מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

"וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' דצמבר 01, 2011 11:32 pm

כתיב (בראשית כט,יא) "וישק יעקב לרחל וישא את קולו ויבך", ודרשו על כך במדרש (בראשית-רבה ע,יב) – "למה בכה? שראה שאינה נכנסת עמו לקבורה", והובא מדרש זה ברש"י על אתר.
ויש לעיין מדוע לא דרשו חז"ל שיעקב בכה על עצם מיתתה של רחל שעתידה למות בדמי ימיה ולא רק על כך שהיא אינה עתידה להיקבר עמו?
אמנם יש לציין, שבאמת בכתוב לא נזכר כלל שיעקב בכה על פטירת רחל. התגובה היחידה של יעקב שמוזכרת בהקשר זה היא הקמת מצבה – "ויצב יעקב מצבה על קבורתה היא מצבת קבורת רחל עד היום" (בראשית לה,כ). אמנם, דבר זה עצמו צריך עיון – וכי ניתן להעלות על הדעת שיעקב לא בכה כלל על פטירתה בלא עת של רחל? וכי גרע יעקב מאברהם זקינו שבכה על פטירת שרה אע"פ שמתה בשיבה טובה? ואם כן הוא אזי יש לעיין מדוע לא הזכיר זאת הכתוב? ואולי יש לומר, שאדרבה – משום שדבר זה כה פשוט לא ראה הכתוב צורך להזכירו, משא"כ באברהם יש בכך רבותא שבכה על פטירת שרה אע"פ שמתה בשיבה טובה ועל כן הזכירו הכתוב.
כמו כן יצוין מאמרו הנפלא של הרב אלחנן סמט שמציג השערה יפה ומקורית בענין זה ומצו"ב לעיונכם.
אולם, איך שלא יהיה, עדיין יש לתמוה מדוע מיאנו חז"ל לפרש שאותה בכיה של יעקב בזמן פגישתו הראשונה עם רחל נסובה אודות פטירתה העתידית בקיצור ימים ושנים? וצ"ע.
קבצים מצורפים
מאמר.pdf
(100.94 KiB) הורד 371 פעמים

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' דצמבר 01, 2011 11:37 pm

עוד בענין בכי יעקב
viewtopic.php?f=7&t=6981&start=40#p62853

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' דצמבר 01, 2011 11:39 pm

אני חייב לציין שזה כתוב בצורה מאוד יומרנית כשווה בשווה אל הראשונים

לגוף המאמר לא הבנתי מה זה משנה אם קוראים את זה בשבועיים או בשבוע אחד לגבי עצם הנושא אם הסיפור היה בבת אחת
וכי החלטה לחלק את הקריאה לאחר אלפי שנים משפיעה רטרואקטיבית על ההתרחשות?

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי נאשער » ה' דצמבר 01, 2011 11:40 pm

אולי כיון שראה שסו"ס יצא מזה הרבה טובות לבניה, יוסף השתטח על קברה בעת שהוליכוהו למצרים וכן בימי נבוזראדן כידוע, אזי אף שצערו היה גדול ביותר ע"כ מ"מ לא בכה באופן שיכתבוה להדיא כמו באברהם שהיה רק צער בעלמא, שלכאו' איזה טובה יצא מפטירתה, משא"כ מפטי' רחל, אף שהצער נורא מ"מ כיון שסו"ס היה טובות מזה לא כתבוה.

יש חידוש מהאוה"ח הק' ששליחת יוסף לשכם שכידוע שעי"ז נתגלגל וירד מצרימה אינה סותרת את הנאמר שלוחי מצוה אינן ניזוקין, [אף שיש תי' רבים ע"כ או שקביעא היזיקא שאני וכו'] כי סו"ס יצא טובה מכ"ז שמלך במצרים והיתה הרווחה ע"י, על משקל זה נימא הכא, על אף הצער שבדבר לא ראו את זה לרעה עקב הטוב שיצא מכך.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי לייטנר » ש' דצמבר 03, 2011 7:08 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ד' אוגוסט 09, 2023 5:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי פרי_העץ » ש' דצמבר 03, 2011 8:45 pm

אולי אפשר לקשר לכך את מה שהביא רש"י בבראשית ו ,ו
ויתעצב אל לבו. נתאבל על אבדן מעשה ידיו, כמו (ש"ב יט ג) נעצב המלך על בנו. וזו כתבתי לתשובת המינים, גוי אחד שאל את רבי יהושע בן קרחה, אמר לו אין אתם מודים שהקב"ה רואה את הנולד, אמר לו הן. אמר לו והא כתיב ויתעצב אל לבו, אמר לו נולד לך בן זכר מימיך, אמר לו הן. אמר לו ומה עשית, אמר לו שמחתי ושימחתי את הכל. אמר לו ולא היית יודע שסופו למות, אמר לו בשעת חדותא חדותא, בשעת אבלא אבלא. אמר לו כך מעשה הקב"ה, אף על פי שגלוי לפניו שסופן לחטוא ולאבדן לא נמנע מלבראן בשביל הצדיקים העתידים לעמוד מהם (ב"ר כז,ד):

ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ש' דצמבר 03, 2011 9:13 pm

לייטנר כתב:
ארי שבחבורה כתב:כתיב (בראשית כט,יא) "וישק יעקב לרחל וישא את קולו ויבך", ודרשו על כך במדרש (בראשית-רבה ע,יב) – "למה בכה? שראה שאינה נכנסת עמו לקבורה", והובא מדרש זה ברש"י על אתר.
ויש לעיין מדוע לא דרשו חז"ל שיעקב בכה על עצם מיתתה של רחל שעתידה למות בדמי ימיה ולא רק על כך שהיא אינה עתידה להיקבר עמו?


