הנבואה, וכן דברי הרמב"ם באיגרת לחכמי מונטשפליר (מהד' שילת עמ' תעט) שכותב: "דעו רבותי שאין לנו להאמין אלא באחד מג' דברים", ומונה שם: ידיעת השכל, החוש, והקבלה מן הנביאים והצדיקים.

והאמת שצריך להבין איך אפשר לקרוא לאמונה הבאה מצד הידיעה "אמונה". כי אם כן מה ההבדל באמת בין אמונה וידיעה?


ידיעה מכוח המסורת אינה ידיעה שאינה שכלית אולי לא פילוסופית אבל בהחלט שכלית וזאת לגבי היכולת להסתמך על כך שלא היה זיוף או טעות בהעברה לאורך הדורות ושאפשר לסמוך על הדור שהיה במעמד הר סיני שאכן הראיה הייתה נבואית ברמה חושית . בשלב זה ההסתמכות כבר עוברת להסתמכות על הראיה בעוצמה חושית כפי שקיימת בבני אדם . המושג אמונה פירושו ,שליבו מכיר בדבר עד שיכול להסתמך ולהישען עליו,לתת בו אמון בכל המצבים. הרמבן אומר שלא מגיעים לכך ללא ההתאמתות הקודמת בשכל ובמקום אחר דומני בהשגות על הרמבם לגבי מניין המצוות הוא מוסיף גם את הבסיס החושי כאפשרות לבסיס כלומר ראיה ישירה. השכל או החוש הם תנאי לאמונה ולא האמונה עצמה בגדר וידעת היום =[השכל או החוש] והשבות אל לבבך =האמונה. אצל הנוצרים המושג התעוות מסיבות מובנות לאמונה בדבר שלא מאומת בשכל או בחוש ,ויש מהם שאפילו הגדילו לעשות ולומר שהם מאמינים מכיוון שזה אבסורד ולצערנו הדברים חדרו גם אלינו לפחות כרישא. ונראה לי למרות שראיתי את הרמבן בוויכוח מזמן ,שבדיוק את זה כוונתו לשלול.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: בירור המושג 'אמונה'

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יוני 11, 2020 12:07 am

סורגים כתב:ראה באבי עזרי שדן בזה עם מרן הגרי"ז זי"ע מה שייך להאמין והרי אנו רואים בחוש שיש מנהיג לבירה. וידועים דברי הגרי"ז שהאמונה מתחלת היכן שהשכל האנושי אינו יכול להשיג.

הדברים הללו שמתייחסים אל דברי הרמח"ל בתחילת הדרך ה', 'כל איש מישראל צריך שיאמין וידע'.
והכוונה לקוצר דעת האדם, ואף לאדם השלם במה שאינו משיג כאמור.
ואף שאינו משיג את הדבר, כלל הידיעות מאמתות אצלו ענין זה.
דרך משל אינני מבין כלל כיצד החשמל פועל וזורם וכו', אך מכך שיש אור מזגן וכו' אני מבין שיש חשמל.

ועוד ענין יש בזה, שתהא הידיעה 'נוכחת', היינו אני יודע שזה לא בריא לאכול צ'יפס, אבל אני כן אוכל. יכול להיות קורס רענון נהיגה, ואחריו כל הנהגים ממשיכים לעבור על חוקי התעבורה.
וזה ענין נוסף להפוך את הידיעה לאמונה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 689 אורחים