מדוע אי אפשר לומר שבכייתו של יעקב היא על שני הדברים האלה גם יחד, ועניין הקבורה מסמל את המיתה עצמה (השוו לדברי רבקה 'למה אשכל גם שניכם יום אחד', ולמדרש על מותו של עשו ביום קבורתו של יעקב)?!

נראה לי קצת דוחק.

ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ש' דצמבר 03, 2011 9:14 pm

פרי_העץ כתב:אולי אפשר לקשר לכך את מה שהביא רש"י בבראשית ו ,ו
ויתעצב אל לבו. נתאבל על אבדן מעשה ידיו, כמו (ש"ב יט ג) נעצב המלך על בנו. וזו כתבתי לתשובת המינים, גוי אחד שאל את רבי יהושע בן קרחה, אמר לו אין אתם מודים שהקב"ה רואה את הנולד, אמר לו הן. אמר לו והא כתיב ויתעצב אל לבו, אמר לו נולד לך בן זכר מימיך, אמר לו הן. אמר לו ומה עשית, אמר לו שמחתי ושימחתי את הכל. אמר לו ולא היית יודע שסופו למות, אמר לו בשעת חדותא חדותא, בשעת אבלא אבלא. אמר לו כך מעשה הקב"ה, אף על פי שגלוי לפניו שסופן לחטוא ולאבדן לא נמנע מלבראן בשביל הצדיקים העתידים לעמוד מהם (ב"ר כז,ד):

לא הבנתי מה הקשר - תוכל לבאר את דבריך?

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי חיים » ש' דצמבר 03, 2011 9:53 pm

ניתן לומר שיעקב בכה בפגישתם הראשונה אודות דבר הקשור לבנין הנישואין. בקשר לכך, דבר זה שהם לא נקברו יחדיו, משמעותי הרבה יותר.

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי פרי_העץ » ש' דצמבר 03, 2011 11:53 pm

כיוונתי להביא, שעל עצם המיתה שיהא בעתיד, אין ראוי לבכות עליו בטרם עת.

עוד יתכן לגבי מה שלא הוזכר בכייתו בעת פטירת רחל, שהרי היה זאת בעת חיותה של לאה ויתכן שבבכיה כזאת היה בה מן הפגיעה בלאה.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי חיים » א' דצמבר 04, 2011 12:30 am

ארי שבחבורה כתב:אמנם יש לציין, שבאמת בכתוב לא נזכר כלל שיעקב בכה על פטירת רחל. התגובה היחידה של יעקב שמוזכרת בהקשר זה היא הקמת מצבה – "ויצב יעקב מצבה על קבורתה היא מצבת קבורת רחל עד היום" (בראשית לה,כ). אמנם, דבר זה עצמו צריך עיון – וכי ניתן להעלות על הדעת שיעקב לא בכה כלל על פטירתה בלא עת של רחל? וכי גרע יעקב מאברהם זקינו שבכה על פטירת שרה אע"פ שמתה בשיבה טובה? ואם כן הוא אזי יש לעיין מדוע לא הזכיר זאת הכתוב?

יתכן מאוד שלא היה מספד אצל רחל. יעקב ובניו היו בדרך ובלעדם לא היה שם איש. הם בכו, אבל מספד לא היה. אבל אצל שרה היה מספד לכל בני המקום.
ומה שמציין הכתוב לגבי אברהם "לספוד לשרה ולבכותה", אינו בהכרח שהכתוב בא ללמד שאברהם הזיל דמעות אלא מדובר בחלק מענין ההספד. המלבי"ם ב'התורה והמצוה' מבאר שהקדים הספד לבכי שעל ידי ההספד עוררו בכי, עיי"ש.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי לייטנר » א' דצמבר 04, 2011 12:45 am

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ד' אוגוסט 09, 2023 5:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2867
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: "וישא את קולו ויבך" - מדוע בכה יעקב?

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' דצמבר 17, 2020 8:36 pm

במדרש שם איתא עוד טעם: דבר אחר למה בכה שראה האנשים מלחשים אלו לאלו מפני שנשקה, מה בא זה לחדש לנו דבר ערוה, שמשעה שלקה העולם בדור המבול עמדו אומות העולם וגדרו עצמן מן הערוה הדא אמרת שאנשי מזרח גדורים מן הערוה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 555 אורחים